Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Metrostav

Přeplněnému koridoru u Ústí nad Orlicí má ulevit stavba nových kolejí

  • 3
Železniční koridor mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, který stále čeká na modernizaci, by se v budoucnu měl rozdvojit. Nová trať by sloužila rychlíkům, ta stávající by zajistila obsluhu zastávek a navíc by ulehčila hlavní trati.

O rozdvojení koridoru informoval během třetí mezinárodní Železniční konference Pardubice na tamějším zámku ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech.

„Musíme znovu zadat studii proveditelnosti, do hodnocení vstupuje kvůli kapacitě dopravy nová varianta s možností ponechat stávající trať včetně obsluhy zastávek, tunely pro rychlíky pak povedou mimo Brandýs nad Orlicí,“ řekl Čech.

Podle něj variantu provozu na dvou tratích, staré i zcela nové, podporuje schválení studie proveditelnosti modernizace trati Velký Osek - Choceň.

„Takže do Chocně přijdou další dvě koleje pro nákladní a osobní dopravu. Tím pádem chceme vyřešit tento úsek na Ústí nad Orlicí tak, aby nebyl kapacitním hrdlem,“ dodal ředitel odboru strategie SŽDC, který si netroufá odhadovat, jak dlouho bude trvat proces přípravy dokončení koridoru, protože bude záležet na legislativním prostředí.

Právě téma zákonů bylo na konferenci jedním z nejfrekventovanějších, zvláště v souvislosti s budoucí výstavbou ještě rychlejší železnice. V pátečním programu se k němu vyjádřil i příznivec vysokorychlostní železnice vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš.

„Jsem velký fanda vysokorychlostních vlaků. My jsme měli už dávno jako visegrádská čtyřka přijít před vstupem do Bruselu s tím, že propojíme rychlými vlaky Berlín, Drážďany, Prahu, Brno, Ostravu, Varšavu, Bratislavu, Vídeň a Budapešť. To by zásadně prospělo ekonomice a našim lidem. K tomu potřebujeme hlavně novou legislativu, s dosavadní máme problémy podobně jako u dálnic,“ řekl Andrej Babiš.

Zájem státu nesmí překrýt zájmy spekulantů

Stát musí podle něj zákonem definovat národní zájem a ten by měl převážit nad zájmy různých spekulantů, kteří nakoupí pozemky proto, aby na nich extrémně vydělali a stát se tomu neumí bránit.

„Přitom když se řekne, kudy vlaky pojedou, peníze potom nebudou problém,“ řekl ministr financí.

Nejvýše postavený český železničář v celoevropském měřítku Libor Lochman, výkonný ředitel evropské železniční unie, na konferenci zdůraznil, že vysokorychlostní železnice zajistí i plnění požadavků osobních i nákladních dopravců. „Vysokorychlostní vlaky mají také velmi pozitivní dopady na životní prostředí, protože omezují počty vozidel na silnicích a snižují se požadavky na leteckou dopravu,“ dodal Libor Lochman.

Mezinárodní odborné diskuzní setkání uspořádal již potřetí pardubický poslanec Martin Kolovratník, místopředseda podvýboru pro dopravu. Podle něj na konferenci nešlo o „akademické tlachání“, ale „řešily se konkrétní věci“.

V současnosti se koridor klikatí kolem řeky Tiché Orlice. Vlaky kvůli tomu musí jezdit výrazně pomaleji, než na dalších částech spojení Pardubic a České Třebové..

V současnosti se koridor klikatí kolem řeky Tiché Orlice. Vlaky kvůli tomu musí jezdit výrazně pomaleji, než na dalších částech spojení Pardubic a České Třebové..

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz