Vizualizace budoucí podoby třídy Míru.

Vizualizace budoucí podoby třídy Míru. | foto: archiv MAFRA

Oprava třídy Míru v Pardubicích za sto milionů začne v únoru

  • 7
V Pardubicích nejspíš už v únoru začne oprava třídy Míru. Zhruba po roce stavebních prací se částečně změní na pěší zónu. Vítězná firma Syner by ji měla bulvár opravit za 120 milionů korun včetně daně.

Do komunálních voleb zbývá nějakých deset měsíců a stávající vedení pardubického magistrátu v čele s primátorkou Štěpánkou Fraňkovou se může "pochlubit" tím, že se mu stále nepovedlo rozjet jediný vlastní větší projekt.

Změna by mohla přijít příští měsíc. Po dlouhých deseti letech debat o opravě třídy Míru by v únoru konečně mohla začít její celková přestavba. Radní už schválili, že bude stavět liberecká firma Syner, která nabídla nejnižší cenu 99,5 milionu korun bez daně.

"O rekonstrukci se hovoří dlouhé roky. Reálně se o ní mluví od roku 2002. Jsem rád, že se to podařilo v tomto volebním období administrativně dotáhnout," řekl náměstek primátorky Jindřich Tauber.

Ovšem sám dobře ví, že město nemá vyhráno až do té doby, než se poprvé kopne do země. Ostatně v létě 2012 měla brněnská firma D. I. S. převzít opravu Tyršových sadů, ale na poslední chvíli ucukla. V parku se dodnes nic nestaví.

"Nyní mají neúspěšné firmy dva týdny na to, aby se proti našemu výběru odvolaly. Během dalších dvou týdnů bychom měli podepsat smlouvu s vítězem. Pokud půjde vše hladce, měli bychom v únoru začít stavět," říká Tauber s tím, že valná většina stavby by měla být hotová ještě letos.

Na ulici zůstane zhruba třetina dnešních spojů MHD

Politici se dlouho nemohli shodnout na tom, zda půjde o kompletní pěší zónu, nebo se doprava přesune jinam jen částečně. Na třídu Míru se po rekonstrukci vrátí asi jen třetina spojů městské hromadné dopravy a většina bude jezdit Sukovou třídou.

"Dělali jsme modelové situace a problém by v budoucnu nastat neměl. Udělali jsme druhou zastávku u Grandu, která pojme spoje z třídy Míru," uvedl Tauber.

Stavba bude rozdělena na tři etapy kvůli tomu, aby se nemusela úplně zavírat. Začne ulicí Sladkovského. V druhé fázi stavební firma opraví třídu Míru v úseku od obchodního centra Grand až na roh Sladkovského ulice. Ve třetí fázi přijde na řadu okolí výškové budovy Magnum.

"Bude se vždy opravovat levá a pravá strana zvlášť, aby byl možný přístup do provozoven a abychom zajistili přístup složek integrovaného záchranného systému," dodal Tauber.

Historie debat kolem opravy třídy Míru

2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

2006 - Zastupitelé odhlasovali, že vznikne pěší zóna bez dopravy.

2007 - V petici 18 tisíc lidí uvedlo, že chce pěší zónu.

2010 - Radní se poprvé pokusili revidovat rozhodnutí o pěší zóně.

2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

2012 - Primátorka Fraňková dosáhla svého, zastupitelé trolejbusy v ulici částečně nechali.

2013 - Město získalo povolení stavět, vybralo firmu.

2014 - Stavba má konečně začít.

Asi nejnáročnější bude výměna zastaralých inženýrských sítí. Nové rozvody by měly vydržet bez větších oprav 20 až 30 let. Následovat bude výměna povrchů chodníků a silnice, které nahradí dlažba, v ulici budou nově lavičky a vysázejí se další stromy. Počítá se i s vodním prvkem.

Evropská unie dá na přestavbu ulice 85 milionů korun

Na rekonstrukci získalo město evropské dotace, ze 120 milionů korun zaplatí Unie až 85 milionů. Do tendru se přihlásilo čtrnáct firem, čtyři společnosti muselo město kvůli nesplněným podmínkám vyloučit. Výběrové řízení vyhrála liberecká společnost Syner s cenou necelých 100 milionů korun bez DPH. Původně se stavební práce odhadovaly na 215 milionů korun bez daně.

Podle Libora Josky, majitele pardubického stavebního konsorcia Enteria, které se o zakázku neúspěšně ucházelo, je nabízená cena hluboko pod reálnou cenou.

"Podle mého odhadu, jde do toho firma s tím, že prodělá 30 až 40 milionů," uvedl Joska, který projekt velmi detailně zná. Jeho firma ovšem s nabídkou 117 milionů skončila hluboko v poli poražených. "A to jsme to spočítali, že bychom byli na nule nebo spíše pod ní," dodal Joska s tím, že podrážením cen firmy bojují o přežití na vyhladovělém stavebním trhu.

Ostatně i radní jsou nízkou cenou zaskočeni a prý kvůli ní posílí technický dozor, aby si Syner zbytečně neúčtoval třeba vícepráce. "Nás ta cena překvapila, že bude o tolik nižší, jsme nečekali, proto se hodně soustředíme na kvalitu provedené práce. Budeme určitě mít kvalitní technický dozor," dodal Tauber.