Kladívka, kterými přítomní zástupci klepali při zahajovacím aktu.

Kladívka, kterými přítomní zástupci klepali při zahajovacím aktu. | foto: Martin Švec, MAFRA

Stavbaři jdou do akce, za 368 milionů vybudují u Parama čtyři pruhy

  • 2
Nutné klepání kladívek, úsměvy na fotoaparáty a můžeme začít. Po letech čekání se tisíce řidičů konečně dočkají. V pondělí byla slavnostně zahájena přestavba úseku u pardubického Parama, kde se stávající silnice rozšíří o další dva pruhy.

Za tři roky odpadne řidičům téměř každodenní stres při čekání na světelné křižovatce u Parama. K dopravnímu „špuntu“ se od úterý nastěhují stavbaři. Zatím si mohli chodci, cyklisté a řidiči všimnout jen zatlučených kolíků, které ohraničují budoucí rozšířenou trasu silnice I/37 a přilehlého okolí.

„Hned zítra bude zahájeno kácení zeleně a následovat bude pyrotechnický průzkum, jehož hlavní část potrvá do konce dubna,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Hana Jarolímová.

Bezproblémový průběh stavby by mohla narušit hrozba nálezu nevybuchlých pum, které k rafinerii a nádraží shodili Američané v roce 1944. Pardubická rafinerie i trať totiž leží hned vedle úseku, který budou silničáři rozšiřovat. Podle pyrotechniků je v okolí Parama rozeseta podstatná část ze zhruba 130 leteckých nevybuchlých bomb.

„V případě nálezu pumy bude okamžitě staveniště předáno pod velení policejních pyrotechniků. Zhotovitel stavby zajišťuje provedení pyrotechnického průzkumu, nikoliv následné kroky a opatření v případě pozitivního nálezu,“ popsala možný scénář Jarolímová.

Riziko nálezu leteckých bomb hrozilo při sanačních pracích poblíž chemičky i v roce 2013, nakonec se však žádná neobjevila.

Rozšířený silniční úsek bude široký 24,5 metru. „Zbytek bude tvořen právě jízdním pásem pro autobusy, stezkou pro pěší a cyklisty,“ dodala Jarolímová s tím, že celková šíře tak bude necelých 33 metrů.

Novinkou bude i nový přímý pruh ve směru Hradec Králové - Chrudim. „Díky němu řidiči, kteří budou jen projíždět, vůbec nemusejí vjíždět na křižovatku,“ uvedl ředitel krajské pobočky Silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Soutěž na dodavatele výrazně snížila cenu zakázky

Druhá etapa završí přestavbu kritického místa pardubické dopravy. V první již dokončené fázi byl například rozšířen most na silnici vedoucí dále směrem na Přelouč či vybudován nový podchod pro pěší a cyklisty. Ačkoliv podle původních plánů mělo stát budoucí rozšíření 590 milionů bez DPH, tak vysoutěžená cena zakázky ve výběrovém řízení je lehce nad 368 miliony bez DPH.

Právě průtahy ve výběrovém řízení způsobily opakované odložení stavby. K podpisu smluv s vítězným sdružením firem došlo až koncem ledna.

Průběh prací by snad ještě letos neměli řidiči nijak fatálně pocítit. Horší to bude v příštích letech.

„Mám obavu, že až se tam začne stavět, většina lidí bude místo objíždět přes střed Pardubic, což bude znamenat nemalé potíže,“ uvedl šéf odboru dopravy Vladimír Bakajsa.