Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Choceňská firma postavila Švédům kopie gripenů. Z laminátu a bez motoru

  8:05aktualizováno  8:05
Utajovanou zakázku od společnosti Saab, která je výrobcem proudových bojových letounů, získala choceňská firma. Vyrobila dvě přesné repliky gripenů.

Malá choceňská továrna Composit Airplanes se zabývá výrobou součástek pro letecký, lodní a automobilový průmysl. Nyní ve své hale pod skalami v choceňských Pelinách sestavila pro švédskou firmu Saab kopie dvou bojových strojů JAS-39 Gripen. Snímek je z vojenského veletrhu v Anglii. | foto: archiv výrobce

Malá továrna Composit Airplanes, zabývající se výrobou součástek pro letecký, lodní a automobilový průmysl, postavila ve své hale pod skalami v choceňských Pelinách dva bojové stroje JAS-39 Gripen. Ovšem bez motorů. A z laminátů. Jsou to věrné repliky těchto bojových letounů. Pro leckterého běžného pozorovatele k nerozeznání od pravých gripenů, které jsou i ve výzbroji české armády.

Fotogalerie

Jde o tak věrné napodobeniny stíhaček, že zmátly podle ředitelky marketingu firmy Saab i konstruktéry v továrně gripenů v Linköpingu při předváděcí akci replik.

„Než si nás pro stavbu replik vybrali, trvalo docela dlouho. Zástupci firmy Saab projeli v roce 2013 celou Evropu, a dokonce jihoamerickou Brazílii, kam právě s gripeny expandují,“ uvedl majitel firmy Composit Airplanes Tomáš Bis.

Kopie strojů skončí na výstavní ploše

Věrné repliky strojů Gripen NG (New Generation), které Švédové vyvíjejí od roku 2008, používá firma Saab v halách na veletrzích vojenské techniky. Jeden z gripenů z Chocně, dokončený letos v únoru, byl například nedávno na veletrhu v Brazílii.

Letoun slouží také jako zkušební replika pro začínající piloty - kabina v něm je věrnou kopií pilotní kabiny gripenů a piloti si ji zkoušejí při prvních dnech výcviku, aby si na prostor stroje zvykli.

Repliky jsou vyrobené ve skutečné velikosti, na délku měří čtrnáct metrů a jsou konstruovány tak, aby se po odmontování některých částí v přední a zadní části stroje vešly do dvou dvanáctimetrových přepravních kontejnerů.

Získat zakázku však nebylo zcela snadné. „Když byli u nás, tak jsme sice pro ně byli cenově dobří, ale nelíbilo se jim, že lidé u nás nepracují v rouškách a že to není super laboratorní prostředí. Tak odjeli pryč,“ řekl Bis.

Za zveřejnění fotky by museli zaplatit miliony

Pak ho čekalo za půl roku překvapení. „Naše cena vyhrála, v říjnu 2013 jsme s firmou Saab sepsali smlouvu na první kus,“ dodal Tomáš Bis. Jeho společnost se musela smluvně zavázat k přísné mlčenlivosti. Zaměstnanci podepisovali smlouvy, že nikde nebudou o gripenech mluvit. Pokuta byla asi deset milionů korun, pokud se někde objeví fotografie z výroby.

„Asistovali u toho právníci, bylo to vojensky hodně utajené,“ popsal Tomáš Bis, sám bývalý pilot, který létal v devadesátých letech v Německu na větroních a pak založil v Chocni firmu, která staví komponenty a má i vlastní vyvinutý typ větroně.

První stíhačku předali už loni

Do konce roku 2013 společnost vyrobila spoustu forem, v nichž odlila části prvního laminátového gripenu. Loni 28. dubna si pak Švédi přebírali první kopii stíhačky. Na podzim se podepsala smlouva na druhý letoun, ten si odvezli do Švédska v únoru.

„Druhý kus už šel rychleji, použili jsme již vyrobené formy a už to bylo zajímavější,“ doplnil Bis s tím, že druhý gripen z Chocně putuje do Brazílie. Tam firma podepsala kontrakt na dodávku letounů, které nahradí zastaralé americké letouny F-5E Tiger II a doplní ve vybavení armády francouzské stroje Mirage 2000.

Při stavbě laminátových replik museli zaměstnanci firmy dodržovat všechny parametry leteckých předpisů i stavební předpisy. Aby například repliku neodnesl vítr, museli technici do letounu dát asi čtyři a půl tuny zátěže. Musela vydržet křídla, některé části byly ze sloepoxidu a různých druhů laminátů. V Trenčíně pak letouny dostaly originál barvy, takzvanou digitální kamufláž, takže pro některé laiky, ale i nejednoho odborníka se staly nerozeznatelnými od pravých gripenů.

Některé části v replikách jsou pravé. Firma Saab dodala podvozek, přístroje a sklo do pilotní kabiny. Kopie dostaly i originál sedadlo, ovšem bez katapultovací výbavy.

Pro Tomáše Bise byla práce na napodobeninách zajímavá. „Dělali jsme na ně i repliky kupy zbraní, přídavné nádrže, vyrobili jsme zkrátka gripeny v plné zbroji. Chlapy ve firmě to moc bavilo, jen byl problém ohlídat, aby nechodili s mobily a foťáky,“ řekl Bis.

Naštěstí po první loňské výstavě první repliky v Anglii přišla zpráva, že už fotografie nepodléhají utajení. Fotky se tak následně staly součástí firemní výzdoby, například v podnikové jídelně.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.