Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Svitavách mají strach o děti. Už patnáct let čekají marně na chodník

  7:54aktualizováno  7:54
Necelé dva dny stačily obyvatelům svitavského předměstí Lačnova k naplnění několika petičních archů kvůli chybějícímu chodníku a přetížené silnici v místní části Svitav. Kvůli opravě výpadovky na Moravskou Třebovou tudy denně projedou tisíce aut.

Tady chodník v Lačnově končí. O zbylé dva kilometry podél nebezpečné silnice teď usilují místní obyvatelé. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Miloš Parák podepsal petici žádající co nejrychlejší vybudování chodníku, protože bydlí s rodinou hned u rušné mezinárodní silnice.

„Jezdí tady spousta aut. Máme strach o děti. To jsou ty hlavní důvody, proč je situaci potřeba řešit dotace nedotace. Zatím slyšíme jenom sliby. Ať město staví chodník průběžně, i kdyby to mělo trvat třeba pět let,“ zdůvodňuje svůj podpis pod peticí Miloš Parák.

Nejenom jemu došla trpělivost a spolu s dalšími obyvateli Lačnova upozorňoval na neutěšený stav také na nedávném zasedání zastupitelstva. „Petici máme. Podepsalo nám ji zatím 272 lidí. Čekáme, jaké kroky bude činit město dál. Pak budeme pokračovat,“ říká mluvčí nespokojených občanů Vojtěch Fadrný.

Místní obyvatelé se snaží dosáhnout stavby chodníku už patnáct let. Starosta Svitavy David Šimek tvrdí, že by Lačnované měli ocenit snahu města, že se na projektu stále pracuje.

„Děláme pro to vše, co můžeme. Pro letošní rok nemůžeme slíbit nic jiného, než že budeme projektovat. Co bude příští rok, je dneska těžké říct,“ míní starosta.

Chodník ve městě? To je přece samozřejmost

Slibům však už Lačnované nevěří. Přes opoziční zastupitele nakonec prosadili usnesení, které v rozpočtu vyčleňuje jmenovitě rezervu na zpracování projektové dokumentace chodníku v Lačnově tak, aby se v příštím roce mohlo začít stavět.

Teď má město dokončenou projektovou dokumentaci k vydání územního rozhodnutí. „Chodník nejde realizovat ze dne na den, jak si to někteří představují,“ říká místostarosta Pavel Čížek. Město chce totiž v lednu podat žádost o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, kde by bylo reálné získat podporu až ve výši 85 procent nákladů stavby.

Finančně náročné stavbě za 17 milionů korun budou předcházet průzkumné sondy kvůli inženýrským sítím. Řešit se bude také kolize se vzrostlými stromy. „Nechceme, aby nás při realizaci překvapili vícenáklady,“ dodává Čížek.

Zastánci stavby chodníku zdůvodňují tlak na město nejen tím, že chodník by měl být základní výbavou každé obce a města. V usnesení zmiňujícím přípravu lačnovského chodníku vidí také pojistku před možnou stavbou severojižního obchvatu, který by se mohl začít stavět už v roce 2017.

„Nechceme se za rok, dva nebo tři dozvědět, že chodník nebude potřeba kvůli výstavbě obchvatu a poklesu provozu přes Lačnov,“ dodává Vojtěch Fadrný.

V případě, že by město nezískalo na stavbu peníze z dotace a nebylo ochotno financovat stavbu z vlastních zdrojů, Lačnovští nevyloučili ani případnou blokádu této mezinárodní silnice. Nebylo by to nic nového. V sousedním Blanensku takto lidé už v minulosti protestovali kvůli neúnosnému provozu v obcích a chybějící rychlostní silnici R43, která má v budoucnu spojit právě Svitavy a Brno.

V Lačnově sice existuje zadní cesta s minimálním provozem, ovšem ne každý z domů u silnice se k ní dostane. Podle posledního sčítání dopravy projede Lačnovem průměrně 1176 těžkých aut za jediný den.

V nejbližších dnech se má vedení města setkat s místními. „Od pana starosty mám na červen přislíbené setkání s občany Lačnova, kde bude prezentována studie na chodník,“ uvádí Fadrný.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.