Industriální turistika má podle architekta Tomáše Meda velký potenciál. Ten na projektu spolupracuje s uskupením Tesla, což jsou výtvarníci, kteří se snaží skloubit vědu a umění.
"Momentálně hledáme průmyslové objekty, které jsou v Pardubicích nejatraktivnější a mají silný příběh. Návrh, jak s nimi naložit, bychom chtěli mít zhruba do konce roku," řekl architekt.
Industriální stezka bude nejdřív ve virtuální podobě na internetu, později dají tvůrci stezky k domům a továrnám cedule s informacemi o jejich historii a využití. Pro turisty by to podle Meda mohlo být lákavé. "Industriální turistika se rychle rozvíjí. Mnozí turisté už navštívili památky typu to musíte vidět a teď hledají nové cíle," uvedl architekt.
Opravit budovy bude finančně nákladné
Pardubice se staly průmyslovým centrem díky železnici a velmi rychle se rozvíjely. Asi tím nejlepším, co mohou z průmyslového dědictví nabídnout, jsou Automatické mlýny architekta Josefa Gočára. Za vidění stojí i některé objekty bývalého lihovaru a opuštěného areálu bývalé Tesly. Zámek skrývá také protiatomový kryt a na zdymadle je vodní turbína.
Zatímco mapování objektů a instalace informačních cedulí nebude stát tolik peněz, opravit jednotlivé budovy je už věcí nákladnější a časově náročnější. "Na proměny starých průmyslových objektů dává Evropská unie dotace, protože chce snižovat ekologickou zátěž. Jednou z cest je využívat staré objekty," vysvětlil Med.