Jiří Tvrdík. Šéf mlékárny produkující hlavně mléko v krabicích, sušené a

Jiří Tvrdík. Šéf mlékárny produkující hlavně mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetanu.

Mlékárna Hlinsko oslaví 70 let rozšířením sortimentu se značkou Tatra

  • 0
Mlékárna Hlinsko slaví sedmdesáté narozeniny. Její první linky se rozjely v dubnu 1943. V roce oslav hodlá zpracovat rekordní množství až 200 milionů litrů mléka a vybudovat novou výrobní linku. V současné době exportuje téměř polovinu ročního obratu, na jejích výrobcích si pochutnávají lidé ve 24 zemích.

Generální ředitel akciové společnosti Mlékárna Hlinsko Jiří Tvrdík se ujal své funkce loni na jaře a těší se z toho, že se od té doby atmosféra v podniku změnila k lepšímu.

"Když koupil mlékárnu Agrofert Holding, po městě šly fámy, že se brzy zavře a lidé se mne chodili ptát, dokdy ještě budeme fungovat. A když se loni tolik nedařilo, jenom to tyto zprávy přiživovalo. Ale tím, že se nám daří líp a roste výkup mléka, tak tyto fámy ustaly a doufám, že se nevrátí," říká Jiří Tvrdík.

Vy sám pijete mléko kvůli zdraví, z profesionálních důvodů, nebo ho vůbec nepijete?
Jako malé dítě jsem ho nechtěl pít, ale s věkem ho piju normálně, třeba u našeho zahuštěného mléka v tubě Pikaa se spíš musím držet zpátky, abych to s jeho spotřebou nepřeháněl.

Z jak velké oblasti svážíte mléko?
Vozíme ho nejen z Vysočiny, protože letos chceme zpracovat 190 až 200 milionů litrů a to jen v blízkém okolí nezvládneme vykoupit. Jezdíme pro něj až na Znojemsko, Uherskohradišťsko či Kolínsko. Vykupujeme a i v budoucnu chceme vykupovat jen české mléko.

Jiří Tvrdík

40 let

Generální ředitel a předseda představenstva akciové společnosti Mlékárny Hlinsko.

Do funkce nastoupil v březnu loňského roku. Předtím byl ředitelem společnosti Accom Czech.

Bydlí v Pardubicích. Je ženatý, má jednu dceru.

Co vyrábíte nejdéle, v čem jste se za 70 let změnili a nezměnili?
Začínali jsme se sušeným mlékem, máslem, kondenzovaným mlékem a sušeným podmáslím, což jsou výrobky, s nimiž se fabrika v roce 1943 rozjížděla. Postupem času jsem přidali výrobu krabicového mléka, smetany a ochuceného mléka. Podmáslí jsme sušit přestali.

Na kterých výrobcích značky Tatra vyděláváte nejvíc?
Slazená a kondenzovaná mléka jsou stabilnější, zato sušené mléko, mléko v krabici a máslo mají své velké výkyvy - část měsíců v roce na nich vyděláváme a část proděláváme.

V dětství jsem si pochutnával na tehdejší novince, slazeném kondenzovaném mléku Piknik. Jaký je o něj zájem dnes?
U tub jsou zákazníci loajální, tuto chuť znají, tak se k ní neustále vracejí. Prodává se jich přibližně pořád stejně. Nově máme slazená kondenzovaná mléka Piknik a Pikao v malých plastových tubičkách. Jsou na trhu jen krátce a první měsíc jsme jich prodali kvanta, i třeba na benzinkách. Zájem nás velmi mile překvapil.

Zkusili jste také někdy experiment s novou chutí, která nevyšla?
To ne a doufám, že se nám to nikdy nestane. Nyní připravujeme novou výrobní linku a doufáme, že také u ní nešlápneme vedle a nebude to propadák.

Co z ní na konci vyjde?
Zatím to nechci zveřejňovat. Konkurence nespí, měla by dost času se připravit, a měli bychom tak vstup na trh o to těžší. Budou to úplně nové výrobky, které se tady nikdy nedělaly. Začneme stavět v červnu, linka bude stát sto milionů a hotová bude do konce letošního roku.

Jestliže hodně investujete, pak jste si na to zřejmě hodně vydělali. Jaké jste měli loni výsledky?
Propadli jsme do ztráty více než 27 milionů korun, což se stalo v posledním desetiletí podruhé. Museli jsme provést změny v managementu, snížili jsme počet zaměstnanců, zvolili jsme novou strategii investiční i marketingovou. A nese to ovoce, začíná se nám dařit líp.

Kolik máte zaměstnanců?
Měli jsme tady kolem 250 lidí, nyní jsme spadli na 230. S novou investicí nabereme kolem deseti lidí na obsluhu linky, expedici a laborantky. Ani dramatický růst, ani dramatický pokles zaměstnanců nečekáme.

Mlékárna Hlinsko

Jeden z předních českých zpracovatelů mléka slaví jubileum 70 let založení. Sortiment se od roku 1943 mnoho nezměnil, dnes firma vyrábí mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetany. Značku Tatra, která je známá u nás i ve světě používá na svých výrobcích od roku 1964. V říjnu 2011 se stal vlastníkem Mlékárny Hlinsko Agrofert Holding. Loni společnost zpracovala 180 milionů litrů mléka. Letos by to mohlo být 190 až 200 milionů litrů. Navíc za 100 milionů korun vybuduje plně automatickou linku, která sortiment firmy obohatí o nové výrobky. Ty dosavadní známé pod značkou Tatra končí nyní ve 24 zemích po celém světě. Export tvoří 45 % ročního obratu firmy, který se pohybuje kolem 2,4 miliardy korun.

Jak velkou část produkce tvoří export?
Kolem 45 procent. Aktuálně vozíme naše výrobky do 24 zemí, což je nejvíc v historii. Vyvezeme zhruba za miliardu korun ročně. Nesrovnáváme se tedy jen s českou konkurencí, protože působíme na evropském, respektive světovém trhu.

Jak slavíte sedmdesát let firmy?
Žádnou velkou akci nechystáme, ovlivnila to i loňská ztráta. Oslavíme to když tak až na Vánoce, až budeme vědět, jak se daří.

Obvykle chodí manažeři s přáteli na pivo, víno či ostrý alkohol. Vy je zvete na mléčné párty?
To ne, i když piknik s Piknikem či Pikaem by mohl být zajímavý. Ale s kamarády se na tyto oblíbené výrobky aspoň sveze řeč. Anebo se mě ptají na příchutě Kravíka, což je značka, která má mimochodem velký úspěch na dresech malých hlineckých hokejistů a házenkářek. Děti jsou jimi úplně nadšené, to nám dělá opravdu velkou radost.