Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči poprvé zkusili nový obchvat Chrudimi. Pomůže, ale zatím nespasí

  16:41aktualizováno  16:41
Řidiči se mohli ve středu poprvé projet po bezmála šestikilometrovém obchvatu Chrudimi. Až na trochu nepříjemný nájezd na silnici I/17 vedoucí do Vysokého Mýta je nová trasa pohodlná a bezpečná.

Šestikilometrový obchvat u Chrudimi má za sebou středeční slavnostní premiéru s premiérem, ministrem dopravy hejtmanem, starostou a dalšími, kteří obdrželi pro tuto příležitost do rukou nůžky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pro Chrudim je klíčové, aby byla co nejdříve dokončena druhá část obchvatu, která vyústí za Slatiňany. Bohužel i tato stavba patří mezi ty, u kterých by se podle Evropské unie měl zhotovit nový posudek vlivu za životní prostředí EIA.

To by znamenalo ale zpoždění dostavby silnice minimálně od dva roky. Pak by se otevřela nikoliv roce 2019, ale nejdříve v roce 2021.

Fotogalerie

„Uděláme za vládu všechno, aby výstavba druhé etapy byla zahájena do konce roku 2017. Bude to zahrnovat jednání s Bruselem,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka při slavnostním otevření obchvatu.

První část obchvatu má uvolnit ucpané ulice. Není však dokončený, doprava se tak bude vracet do města, a to patrně přinese i zácpy. Jen není úplně jasné, kde. Dopravní experiment potrvá nejméně tři roky.

Co udělá s dopravou ve městě otevření nedokončeného obchvatu na silnici I/37?

„Nevíme to. Nemáme věšteckou kouli,“ řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček. „Každý řidič si bude muset najít svoji optimální cestu a to bude možná chvíli trvat,“ dodal zástupce starosty Jaroslav Trávníček.

Jisté je, že lidem na průtahu města v ulici Palackého, na Masarykově náměstí a Pardubické ulici se uleví. Na druhé straně se bude o něco hůře žít lidem ve východní části Chrudimi, kde budou auta z obchvatu sjíždět a vracet se do chrudimských ulic.

Auta jedoucí od Pardubic sice minou zahuštěné centrum, ale pokud budou chtít pokračovat směrem na jih, budou z obchvatu sjíždět u Kauflandu zpět do města a pak hledat cestu do Slatiňan. Je velmi pravděpodobné, že většina řidičů osobních vozů zvolí zkratku ulicí Václavskou přes Vlčí horu a Presy. Vedení radnice oznámilo, že se bude snažit zabránit tomu, aby tam jezdila nákladní auta, která by měla jet kolem sídliště U Stadionu.

„Ve Václavské ulici nasadíme městskou policii. Obávám se, že tady momentálně jiná opatření než represivní nezafungují,“ uvedl starosta Řezníček. Dodal, že město chce právě pro tuto ulici zakoupit úsekový měřič rychlosti, který by donutil řidiče sundat nohu z plynu.

Místní si stěžují na provoz ve Václavské ulici už dnes. „Moc si nedovedu představit, že by se to mělo ještě zhoršit,“ řekla Jaroslava Chudáčková z Vlčí hory.

Radnice bude vyčkávat, kde budou největší potíže

Dalším kritickým místem může být kruhová křižovatka u Kauflandu, kolem níž vznikají zácpy už nyní. Zde asi neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak řidičům pomoci.

Právě přes tuto křižovatku by měly sjíždět z obchvatu kamiony do města. Výhodou ale je, že po dokončení první části obchvatu budou k dispozici alternativní trasy.

„Bude víc možností kudy jet, a doprava se díky tomu rozředí, což je výhoda. Budeme reagovat na to, jak se to vyvine, možná někde nákladním automobilům nedovolíme projíždět. Uvidíme,“ uvedl Trávníček.

Chrudim si podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně nepřála, aby byl součástí obchvatu sjezd do města od Medlešic, kudy vede dnes hlavní příjezd od Pardubic. Vedení radnice sice změnilo názor, ale už bylo pozdě a do Chrudimi od Pardubic se bude nyní přijíždět kolem Vestce.

Sjezd od Medlešic slíbilo ŘSD postavit příští rok, křižovatku, která umožní najet na obchvat u Medlešic i opačným směrem, pak v roce 2018.

Pro Chrudim bude klíčové, aby stát co nejrychleji dokončil obchvat až za Slatiňany. ŘSD oznámilo, že má připravené návrhy smluv pro jednání s vlastníky o výkupech pozemků, které chce zahájit do konce roku.

Ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr uvedl, že by stavba měla začít v roce 2017. Když vše půjde hladce, celý obchvat Chrudimi a Slatiňan dlouhý deset a půl kilometru by měl být hotov v roce 2019. Ředitelství silnic poté plánuje vybudovat propojení silnice I/37 se silnicí I/17 od Čáslavi, tím by se Chrudim zbavila tranzitní dopravy úplně.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.