Logistická firma Metrans postupně buduje v České Třebové jedno z největších

Logistická firma Metrans postupně buduje v České Třebové jedno z největších překladišť v zemi. To na sebe váže i nová pracovní místa. | foto: Metrans

Česká Třebová chce zvýšit počet obyvatel. Chystá pro ně práci i byty

  • 1
V České Třebové kalkulují s výrazným zvýšením počtu obyvatel. Město, kde dnes žije 16 500 lidí, jich má mít podle starosty Jaroslava Zedníka dvacet tisíc. Podle něj tu pro ně bude práci i byty.

Podstatně větší nabídku pracovních míst připravila přepravní a logistická firma Metrans, která tu postupně buduje jedno z největších překladišť v zemi.

"Už dnes tu pracuje padesátka lidí, do konce roku jich bude zhruba stovka. Ze zkušenosti z přístavů i dalších logistických center vím, že podobný areál na sebe naváže zhruba čtyři sta až pět set dalších míst," uvedl ředitel českotřebovské pobočky společnosti Metrans Miroslav Kotrba.

Ještě větší počet pracovních míst očekává v nejbližší budoucnosti starosta Zedník. "Nyní nabízíme investorům dvacet hektarů plochy a podle prvních náznaků to vypadá, že ani nebudeme moci všem vyhovět," prohlásil starosta.

Zájem stavět na zelené louce dosud projevila zhruba desítka firem. Jejich konkrétní názvy však s ohledem na počáteční fázi jednání uvádět nechce.

"Jednali jsme asi s osmi firmami. Další jednání budu mít s dvěma investory, jeden je z oblasti logistiky, ve druhém případě jde o výrobní firmu," uvedl Zedník.

Vzhledem k očekávanému přílivu investorů se radnice připravuje i na příliv nových obyvatel. "V současné době máme připravenou předprojektovou dokumentaci na téměř dvě stovky bytů. Některé z nich vzniknou přestavbou ve věžáku, který město koupilo, další se postaví na zelené louce," upřesnil šéf odboru rozvoje města Karel Švercl.

Padesátka nových bytů má vyrůst převážně v rodinných domcích, dalších asi sto padesát postaví developeři.

Názor experta

"Projekt Metransu může v České Třebové skutečně odstartovat konjunkturu, která se v okolí jen tak nevidí. Nejen samotné logistické centrum, ale i navazující služby a pracovní místa v nich, další investoři v průmyslové zóně, to všechno jsou kladné body, které si zaslouží pochvalu. A dokazují, že evropské dotace lze využít na skutečně prospěšnou věc. Byť je inkasovala soukromá společnost. V tomhle případě je ale jasné, že přinesou užitek vlastně celému regionu. Vezměte si, že z Třebové, pokud tu opravdu vyrostou dvě stovky bytů, stejně všichni noví obyvatelé práci nenajdou. Dopravní spojení do Pardubic, Brna, Olomouce nebo Prahy tu ale je, a tak mohou rodinní příslušníci najít práci třeba tam." Jiří Vencl, jednatel Generálního zastoupení ČD Cargo v Bratislavě.

"Ti chtějí stavět mix bytových domů a rodinných domků. My připravíme infrastrukturu a inženýrské sítě a budeme pozemky prodávat konkrétním stavebníkům," dodal Švercl s tím, že developeři se postarají o infrastrukturu sami.

Rozvoj města vyžaduje přiměřenou občanskou vybavenost

Příliv obyvatel by radnici neměl překvapit ani při zajištění základní občanské vybavenosti. "Už dneska připravujeme studie, jestli máme dostatek míst v mateřských školách, základních školách i středních školách. Zjišťujeme, zda můžeme lidem nabídnout byty, pozemky na individuální bytovou výstavbu, zda máme ve městě dost služeb," poznamenal starosta.

Na další rozvoj města se těší i jeho současní obyvatelé. "Je to fajn, že tu budou mít mladí práci, že nebudou muset nikam dojíždět. Já už jsem v důchodu, ale když vidím, jak vnučka marně shání práci v Třebové a musí dojíždět každý den do Pardubic, tak ji docela lituju. Já jezdila celý život do práce do Ústí a nějak moc jsem s tím spokojená nebyla. A to byl jen kousek," uvedla důchodkyně Marie Sokolová.

Podobný názor mají i někteří lidé v produktivním věku a studenti. "Studuju techniku v Brně a těším se, že až za tři roky skončím, třeba najdu práci doma v Třebové. Vyrostl jsem tady a chtěl bych tu zůstat i po škole. Snad se mi to podaří, povídá se, že se sem chystá řada firem, a to je snad šance i pro mladé lidi," soudí student brněnského VUT Ladislav Pařízek.

Nadějí je podle něj nejen další rozšiřování terminálu v logistickém centru společnosti Metrans, která z Třebové vypravuje vlaky do německých přístavů, Rotterdamu nebo Dunajské Stredy, ale i zamýšlené technické zázemí pro opravu vagonů a kontejnerů.