Litomyšlský orlojník

Litomyšlský orlojník | foto: Michal Klíma, MAFRA

V Litomyšli se o místní orloj poprvé starají dva orlojníci

  • 0
Nejen Praha či Olomouc mají své orloje. Déle než sto let zdobí orloj i radniční věž na náměstí v Litomyšli. Pravda, je mnohem skromnější, ale i on ukazuje postavení Měsíce a Slunce na obloze. Teď má město vedle secesního orloje i jeho orlojníky. Dva muže, kteří budou dohlížet na jeho chod.

"V minulosti většinou orloj nešel, nebo šel špatně. Kdykoliv se seřizují hodiny na věži, orloj dole se rozhází a pak se musí opět seřídit. Jenom od léta se hodiny zastavily třikrát. Jinak ale orloj funguje dobře," uvedl nový orlojník Jiří Červený, který se zabývá renovací zejména předválečných automobilů a motorek.

"Když dokážu seřídit zapalování u prvorepublikové motorky, tohle zvládnu taky," říká při předvádění překvapivě malého a jednoduchého mechanismu orloje, který je ukryt ve skladu litomyšlské knihovny.

Na výzvu města, které hledalo orlojníky, se přihlásil jen on a Jan Šlégr. Radní vzali oba. "Kolega Šlégr má zálibu v astronomii, já mám zase blíž k technické části věci. Budeme se doplňovat," řekl Červený.

Litomyšlský secesní orloj byl sestrojen v roce 1907, je vybavený dvaceti čtyř hodinovým ukazatelem času, pohyblivými symboly Slunce a Měsíce a také ekliptikou s dvanácti znameními zvěrokruhu. Orloj až dosud jezdil seřizovat Petr Skála, správce Staroměstského orloje.

Orloj v Litomyšli

Litomyšlský orloj je spíše na parádu

Ten také vysvětluje, proč je litomyšlský orloj z počátku dvacátého století tak skromný. "Myslím si, že radní měnili hodinový stroj na věži a při té příležitosti osadili orloj s boční mechanikou odvozenou od hodinového stroje. Vlastní orlojní mechanismus není moc složitý, ale dobře vymyšlený, převod je přesný a funguje dobře," uvedl Skála, který se zabývá restaurováním věžních hodin.

Výrobu a instalaci věžních hodin a orloje svěřili radní čáslavskému výrobci věžních hodin Karlu Adamcovi. O výtvarnou kompozici orloje se postaral student Uměleckoprůmyslové školy a později i Akademie výtvarných umění v Praze Antonín Růžička z Čáslavi, který v secesním stylu namaloval na zlatém pozadí čtyři ženské postavy symbolizující roční období.

"Ten orloj je spíše na parádu, a ne na odečítání astronomických hodnot jako ten staroměstský," říká Skála.