Šéf úspěšné pardubické firmy Jaromír Hvížďala.

Šéf úspěšné pardubické firmy Jaromír Hvížďala. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Tvorba klikujícího autobusu byla nadstandard, říká šéf firmy na stroje

  • 1
Pardubickou společnost JHV-Engineering čeká velké stěhování. V příštích měsících se přemístí od krematoria do bývalého areálu Plynostavu v Rosicích nad Labem. Přední český dodavatel jednoúčelových strojů a výrobních linek musí podle svého ředitele Jaromíra Hvížďaly najít větší prostory.

Působiště mění po šestnácti letech. Důvodem je, že pro své zákazníky musí nyní dodávat výrobní linky, které jsou až 50 metrů dlouhé.

„Konečně budeme mít důstojné prostory a všechno budeme schopni dělat ‚doma‘. Museli jsme si pronajímat další prostory, což přinášelo problémy. Nyní má firma kolem 150 lidí a chceme získat ještě několik dalších konstruktérů i pracovníky do výroby a montáže,“ řekl Jaromír Hvížďala.

Vaši práci proslavil červený klikující autobus podle návrhu sochaře Davida Černého, který před třemi lety ohromoval návštěvníky letní olympiády v Londýně. Jak vzpomínáte na tuto spolupráci?
David Černý přišel s myšlenkou a designem, my jsme ji realizovali po mechanické stránce. Bylo to něco nadstandardního - nejen strojařina. Pro Černého jsme dělali i první variantu otáčivé sochy hlavy. Líbí se mi na něm, že má myšlenky a na rozdíl od mnoha lidí je schopen je dotáhnout do konce.

Výtvarník David Černý sedí před svým dílem - londýnským autobusem přestavěným na pohyblivou skulpturu.

Toto byla spíše kuriozita. Co je však skutečným těžištěm vaší práce?
Jsou to zakázky od výrobních firem. Podstatou naší práce je vymyslet úplně nový stroj od začátku, nakreslit ho, postavit, oživit a fungující ho dodat zákazníkovi. Naši zákazníci jsou hlavně z automobilového průmyslu - jedna z největších zakázek poslední doby byla pro Continental Automotive Trutnov, kde se naše stroje podílí na výrobě vysokotlakých senzorů jednak pro palivový systém, jednak pro ABS brzdy.

Ale nechceme zůstat jen u automobilů. Dělali jsme například linky na montáž zásuvek a vypínačů pro ABB, kde se složí za 2 sekundy 20 dílů, montážní stroje na spínače pro Siemens v Trutnově, stroje na potiskování házecích kostek, z medicínské techniky zařízení na montáž speciálních stříkaček na zavádění katetrů. Postavili jsme linku na prostřihování pouzder pro rozbušky.

Jaromír Hvížďala

58 let, zakladatel, spolumajitel a ředitel JHV-Engineering Pardubice

Firma se od svého založení v roce 1999 vypracovala mezi špičkové české dodavatele jednoúčelových strojů a výrobních linek. Její ředitel absolvoval chrudimskou strojní průmyslovku a katedru chemické a potravinářské stroje na strojní fakultě ČVUT v Praze. Poté pracoval ve VCHZ ve Výzkumném ústavu průmyslové chemie a ve firmě Multisys. S manželkou mají dceru a syna. Dcera šla ve šlépějích jeho ženy a je dětskou lékařkou, syn ve stopách tatínka. Absolvoval strojařinu na VUT v Brně a nyní pracuje ve firmě svého otce.

Plníte si tedy své sny o plně fungující firmě?
Měl jsem vizi, že bychom nechtěli být dobří pouze na úrovni českých firem, ale že naším cílem je stát se stejně dobrým jako špičkové firmy v zahraničí. A nyní už patříme k celosvětovým hráčům na trhu.

Podle čeho lze soudit, že jste celosvětově špičková firma?
Naše kvalita se prokazuje tím, že máme hodně stálých zákazníků, zakázky dostáváme opakovaně. A jsme dobří i proto, že bychom jich mohli mít výrazně víc, než co jsme schopni udělat. Drtivá většina zákazníků jsou velké nadnárodní společnosti.

Poté co zástupci americké centrály jedné z firem viděli naše zařízení pro plnění automobilových tlumičů ve firmě v Hodkovicích nad Mohelkou, zalíbilo se jim tak, že jsme byli jmenováni jejich generálními dodavateli a dodali jsme ho i do Brazílie, USA a Mexika. Naše stroje jsou v Anglii, Německu, Španělsku. Pražská pobočka JHV se zabývá externím inženýringem například pro výrobce vlakových a autobusových klimatizací.

Pražská pobočka a sídlo firmy v Pardubicích? Většinou to bývá naopak...
Ano, standardní je opak. Ale jako pardubický patriot bych to nemohl připustit obráceně. Nemluvě o tom, že v Pardubicích je veškerý vývoj a realizace montážních a výrobních linek.

Dostatek prostoru už tedy mít budete, platí to i o dostatku kvalitních lidí do něj?
Dříve bylo těžké je získat, v současné době je to skoro nemožné. Většinu spolupracovníků si nakonec vychováváme sami. Pro to, co děláme, není možné najít lidi se zkušenostmi. Teď jsme měli štěstí, na vysokoškolském veletrhu jsme získali dva nadějné přírůstky, nové kolegy až od Košic.

Co požadujete od nových lidí především?
Zdravý selský rozum. A musí chtít pracovat. Tím spíše, když je to práce zajímavá a pokaždé děláme něco jiného. Mnohdy se nám dokonce podaří změnit původní zadání, zadavatel převezme naši myšlenku. Zakládáme si na tom, že máme originální speciální řešení a že jsme se zákazníky partnery, kteří mají společný cíl - aby zařízení fungovalo. Většinou je na jeho postavení strašně krátká doba tří až šesti měsíců. Zatímco dříve to byla otázka několika let.

My stále přijímáme konstruktéry, programátory, elektroprojektanty, mechaniky na montáž i obsluhu k obráběcím strojům. Tvůrčích lidí bývá málo a já jsem pyšný na to, že tady u nás jsou tvůrčí téměř všichni. Rádi přijímáme absolventy po vysoké škole, velmi rychle se v našem týmu praxí naučí to, co jim vysoká škola nemůže dát.

Jaký obrat měla vaše firma v posledním roce?
Loni to bylo kolem 313 milionů korun, po letošním roce to bude přibližně stejně. Před pěti lety to bylo kolem sedmdesáti milionů.