Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový obchvat přinese Chrudimi úlevu, na vysvobození si ale ještě počká

  8:12aktualizováno  8:12
Nový obchvat Chrudimi na konci roku zlepší dopravu v chronicky ucpaném městě, ale přinese i řadu problémů. V létě to bude série uzavírek, patrně už v prosinci nová silnice uleví jedné části Chrudimi, ale zhorší život v jiné.

První část obchvatu Chrudimi má být dokončena ještě letos. Zatím se zdá, že silničáři vše stihnout. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Lidé v Chrudimi se nejpozději od ledna příštího roku dočkají nového obchvatu. Nebude to ovšem pro ně taková výhra, jako když se otevřel obchvat v Holicích, který odvedl kolony aut z centra.

Obchvat bude hotový jen z jedné poloviny, auta z něj budou sjíždět u Kauflandu zpět do města kolem sídliště U Stadionu. Dokončení obchvatu až za Slatiňany potrvá nejméně tři roky.

Od příštího roku tak průjezd Chrudimí bude snazší, ale nikoliv jednoduchý a taky se nedá čekat, že z centra zmizí zácpy. „Obchvat odvede převážnou část tranzitní dopravy z města Chrudim a po dokončení druhé etapy i ze Slatiňan,“ uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

MF DNES přináší sérii základních informací, jak stavba obchvatu změní Chrudim a co v příštích měsících a letech čeká řidiče. Je z nich zřejmé, že úpravy řady silnic a křižovatek, které měly usnadnit život po otevření obchvatu, nebudou hotovy včas.

1. Uzavírky znepříjemní průjezd Chrudimí
Jízda mezi Pardubicemi a Chrudimí autem je ve špičce o nervy, to ale neznamená, že nemůže být ještě hůř. Stavbaři nyní rozšiřují Dašickou ulici kvůli lepšímu nájezdu na budoucí obchvat a provoz na zadní cestě do Pardubic je tak veden jen jedním pruhem a řízen semafory.

Od začátku prázdnin se však silnice uzavře úplně a řidiči se na ni budou moci vrátit až v polovině srpna. To kolony v centru Chrudimi protáhne. Situaci na přelomu července a srpna zhorší ještě uzavírka výpadovky na Slatiňany kvůli modernizaci železniční tratě.

2. Ohrožená Vlčí hora, lidé protestují
Až nový obchvat po necelých šesti kilometrech vyústí u chrudimského Kauflandu, kamiony vyrazí na objížďku města a kolem kasáren zamíří do Slatiňan. Osobní auta si ale mohou cestu zkrátit o půldruhého kilometru, když pojedou úzkou silnicí přes Vlčí horu po Václavské ulici, kterou lemují rodinné domy.

„Už teď je tu situace tristní, ulici nejde přejít, řidiči nedodržují povolenou rychlost. Moc si nedovedu představit, že by se to mělo ještě zhoršit,“ řekla Jaroslava Chudáčková z Vlčí hory. Podle Vladimíra Šikla z Vlčí hory se po otevření obchvatu ve Václavské ulici zvýší hlučnost i prašnost a silnice bude nebezpečná.

„Jsem překvapený, že jsme nebyli informováni, jaká opatření radnice připravila a obávám se, že žádná připravena nejsou,“ uvedl.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček řekl, že projektant dostal úkol, aby navrhl řešení, jak zklidnit dopravu. Co se změní a jak to lidem pomůže, ale dodnes není jasné.

3. Sjezd u Medlešic bude, ale později
Chrudim hodně stála o to, aby řidiči osobních aut jedoucí od Pardubic mohli do Chrudimi sjíždět od Medlešic tak jako dosud. Ředitelství silnic a dálnic sice sjezd nakonec skutečně vybuduje, ale letos to nebude.

„Máme slíbeno, že to bude v březnu nebo dubnu příštího roku,“ uvedl místostarosta Jaroslav Trávníček. Na místě současné nebezpečné křižovatky u Medlešic vznikne kruhový objezd. Teoreticky bude možné v budoucnu postavit nejen sjezd z obchvatu, ale i nájezd na něj ve směru od Chrudimi.

4. Úpravy silnic a křižovatek? Zatím jen v plánu
Chrudimští radní chtěli, aby Ředitelství silnic a dálnic upravilo kvůli větší bezpečnosti silnici spojující Chrudim a Slatiňany. Už teď je zřejmé, že snížení povolené rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině, nové pruhy a ostrůvky pro chodce mezi Chrudimí a Slatiňanami letos nebudou.

ŘSD bude mít do konce roku maximálně připravený projekt. Ani o plánované kruhové křižovatce u nemocnice, která má usnadnit cestu obyvatel Vlčnova do Chrudimi, není rozhodnuto. „Snažíme se, ale nejde o akce města, nejsou to naše peníze,“ řekl Trávníček.

5. Chtějí změnit trasy kamionů. Značkami
Komu nejvíc v Chrudimi pomůže první část obchvatu? Teoreticky by mělo jezdit podstatně méně aut především Palackého ulicí od hotelu Bohemia po kruhovou křižovatku u železničního přejezdu ve směru na Slatiňany.

Hustý provoz směřující od Pardubic do centra Chrudimi po silnici I/37 by měla první část obchvatu částečně odvést.

Hustý provoz směřující od Pardubic do centra Chrudimi po silnici I/37 by měla první část obchvatu částečně odvést.

Odtud by měla kamionová tranzitní doprava úplně zmizet. Město chce dopravními značkami přimět i kamiony, které pojedou od Čáslavi, aby zamířily na obchvat a nikoliv přímou cestou na Slatiňany. Je jen otázka, zda řidiče značky skutečně od zkratky odradí.

Starosta sousedních Slatiňan Ivan Jeník je skeptický a připomíná, že bez dokončení celého obchvatu to dobré nebude nikdy. „Problém se přesune jen o několik kilometrů dál. Už teď si hledají kamiony cestu přes Stolany a Sobětuchy, malé silnice jsou přetížené,“ uvedl Jeník.

6. Řidiči budou čekat tři roky. Minimálně
Nový obchvat pomůže Chrudimi až ve chvíli, kdy bude ústit u rybníků za městem Slatiňany. Na tuto druhou etapu už existuje dokumentace, Chrudim a Slatiňany budou pomáhat Ředitelství silnic a dálnic s výkupy pozemků.

„Zatím hledáme majitele pozemků. Letos a příští rok by probíhaly výkupy pozemků. Pravděpodobně v roce 2017 a 2018 by se měla silnice postavit,“ uvedl Trávníček.

7. Jak se bude jezdit v roce 2019?
Pardubice a Chrudim jsou od sebe vzdáleny jen patnáct kilometrů, ale na této trase mohou řidiči spadnout do dvou dopravních pastí. Ve špičce musejí počítat s kolonami na pardubické křižovatce u Parama, a neutečou ani zácpě v Chrudimi.

Mnohdy obě ucpaná města příjemně překvapí a lze je projet relativně rychle, jindy je možné na každém z obou míst ztratit až dvacet minut. To všechno by mělo být v roce 2019 historií. Tou dobou bude rozšířena křižovatka u Parama, kterou snad bude možné rychle projet, a stát by měl, pokud nenarazí na nečekané problémy, dokončit i celý obchvat Chrudimi.

Od Medlešic až po napojení na silnici I/37 za Slatiňany bude měřit 10 kilometrů 413 metrů. Celkový rozpočet dosáhne přibližně dvě miliardy korun bez DPH. Politici tvrdí, že peníze nejsou problém.





Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.