Jenže při tehdejší opravě povrchu silnice stavbaři zjistili, že přejezd je ve špatném stavu, kvůli kterému je nutné ho znovu uzavřít. První část uzavírky začíná v pondělí a potrvá až do 12. srpna.
„Tehdy se provedla jen nutná oprava výtluků. Přejezd je zatížen výraznou dopravou a už není bezpečný. Udělalo se to provizorně a nyní to bude kompletní rekonstrukce,“ uvedl Pavel Putnar ze společnosti Chládek a Tintěra, která má práce na starosti.
Přejezd tratě vedoucí z Mýta na Choceň leží na nevhodném místě, jelikož kolej v místě vede do oblouku a silnice I/35 ji přetíná z kopce. Konstrukce přejezdu i kvůli tomu výrazně trpí.
Řidiči osobních i nákladních aut budou muset zamířit na náhradní trasu. Ve směru od Zámrsku na Litomyšl je přechodné dopravní značení nasměruje od pondělního rána přes Průmyslovou a Vraclavskou ulici. Zpět na „pětatřicítku“ se motoristé dostanou u vysokomýtské nemocnice.
V opačném směru od Litomyšle byla původně objízdná trasa stanovená přes Sruby a Dobříkov po silnicích druhé třídy. Jenže obce s návrhem nesouhlasily, a proto se investor ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) rozhodl pro změnu spočívající ve vybudování provizorní cesty podél cyklostezky. Do čtvrtka zatím budou řidiči jezdit v protisměru, poté pojedou právě přes provizorní cestu a přejezd se uzavře úplně.
„Řešení se nám zamlouvá více než původní návrh. Doprava nám nepojede přes místní komunikace, které by mohla poškodit,“ prohlásil starosta Vysokého Mýta František Jiraský. Ovšem k újmě by mohla přijít stezka. Provizorní pět metrů široká cesta totiž povede přímo vedle ní, cyklisty od aut oddělí pouze plot. „Nejde jen o stezku, ale i o zeleň. Vše musí být uvedeno do původního stavu,“ dodal starosta.
Na provizorní cestě pojedou i kamiony
Stezka se v jednom místě dočasně rozšířila o 3,5 metru a auta po vytvořeném pruhu budou moci jet maximálně třicítkou. „Udělalo se to tak velké, aby tam mohli jet i kamiony,“ uvedl Putnar.
Přejezd by měl po opravě vydržet až devět let. „Oprava zahrnuje novou konstrukci podkladních vrstev a pryžovou konstrukci přejezdu. Dále vznikne nové odvodnění, železniční svršek, i napojení přilehlé komunikace. Poslední oprava v tomto rozsahu proběhla v roce 1995,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Kromě toho stavební firma vymění i 80 metrů kolejí, které budou schopné pojmout větší zátěž.
Na silnici I/35, která je alternativou modernizované dálnici D1 při cestě z Čech na Moravu, jde již o několikátou opravu, která řidiče pozdrží. Na semaforech řidiči čekají u Holic, kde se směrem na Chvojenec obnovuje povrch vozovky. V samotném Vysokém Mýtě se opravuje ještě most na průjezdu městem.
Největší starosti však dělá oprava kruhového objezdu v Litomyšli u hotelu Dalibor. Kvůli ní se na příjezdu do města již řadu týdnů tvoří několikakilometrové kolony, v nichž si řidiči postojí mnohdy i desítky minut.
Fronty jsou od pondělí i na I/35 za Litomyšlí směrem na Janov, kde se silničáři frézují vozovku a provoz je zde zúžen do jednoho jízdního pruhu. Práce by měly skončit 13. září.
Červená značka označuje uzavřený přejezd na silnici I/35. Zelená pak objízdnou trasu ve směru od Hradce Králové na Litomyšl.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz