Plavba lodí po vltavských přehradách, ilustrační foto

Plavba lodí po vltavských přehradách, ilustrační foto | foto: CzechTourism

V Hradci Králové oprášili sen o lodích, Pardubice v tom mají náskok

  • 3
Myšlenku na nedělní výlety po Labi, která město Hradec Králové provází už sedmdesát let, nyní politici seriózně oprášili. Zastávky by měly být na atraktivních místech: pod Kunětickou horou a v Dřítči. Lodě mají díky ministrovi dopravy Vítu Bártovi šanci doplout do Přelouče a možná i do Pardubic.

Když lídr Evropské demokratické strany v Hradci Králové nedávno navrhl prodloužit labskou vodní cestu z Pardubic až do Hradce, způsobil velký poprask.

"To je šílený a populistický nápad za spoustu miliard," kritizoval nápad Jaroslava Čapka (EDS) člen kandidátky konkurenčního uskupení, který si nepřál být jmenován.

"Naopak, je to oprávněný požadavek a velmi dobrá myšlenka," pochválil Čapka náměstek ministra dopravy Ivo Toman. Přestože se to zdá na hlavu postavené, pravdu mají jak příznivec, tak oponent splavnění Labe. Myšlenka je to sice dobrá, ale v nejbližších letech nerealizovatelná.

Jak by plavba mezi městy vypadala

Délka trasy: 27 kilometrů

zastávky:

1. Pardubice (kotviště lodi Arnošt z Pardubic)
2. Pod Kunětickou horou - zastávku by bylo možné posunout nejvýš o půl kilometru proti proudu řeky, dál už by měly těžké lodě problémy s ponorem, je tam totiž pouze jeden metr vody
3. Dříteč - příměstskou lodní dopravu by mohli využívat hráči golfu, kteří ho do Dřítče jezdí hrát
4. Hradec Králové

Cena: vyšla by zhruba o polovinu dráž, než nynější jízdné Arnoštem do Kunětic, tedy na 300 Kč.

Čas příměstské lodní dopravy: tři hodiny, výletní loď by trasu projela za šest hodin

Lodě mají díky ministrovi dopravy Vítu Bártovi šanci doplout do Přelouče a možná i do Pardubic, ale dál zatím s jistotou ne, přestože studie prodloužené varianty až do Opatovic existuje téměř 40 let.

Labská vodní cesta má na území České republiky od státní hranice v Hřensku na Děčínsku po přístav ve Chvaleticích délku 211 kilometrů. Jen její prodloužení o 24 kilometrů do Přelouče by stála přes dvě miliardy korun, za které by se pořídil více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Další peníze by stálo vybudování přístavu se skladovacími prostory a překladištěm. Úprava a rozšíření labského koryta si už vyžádaly téměř 400 milionů korun.

"Domníváme se, že poté, co budou Pardubice jako náš soused a velký rival připojeny na tuto cestu, pro Hradec se otevře možnost plavby minimálně rekreačních lodí až do středu města," pronesl na besedě krajských politických lídrů Čapek.

"Není to špatná myšlenka," zamyslel se Toman, jenž má splavnění Labe na ministerstvu pod svou patronací a na celý projekt dohlíží. "Jenže se musíme držet reality. Vláda sice udělá maximum pro dotažení cesty až do Přelouče, ale její pokračování do Pardubic a pak dokonce ještě dál je věc velmi vzdálené budoucnosti," dodal.

Aby byť jen vyhlídkové lodě jednou skutečně dorazily třeba až před hradecké muzeum, úpravami by muselo projít nejen koryto. Velkou překážku by znamenala třeba malá vodní elektrárna Hučák nebo příliš nízké mosty.

Splavnění Labe má i své nepřátele, brzdí jej také nedostatek financí

"V Pardubicích už se na to ale pamatovalo, a proto se při rekonstrukci zvedl most Pavla Wonky. Také další mosty v Kolíně, Poděbradech nebo Nymburku už jsou vyhovující," upozornil Toman, který ani alternativu prodloužené labské vodní cesty do Hradce Králové úplně nezavrhuje.

"Kdyby jednou vedla do Pardubic, bylo by rozumné přemýšlet o jejím pokračování až do Hradce. Jenže všechno musí jít postupně," míní náměstek ministra dopravy.

I když je lodní doprava oproti kamionové i železniční mnohem levnější a efektivnější, splavnění Labe do Přelouče i Pardubic má mnoho nepřátel. Vadí ekologům, kteří poukazují na likvidaci části vzácné lokality Slavíkových ostrovů, projekt brzdí i nedostatek financí, a jak se ukázalo, valný zájem nemají ani firmy, které by po vodě mohly vozit šrot, hnojiva či nadrozměrné náklady.

I kdyby peníze na splavnění Labe už brzy uvolnily eurofondy, státní kasa, nebo by se dokonce podařilo sehnat soukromého investora, vyhráno by zdaleka nebylo. "Je před námi dlouhá cesta a papírová válka. Nevím, zda se na celou věc najdou prostředky, ale i kdyby ano, je to věc poměrně daleké budoucnosti," dodal někdejší vládní zmocněnec pro dostavbu dálnice D11 Toman.