Už na konci roku 2009 tisíce obyvatel protestovaly v pardubické aréně proti...

Už na konci roku 2009 tisíce obyvatel protestovaly v pardubické aréně proti záměru na modernizaci spalovny v Rybitví. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Další rána pro ovzduší. Asfalt bude vyvážet 14 tisíc kamionů ročně

  • 42
Firma Eurobit by ráda v areálu semtínské chemičky začala vyrábět velké množství oxidovaných a modifikovaných asfaltů. Denně se má z továrny vozit na 40 kamionů. Politici z radnice říkají, že pokud záměr projde, ve městě se opět výrazně zhorší ovzduší.

Lidé z Pardubic si v poslední době pochvalují, že ve městě už tolik nepáchne asfalt a další výroba z ropy. Je to logické. Rafinérie Paramo natolik utlumila svůj provoz, že životní prostředí se v krajském městě pocitově zlepšilo.

Jenže se zdá, že radost nebude trvat nijak dlouhou. Pokud vyjde záměr pražské společnosti Eurobit, zápach asfaltu se do Pardubic výrazně vrátí.

„Firma požádala o povolení k provozu zařízení, které by ročně mohlo vyrobit v Semtíně až 115 tisíc tun oxidovaných a modifikovaných asfaltů,“ uvedl šéf odboru životního prostředí pardubické radnice Miroslav Míča, který hned připojil další špatnou zprávu. „My jako státní správa s plánem těžko něco uděláme, protože plní státem dané limity,“ dodal úředník.

Spuštění takového provozu na návětrné straně Pardubic logicky začali kritizovat zastupitelé, kteří se dlouhodobě starají o ekologii. Jedním z nich je Miroslav Rubeš.

„I bez nové výroby dochází v Pardubicích každý rok až ke čtyřiceti překročením čtyřiadvacetihodinového imisního limitu pro ochranu zdraví u polétavého prachu. I letos v lednu byl limit překročen po dobu osmi dní. Není dodržován ani imisní limit rakovinotvorného benzo(a)pyrenu,“ varuje Rubeš.

Navíc plán může mít i další vážný důsledek pro ovzduší ve městě. Materiál se sice do semtínské zóny má navážet vlaky, ale o distribuci hotových výrobků se mají výhradně starat kamiony. To by znamenalo velké zvýšení automobilové dopravy v Pardubicích a okolí.

„Plánovaná výroba firmy počítá s nárůstem automobilové cisternové přepravy o 14 248 vozidel ročně. Tato auta budou sice vyjíždět ze závodu přímo na silnici I/36 ale než se dostanou na dálnici, musí projet alespoň z části obcemi Lázně Bohdaneč nebo Pardubice,“ uvedl další pardubický zastupitel Jan Linhart.

Radnice se proti plánu ohradila

Momentálně běží proces, ve kterém úřednici posoudí vliv zamýšleného provozu na životní prostředí. „Na internetových stránkách ministerstva životního prostředí se ho může účastnit jakýkoliv občan nebo sdružení,“ uvedl Míča.

Do procesu se zapojilo i vedení pardubického magistrátu. Na ministerstvo zaslalo dopis, ve kterém upozorňuje na mnohá rizika další chemické výroby na Pardubicku. „Úroveň znečištění ovzduší není v Pardubicích příliš příznivá a jakékoliv další zdroje emisí lze považovat za nevhodné. Nebylo by odpovědné vůči obyvatelstvu vystavit jej dalšímu zhoršení imisní situaci města, ve kterém žije téměř sto tisíc obyvatel,“ stojí mimo jiné v dopise, pod kterým je jméno primátora Martina Charváta.

Radní se bojí i toho, že drtivá většina ze zmíněných více než 14 tisíc kamionů bude jezdit téměř středem města.

„V materiálu firmy se předpokládá, že 90 procent veškeré dopravy bude z továrny směrem na silnice I/35, I/36 a I/37 a tedy tím pádem přes město. Jen deset procent kamionů pak pojede na dálnici D 11,“ napsal úředníkům ministerstva primátor Charvát.

Ti nyní budou záměr firmy posuzovat stejně jako se děje u zamýšlené spalovny chemikálií, která má být také v katastru obce Rybitví. O její spuštění se soukromé firmy marně snaží už deset roků.