Známý vysokomýtský „věžák“ v pozadí je na dohled od místa, kudy by za pár let měla vést rychlostní silnice R35. Budoucí trasu nyní zkoumají geologové. | foto: Martin Švec, MAFRA

Pole u Mýta obsadili geologové. Zkoumají podloží pod plánovanou R35

  • 0
V trase budoucí rychlostní silnice R35 provádí odborná firma až do začátku příštího roku průzkum, který má odhalit případné vady v podloží.

Řidiči cestující v posledních týdnech po stávající přetížené silnici I/35 mohou v okolí Vysokého Mýta pozorovat na pozemcích budoucí čtyřproudové silnice ruch. Nejde ale o činnost zemědělských strojů, nýbrž o akci firem, které zkoumají podloží pod plánovanou autostrádou.

„Zpracováváme předběžný geotechnický průzkum pro projektovanou rychlostní komunikaci R35 v úseku Vysoké Mýto - Džbánov. Podle platné uzavřené smlouvy o dílo je termín ukončení a předání průzkumu 10. února 2015,“ říká Petr Vitásek z firmy Sudop Praha, která má se společností GEOtest Brno práce na starosti.

Stavby rychlostní silnice R35 se už nyní nemohou řidiči cestující napříč Pardubickým krajem dočkat. Jenže bagry se podle předpokladů ministerstva dopravy zakousnou do polí nejdříve v roce 2016.

A to navíc jen na prvních dvou úsecích z Opatovic nad Labem do Časů a dále do Ostrova. Příprava stavby však pokračuje i na dalších etapách, a to jak nutnými administrativními kroky, tak i v terénu.

A na co přesně se vrtné soupravy zaměřují? „Provádí se terénní práce, například inženýrsko-geologické či hydrogeologické vrty, včetně jejich dokumentace, zaměření a odběru vzorků zemin, hornin a podzemních vod. Následují laboratorní rozbory odebraných vzorků a vyhodnocovací práce,“ vyjmenovává seznam zadaných úkolů Vitásek.

Průběžné výsledky přinášejí pozitivní zprávy

Průzkum má za cíl zjistit stav a složení podloží. Pokud by totiž bylo vadné, mohlo by ohrozit stabilitu nové komunikace.

„Prozatím ověřené geologické podmínky v trase odpovídají předpokladům a nevykazují žádné anomálie,“ ujišťuje Vitásek s tím, že na definitivní závěry si musí objednavatel průzkumu z Ředitelství silnic a dálnic ještě počkat.

„Primární výsledky budou až po ukončení terénních a laboratorních prací zhruba v lednu 2015,“ podotýká Vitásek.

Problémy s podložím se už řešily na severu Čech

Ministerstvo by mělo na základě zjištěných údajů předejít situaci, která nastala například při stavbě stále nedokončené dálnice D8 vedoucí Českým středohořím. Tam stavbaři až zpětně zjistili, že musí odstranit výrazné množství zeminy. V podloží se totiž nečekaně našlo uhlí. Náhrada materiálu nevhodného pro stavbu poté práce protáhla a přinesla i zvýšení nákladů.

„Je pravda, že tam narážíme na překvapení, ale neměli jsme tam takový přístup, jaký bychom potřebovali, protože jde o chráněnou krajinnou oblast. Průzkum vlastně děláme až při samotné stavbě,“ zdůvodňovala loni nežádoucí nálezy mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Také v případě budoucí „pětatřicítky“ si musí firma zajistit přístup na dotčené pozemky.

„Pro vstup musíme mít ze zákona vždy souhlas majitele, který stanoví podmínky vstupu a případné kompenzace za škody způsobené na plodinách,“ uvedl Vitásek.

Než se zástupci firem pustí do práce, čeká je kromě dohody s majiteli i další splnění podmínek.

„Zhotovitel musí nejdřív zpracovat dokumentaci, ověřit u všech správců sítí v dotčeném území jejich umístění a v neposlední řadě si právě vyžádat od vlastníků pozemků souhlas se vstupem,“ dodává Hana Jarolímová z pardubické pobočky ŘSD.

Průzkum probíhá rovněž v úseku budoucí R35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem.