Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

V centru Pardubic jezdí víc aut než na D11, město volá po obchvatech

  • 13
Na několika místech přímo v centru Pardubic je podle výsledků sčítání aut vůbec největší koncentrace provozu. Některé ulice dokonce "předběhly" silnici 35, která vede z východních Čech na Moravu a po níž jezdí několik desítek tisíc aut denně. Lidé trpí hlukem i špatným ovzduším.

Bubeníkova ulice v centru Pardubic bývala kdysi dávno klidnou ulicí. Nevede tudy žádná důležitá výpadovka, ale přesto je v ní podle sčítání aut stejný provoz jako na silnici vedoucí na Moravu přes Litomyšl a Vysoké Mýto. A dokonce větší ruch než na nové dálnici D11 z Opatovic do Chlumce. V průměru tudy denně projede 18,5 tisíc aut.

"Už mám těch sanitek i aut plné zuby. Bydlím v Bubeníkově ulici v přízemí a už z toho šílím. Že je tu kousek park, mi je celkem k ničemu," říká jednašedesátiletý Petr Burian.

Podobná "dálnice" vede i samotným centrem města. Pod Zelenou bránou jezdí 18 a půl tisíce aut, o dva tisíce méně jich jezdí ulicí Karla IV. Pro srovnání: po dálnici D11 u Chlumce jezdí v průměru 15 tisíc aut.

Potřebujeme obchvaty, říkají politici. Už dvacet let

Pardubičtí politici posledních dvacet let naříkají, že město potřebuje obchvaty. Ale k lepšímu se nezměnilo skoro nic.

Kudy projede denně nejvíc aut

Čísla jsou v tisících

Pardubice
Paramo 23,9
Wonkův most 22,7
příjezd od HK 19,3
rychlodráha 19,0
Bubeníkova ulice 18,5
silnice u Zelené brány 18,5
ulice Karla IV. 15,6

Litomyšl
Sokolovská 19,5

Vysoké Mýto
Husova 18,5

Chrudim
Masarykovo náměstí 17,9

Svitavy
Máchova alej 15,0

Ústí nad Orlicí
Moravská ulice 10,9

Česká Třebová
Tyršovo náměstí 10,3

I proto náměstek primátorky Martin Bílek navrhuje nový systém fungování semaforů. Podle něj však to nejlepší řešení - obchvaty - hned tak nebude.

"To, že denně projede pod Zelenou bránou skoro 20 tisíc aut, je skutečně vysoké číslo. Na Wonkově mostě je to ještě horší. Bohužel výrazně pomůžou jen obchvaty, které však hned tak nebudou. Myslím si, že během pěti let se určitě nedočkáme," uvedl Bílek s tím, že se vedení radnice snaží za potřebné silnice lobbovat.

Jediné, co by v příštích několika letech mělo řidičům v krajském městě ulevit, bude přestavba křižovatky u Parama. Ta by se měla změnit už během dvou let. Tím se zlepší průjezd Pardubicemi od severu k jihu, ovšem třeba pro Petra Buriana v Bubeníkově ulici se tím nezmění vůbec nic.

Kritická je i situace v dalších městech. A to zejména těch, kudy vede přetížená silnice první třídy číslo 35. Například středem města Vysoké Mýto denně projede 18 a půl tisíce aut. "Ta silnice je jedním z nejslabších článků dopravy v celé České republice. V pátek stojí kolona až k nejbližší vesnici, to je přece hrozné," říká starosta města Miloslav Soušek.

Ten se dokonce snažil v Poslanecké sněmovně lobbovat za urychlenou dostavbu silnice R35, která by městu výrazně pomohla. "Jediné, co se mi povedlo, bylo zvýšit prioritu stavby silnice R35. Prosadit stavbu silnice je těžké. Navíc kvůli těm věčným dohadům, kudy povede, se celý proces hrozně brzdil," říká Miloslav Soušek.