Nádraží Pardubice

Nádraží Pardubice | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Plán radních: Autobusové nádraží v Pardubicích bude blíž k vlakům

  • 6
Park Na Špici už funguje několik měsíců. Třída Míru je opravená od začátku dubna. Tyršovy sady mají být hotové do konce školního roku. Radní Pardubic tak mohou obrátit pozornost na další místo, které potřebuje vylepšit - okolí vlakového nádraží.

V první fázi chce magistrát vybudovat terminál MHD za švýcarské peníze, poté by politici rádi přesunuli autobusové nádraží mezi Albert a Lidl.

A zatím se zdá, že za pomoci dotací se území promění z gruntu.

Přestavba okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát přes dvě stě milionů korun. Zhruba polovinou měli přispět správci Švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Nyní se k němu vracejí noví radní, kteří oprášili původní myšlenku na prostou přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za 100 milionů. Mezi nádražím, poštou, činžovním domem a silnicí u lihovaru chtějí zejména postavit terminál MHD. V druhé etapě by rádi přesunuli autobusové nádraží k marketu Lidl. Nejdříve ale musí získat potřebné pozemky.

„Uvažujeme o tom, že bychom stávající autobusové nádraží přesunuli mezi market Lidl a vlakové nádraží. Už si blokujeme pozemky tak, aby se stavba mohla co nejrychleji připravit,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková s tím, že v prostoru naproti Albertu mají pozemky vedle města České dráhy, Správa železniční dopravní cesty i soukromí majitelé.

„S nimi se pokusíme domluvit tak, aby nám vyšli vstříc,“ dodala.

Zatím těžko odhadovat, kdy by na místě třeba dnešního autobazaru mohly poprvé brzdit linkové autobusy. Jasné ale je, že území by muselo doznat masivních změn. Například by patrně zmizel činžovní dům, který stojí nedaleko nádražního hotelu.

„Ten dům je města, a tak by ho asi nebyl problém zbourat. Jasné je, že pro terminál potřebujete dost místa a to se tam nebude hledat právě lehce. Podle mne to není úplně šťastné řešení,“ uvedl zastupitel za Pardubáky, architekt Milan Košař.

Přesun by si vyžádal i velké dopravní změny na Palackého třídě a v okolí hypermarketu Albert.

„Navrhujeme zřízení kompaktních světelně řízených křižovatek, v další etapě dobudování nutné infrastruktury pro regionální autobusy a výhledově chceme provést i výstavbu terminálu v návaznosti na propojení pod kolejištěm na Duklu, které připravuje Správa železniční dopravní cesty,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Začne se terminálem MHD

Přesun autobusového nádraží by však měl být až druhý krok. Ještě předtím by rádi s pomocí švýcarských fondů opravili bezprostřední okolí toho vlakového. U něj by měl vyrůst také terminál městské hromadné dopravy.

„Bude se stavět na území, které z jedné strany ohraničuje pošta, na druhé činžovní dům, na další nádraží a na té poslední silnice první třídy u lihovaru. Naším hlavním cílem je smysluplně vyčerpat dotaci, kterou nám Švýcaři nabízejí,“ uvedla Dvořáčková.

Potíž je ale v tom, že radní tlačí čas. Aby mohli od Švýcarů dostat zhruba stomilionovou dotaci, musí být hotovo do konce příštího roku.

„Rozhodující bude, jak rychle se nám podaří vybrat zhotovitele. Potřebujeme, aby výběrové řízení proběhlo bez problémů,“ říká proto primátor Pardubic Martin Charvát.

Existují už i studie toho, jak by měl prostor přednádraží vypadat. Jeho dominantou bude krytý dopravní terminál, kde budou nástupní a výstupní stanice MHD. Stát bude zhruba na úrovni dnešní fontány.

„Výhrad mám více. Je třeba špatně, že z prostoru má úplně zmizet parkoviště. Vznikne jen 24 míst, které budou sloužit k rychlému vysednutí či nabrání pasažérů. Mám strach, abychom horkou jehlou neušili něco jen proto, že máme dotace, a za pár roků nezjistili, že to je nefunkční a špatné,“ dodal Košař.