Romantická divočina měla být místem stavby silnice.

Romantická divočina měla být místem stavby silnice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Petice ještě nedorazila, ale politici už přírodní park u řeky podpořili

  • 7
Iniciativa lidí, kteří by rádi měli z bývalého vojenského areálu pod pardubickou nemocnicí rekreační zónu, má první výsledky. Zastupitelé se s jejich plánem ztotožnili, a město tak požádá ministerstvo obrany o převedení potřebných pozemků na Červeňáku.

Ochranáři přírody v Pardubicích v poslední době slavili už několik úspěchů. Podařilo se jim zachránit desítky stromů při opravě Tyršových sadů nebo změnit plány na opravu okolí nádraží, které měly původně zasáhnout zelený pás u sídliště Závodu míru. Nyní si navíc mohou připsat další plus.

Lidé z Iniciativy Přírodní park Červeňák dokázali přesvědčit jinak poměrně nekompaktní pardubické zastupitelstvo, aby jako jeden muž hlasovalo pro záměr přeměnit bývalý vojenský prostor Pod Vinicí na přírodní park.

„To, že zastupitelstvo vyjádřilo jednoznačnou vůli vytvořit v tomto krásném místě pro občany natrvalo nový park, je podle nás úžasné a skýtá to naději, že se tento záměr podaří opravdu naplnit,“ uvedl Miroslav Seiner, který návrh na jednání před zastupiteli obhajoval jménem zmíněné iniciativy.

Vyhráno ale ještě zastánci „zeleného“ plánu úplně nemají. Nyní vše záleží na tom, jak se k situaci postaví ministerstvo obrany.

Na úředníky tlačí pomocí petice

Právě tomu totiž bývalý vojenský prostor patří, a město ho tak bude žádat o bezplatný převod pozemků. „Teď přijde to nejtěžší - přesvědčit ministerstvo obrany o tom, že si plány města opravdu zaslouží podporu, a dosáhnout bezúplatného převodu ze státu na město,“ uvedl Seiner.

Lokalita Červeňák

Území podél Chrudimky v oblasti kopce zvaného Vinice je spjato s nejstarší historií Pardubic. Na ostrohu nad tokem řeky je ve druhé polovině 13. století doložena existence osady zvané Pordoby, tedy počátků Pardubic. V roce 1843 tam byl postaven hostinec a Vinice se stala oblíbeným výletním místem Pardubáků. Ty sem vozila z města proti proudu na přelomu 19. a 20. století loď Monitor. V roce 1919 se Pardubice staly sídlem nově vznikajícího železničního pluku. Proto na počátku 20. let byla připravována výstavba cvičiště na Chrudimce. V roce 1934 započala stavba nového Prokopova mostu a vojáci starý ocelový most z roku 1910 nejprve přesunuli o 20 metrů vedle a nakonec jej v roce 1937 jako dar od města převezli na technické cvičiště, kde je dodnes. Dle kdysi červeného nátěru se mu říkávalo „Červeňák“. Tento železný obloukový most jako hlavní dominanta lokality tak dal pojmenování nynějšímu přírodnímu území.

Zdroj: www.ppcervenak.cz

Ovšem členové Iniciativy Přírodní park Červeňák, jak se zmíněné území lidově nazývá, nehodlají na výsledek jen tak čekat. Snaží se vytvořit na úředníky co největší tlak pomocí petice. Tu zatím na internetu podpořilo 350 lidí a brzy by se archy měly objevit i v ulicích.

„Pokusíme se získat podporu co největšího množství občanů města formou petice, kterou chceme v následujících dnech maximálně propagovat. A současně oslovíme se žádostí o podporu i pardubické poslance,“ sděluje zastupitel prvního pardubického obvodu Filip Sedlák, který aktivity iniciativy koordinuje.

Petici mají možnost lidé podepsat na webu www.petice24.com. „Jen co se udělá trochu tepleji a zazelená se příroda, tak vyrazíme s peticí i mezi lidi,“ uvedl Sedlák.

Zatím se tedy zdá, že by Pardubice mohly v dohledné době získat další místo na odpočinek či sport nedaleko centra města. Někteří zastupitelé však upozorňují na to, že se ekologické aktivity nesmí na místě přehnat. Spolek Zelená pro Pardubicko totiž podal koncem loňského roku návrh na vyhlášení lokality na pravém břehu Chrudimky, užívané dříve jako vojenské technické cvičiště, za přírodní památku.

Památku by někteří politici z Červeňáku raději nedělali

„Jsem proti tomu, aby se tam vyhlašovala jakákoliv kategorie zvlášť chráněného území podle zákona o ochraně přírody a krajiny. To s sebou vždy přináší zbytečná byrokratická omezení a regulaci volného pohybu lidí,“ uvedl lídr opoziční ODS Karel Haas.

Jeho obavy jsou však podle zastánců parku zbytečné. Návštěvníci prý určitě omezováni v malebném okolí Chrudimky nebudou.

„Tyto obavy jsou liché. Samozřejmě chceme, aby tamní významné přírodní hodnoty byly odpovídajícím způsobem chráněny. Ale to naprosto nebrání citlivému a rozumnému využívání prostoru jako rekreačního příměstského parku,“ dodal Miroslav Seiner.

Nejasné také zůstává, jak to bude s plánovanou silniční propojkou mezi Višňovkou a Pardubičkami, která by přes část území měla vést. Plán na její výstavbu prosazuje vedení radnice. „Silnice zatím není ani v územním plánu. Je to běh na hodně dlouhou dobu - připravit tuto stavbu. Myslím si, že bude rozumnější počkat na stavbu plánovaného jihovýchodního obchvatu, který by problematickou cestu k nemocnici vyřešil,“ dodal Sedlák.