Podle náměstka hejtmana není rušení zrekonstruované trati plýtváním.

Podle náměstka hejtmana není rušení zrekonstruované trati plýtváním. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V kraji se ruší dvě tratě, místo vlaků pojedou autobusy

  • 20
Místo oslav 130 let trvání tamní trati mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem je možné, že ji zruší. Totéž platí o trati mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí na Poličsku. Nová autobusová linka tímto směrem by vedla už z Chrasti.

Případné změny se v jízdních řádech objeví v prosinci. Cestující by poté na jeden jízdní doklad využili vlak i autobus.

Návrhy jsou ve stadiu jednání se starosty. V Cerekvici nad Loučnou se musí dopravci připravit na tvrdé podmínky obce. "Aby chodili študáci na autobusové zastávky přes hlavní silnici, po níž projíždí 20 až 25 tisíc vozidel denně, tak to je pro nás nepřijatelné," řekl starosta Josef Abraham.

Ekonomické důvody k rušení vlakové dopravy chápe, ale podmínkou změny je souhlas s autobusovými zastávkami mimo rušnou komunikaci.
S rušením železnice nesouhlasí ani podnikatel, majitel cerekvického pohostinství Miloš Jůza. "Není to dobré, už jen kvůli tradici, která je tady šíleně dlouho. Mladé lidi je třeba přitáhnout, pro obec přinášejí vlaky vedle autobusového spojení body navíc."

Starosta Pusté Kamenice Miroslav Myška je ještě radikálnější. "Můj oficiální názor je, že je to zvěrstvo první třídy, protože v prosinci skončila revitalizace trati ze Svitav do Žďárce u Skutče, nacpalo se do ní několik set milionů korun a teď najednou budou v Pusté Kamenici končit vlaky od Svitav a dál jezdit autobusy. No hrůza," řekl.

"Jaké zaujmeme stanovisko jako obec ještě nevím, v zastupitelstvu jsme to ještě neprobrali, ale tohle budou lidi odsuzovat, protože je to mrhání veřejnými prostředky."

Není to plýtvání, říká o rušení opravené tratě náměstek

Během posledních několika let se totiž trať opravila, vyměnily se koleje, opravily mosty, propusti a přejezdy, položily se desítky kilometrů nových kabelů. Moderní zabezpečovací zařízení zabrání takovým železničním neštěstím, jaké se stalo před šestnácti lety právě na této trati nedaleko Krouny. Tehdy zahynulo devatenáct pasažérů motoráčku.

Náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý však slova o mrhání penězi odmítá. "Rekonstrukci této tratě naplánoval někdo už v roce 1997, tedy v době, kdy kraj ještě neexistoval. Někdo se bohužel rozhodl, že ji udělá bez ohledu na to, kolik tam jezdí lidí. Peníze potřebujeme na ty tratě, kde jezdí víc lidí."

Podle krajského radního Jana Tichého jednání s obcemi na tratích skončí asi do šesti týdnů. U trati mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí argumentuje pro její rušení nejen kvůli úsporám v pokladně kraje, ale i z bezpečnostních důvodů.

"Trať je v hrozném stavu, v některých úsecích se může jezdit jen 30kilometrovou rychlostí - kdyby byla vyšší, nemusel by vlak už jet po kolejích."