Ředitel Dostihového spolku Martin Korba (vlevo) a správce pardubické dostihové...

Ředitel Dostihového spolku Martin Korba (vlevo) a správce pardubické dostihové dráhy Jiří Janda se v Irsku seznamovali s překážkami a ploty Easyfix. | foto: Dostihový spolek Pardubice

Velkou pardubickou změní nové překážky, mají přilákat zahraniční koně

  • 2
Pardubické závodiště čeká historická změna, která by neměla ujít ani laikovi při sledování dostihů na obrazovce. Jeho zástupci navštívili výrobce steeplechase skoků v Irsku. Chtějí si pořídit moderní bezpečnější překážky a přilákat tak do Velké pardubické i koně a žokeje ze zahraničí.

Podle vedení Dostihového spolku jsou irské překážky a ploty Easyfix odolné, prakticky bezúdržbové a především bezpečné pro koně a jezdce. Jsou jednoznačnou jedničkou využívanou nejen v Irsku, ale také ve Velké Británii, v severských zemích, ve Francii a také v Austrálii.

„Je to trend ve světě. Například Austrálie před čtyřmi lety zakázala překážkové dostihy a znovu je povolila až díky překážkám z Irska. A pokud chceme i my udržet krok se zahraničím a pokud chceme, aby sem jezdili koně z venku, musíme být se světovou špičkou v kontaktu. Chceme takové překážky i do Pardubic,“ řekl místopředseda představenstva a výkonný ředitel Dostihového spolku Martin Korba.

Pokud provozovatelé závodiště dají dohromady potřebné finanční prostředky, pak koupí osm skoků na klasickou steeplechase a dalších osm na proutěnky.

„Jednu z těchto překážek zřejmě budeme mít na ukázku už při květnovém zahajovacím mítinku, kdy také očekáváme delegaci z Irska. Mohla by to být velmi dobrá spolupráce,“ dodal Korba.

Z moderních překážek je nadšený také správce dráhy Jiří Janda. Jako největší výhodu vidí především jejich bezpečnost a odolnost.

Koně by mohli trénovat i na Taxis

„Viděli jsme dvanáct let užívané skoky, vypadají jako nové. To samozřejmě ušetří peníze za údržbu. Ale hlavně jsou bezpečné. Když se k nim přiřítí kůň a v té rychlosti odmítne skočit, prostě se přesmekne na druhou stranu a nic by se mu nemělo stát,“ vysvětlil výhody Jiří Janda.

„Musíme si taky uvědomit, že na každém závodišti jsou jiné překážky. Pokud chceme vychovávat generace koní do Velké pardubické, a taky být úspěšní v zahraničí, mohly by být tyto skoky možností. Kdyby na všech závodištích byly jednotné skoky s výškou 130 centimetrů, pomohlo by to koním natrénovat techniku skákání i na Taxis.“

Fanoušci Velké pardubické však nemusejí mít obavy - Taxisova příkopu, Irské lavice, Hadího příkopu, Malých i Velkých zahrádek a dalších klasických skoků, na které jsou zvyklí, se změna nedotkne.

„Na Velké pardubické a při kvalifikačních dostizích se týká pouze dvou nebo tří skoků v cílové rovině místo proutěných překážek. Nové bezpečnější a odolnější překážky budou tedy sloužit hlavně při dostizích, které se běhají po dráze kolem dokola,“ řekla mluvčí Dostihového spolku Kateřina Nohavová.

Oba zástupci spolku také navštívili tréninkovou centrálu Gordona Eliota. Jeho svěřenec Bless the Wings by totiž měl v letošním roce startovat ve 127. Velké pardubické s Českou pojišťovnou.

„Do podzimu je ještě daleko, ale trenér Eliot to myslí vážně. A abychom jeho rozhodnutí podpořili a přilákali i další zahraniční zájemce o start ve Velké pardubické, jednáme s městem Pardubice o možném příspěvku na dopravu. Další podpora plyne z novinek v rámci Crystal Cupu, které se nám loni podařilo prosadit,“ dodal Martin Korba.