Radnice chce nejdřív za švýcarské peníze postavit terminál u nádraží, pak za dotace z Unie přesunout autobusové nádraží k Lidlu. Ilustrační vizualizace zamýšleného prostoru před nádražím.

Radnice chce nejdřív za švýcarské peníze postavit terminál u nádraží, pak za dotace z Unie přesunout autobusové nádraží k Lidlu. Ilustrační vizualizace zamýšleného prostoru před nádražím. | foto: Město Pardubice

Unie pošle do Pardubic miliardu. Politici se už hádají, na co půjde

  • 6
Pardubice do roku 2020 získají od Evropské unie přibližně miliardu korun. Současní radní už mají soupis záměrů, na které by dotace použili. Zástupci opozice si ale stěžují, že klíčové rozhodování o využití peněz se odehrává za zavřenými dveřmi.

Nový terminál linkových autobusů nedaleko vlakového nádraží za 150 milionů korun. Přeměna nábřeží Labe v centru města za 92 milionů. Obnova vozového parku dopravního podniku celkem až za 400 milionů.

Na to všechno by pardubičtí radní chtěli získat během následujících pěti roků dotace od Evropské unie. Nikdy předtím si město na takové peníze nesáhlo a v budoucnu se tato příležitost zřejmě už nikdy nebude opakovat.

„Na vylepšení aglomerace Pardubice - Hradec Králové pošle Unie celkem tři miliardy korun. Miliardu dostane jedno krajské město, další to druhé a třetí menší města v regionu, jakými jsou Holice, Přelouč nebo Chrudim,“ uvedl zastupitel Pardubic za ODS Petr Klimpl.

Není tak divu, že politici se už pustili do přípravy projektů, na které by peníze mohly jít. Současní radní připravili hned 76 projektů.

„Zatím jde pouze o záměry, nejsou to schválené projekty. Jsme ve fázi příprav, kde na jednotlivých plánech dělají pracovní skupiny. Peníze budeme dávat do dopravy, životního prostředí a vzdělávání,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek.

Opozice si stěžuje, nemá šanci se vyjádřit

Jenže na jeho hlavu také hned míří kritika opozičních zastupitelů. Ti upozorňují na to, že podle nich seznam projektů vzniká v utajení a oni do toho nemohou mluvit. „Myslím, že to je natolik klíčové rozhodnutí, které ovlivní podobu Pardubic na dlouhá léta, že by se o tom měli bavit zástupci všech stran. Zatím jsme nedostali šanci se k něčemu vyjádřit,“ uvedl lídr Pardubáků František Brendl.

Navíc zástupci ODS, i za cenu sypaní soli do vlastních ran, upozorňují, že výběr oblastí, do kterých mohou jít evropské dotace, v minulosti dopadl poměrně špatně. Byli to právě občanští demokraté, kteří rozhodovali, na co město použije v předchozím plánovacím období přidělených 400 milionů.

„My jsme to tehdy trochu chybně nechali na našeho náměstka, který nám jen na všechny otázky odpovídal, že to je s přípravou dobré. Pak jsme zjistili, že peníze se dají použít pouze na malém území v centru města a ještě hlavně na zeleň. Byla to chyba,“ říká Klimpl s tím, že by to podruhé mělo být lépe ošetřené.

Za co by Pardubice mohly utratit miliardu z Unie

Doprava Modernizace trolejbusů MHD odhadovaná cena: 340 milionů Terminál linkových autobusů odhadovaná cena: 150 milionů Trolejbusová trať na Cihelnu odhadovaná cena: 10 milionů Bezbariérové trasy v centru odhadovaná cena: 8,5 milionu

Životní prostředí Úprava nábřeží Labe odhadovaná cena: 91,8 milionů Úprava okolí Chrudimky odhadovaná cena: 53,6 milionů Úprava městských lesů odhadovaná cena: 25 milionů Nové separační dvory odhadovaná cena: 19 milionů

Školství a vzdělávání Nové centrální dílny v mlýnech odhadovaná cena: 50 milionů

Celkem Doprava: projekty za 890 milionů Životní prostředí: 239 milionů Školství: 114 milionů

Na druhou stranu náměstek Řehounek se hájí tím, že o všem klíčovém opoziční zastupitele informuje a bude v tom i pokračovat. „Už jsme měli jedno výjezdní zasedání zastupitelstva, kde jsme ukázali první návrhy. Další podobnou akci plánujeme na polovinu června. Rozhodně nikoho neobcházíme,“ uvedl Jan Řehounek.

Podle něj bude hlavním projektem, na který chce město použít dotace, přesun autobusového nádraží k diskontu Lidl. To by mělo stát zhruba 150 milionů. Dotace by mohla pokrýt až 60 procent nákladů. Na dalších 80 milionů pak podle prvních odhadů vyjde propojení terminálu s tím, který bude u vlakového nádraží sloužit vozům městské hromadné dopravy.

„Tohle je z mého pohledu klíčový projekt. Za švýcarské peníze bychom nejprve chtěli postavit terminál MHD a pak navázat s dotacemi Unie,“ doplnil Řehounek.

Další desítky milionů by měly jít do úpravy okolí Labe a Chrudimky nebo přestavby Automatických mlýnů. Definitivní projekty však teprve vznikají.