Náměstí v Chrasti během rekonstrukce.

Náměstí v Chrasti během rekonstrukce. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Radnice v Chrasti krášlí náměstí. Ne všem se ale líbí, lidem vadí doprava

  • 1
V Chrasti na Chrudimsku radnice mění podobu náměstí. Rekonstrukce stojí 19 milionů korun a neobejde se bez kritiky, kterou však vedení města odmítá.

Stavebníci prostavěli na rozsáhlém náměstí letos přibližně polovinu z celkových téměř 19 milionů, v příštím roce náměstí dokončí.

„Hlavně jsme položili žulovou dlažbu před kostelem, s lavičkami a odpadními koši vypadá docela dobře. Hotové jsou chodníky podle hlavní komunikace od Luže na Chrudim, pravá strana i levá bude taky hotová. Je hotová jedna část parkoviště městského úřadu. Letos už jen chybí dokončit retardér a žulová plocha u velkoprodejny Pokroku. Další etapa začne na jaře příštího roku,“ řekl stavbyvedoucí Lukáš Hamerský.

V příštím roce položí stavebníci část chodníku za kostelem i od radnice k prodejně Pokrok, včetně kanalizace, a také zvýšený práh směrem ke škole.

„S jinými než s pochvalnými reakcemi jsem se zatím nesetkala,“ řekla starostka Martina Lacmanová. A pokud si podle ní ze tří tisíc obyvatel někde v ústraní postěžovali dva, tak je to podle ní minimální počet.

Lidé na náměstí kritizují mnoho věcí

Ale ze čtyř oslovených kolemjdoucích na chrasteckém náměstí její slova nikdo nepotvrdil.

„Abych řekla pravdu, zatím se to nikomu nelíbí. Byl tady krásný park, zůstal tady jeden strom. Doufám, že tady budou stromy nové. Také se mi nelíbí přístřešek zastávky nalepený na kostel, když přijde pořádný liják, voda pocrčí na jeho fasádu,“ řekla starší paní, která požádala, aby raději nebyla jmenována.

Drahomíře Hodanové z nedaleké Horky bude chybět kvůli nové klidové zóně pohodlí spojené s dosavadní možností vystupovat z auta či z autobusu přímo na prostranství před kostelem, nyní vydlážděném. Zmizela totiž spojnice vedoucí středem náměstí.

„Auta zastavovala třeba při pohřbu na ostrůvku hned u kostela a hned odjela - jak se do kostela či z něj ti starší lidé teď dostanou?“ řekla starší žena.

Mladým mužům se nezamlouvá změněná doprava na náměstí. „Problém vidím v tom, že vozovka po jeho delší straně zůstala stejná, ale zmizel delší parkovací pruh až po hotel. Když jede cyklista na kole zdola a proti vám jedou auta, tak ho nepředjedete,“ řekl Daniel Procházka.

Chybu vidí i v nesmyslně širokém chodníku směrem ke Skutči. Když v dopravní špičce odbočuje dlouhý autobus, křižovatka se ucpává.

Problém může nastat při ranní dopravní špičce

Ale to není vše. „Další obrovský nedostatek vidím v tom, že auta přibývají a přitom namísto bývalých tří vjezdů na náměstí zůstaly jen dva. Když ráno řidiči vozí děti do školy, tak se to samozřejmě štosuje, není možné vyjet,“ dodal Daniel Procházka.

Nezávisle na něm podobně hovořil i Aleš Dvořák z Heřmanova Městce. „Nedokážu si představit ranní mumraj. Projde tady spousta dětí, aby to někomu neublížilo. Dva výjezdy mi přijdou strašně málo, vzhledem k frekvenci lidí na náměstí,“ řekl Dvořák.

„Slyšel jsem kritiku, ale my pracujeme podle projektu, nic s tím neuděláme. Je pravda, že odstavný pruh byl delší, což vyhovovalo i obchodníkům, posunula se i plocha před kostelem,“ řekl stavbyvedoucí Lukáš Hamerský.

„Problémy jsou s autobusy, ale to je samozřejmě přirozené, když se dláždilo místo určené přímo k zajíždění autobusů. Pokud budou řidiči respektovat jasně dané pokyny, ušetří veřejnost problémů při nastupování a vystupování. Dle projektu bude po rekonstrukci dostatek zeleně a podstatně kvalitnější, než byla na náměstí předtím,“ reagovala starostka Martina Lacmanová.

Pozoruhodností letošní přestavby náměstí v Chrasti byl letní objev studny staré několik staletí, kterou objevili bagristé. Ústila přímo u kostela v centru města. Hloubku měla 15 metrů. Podle archeologů by studna mohla být z pozdně středověkého maximálně raně novověkého období, protože v sedmnáctém století vznikla vodárenská věž, která ji nahradila.