Kratší část starého mostu už stavební technika odstranila bez toho, aniž by...

Kratší část starého mostu už stavební technika odstranila bez toho, aniž by bourání omezilo provoz na železnici. Větší nosníky, připravené na demolici, vyzvednou dva jeřáby. Jeden z nich čekal na místě už několik dní. Vedle stávající opěry je vidět nově zprovozněný širší most. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dva obří jeřáby snesou přes noc v Pardubicích most nad koridorem

  • 10
V noci na čtvrtek zmizí první části starého mostu vedoucího přes hlavní železniční koridor v Pardubicích. Práce se dotknou provozu vlaků i dopravy na novém mostě. Náročnou operací pokračují práce na rozšíření silnice I/37 u Parama.

Když silničáři před loňskými Vánocemi nasměrovali tisíce motoristů na nově postavenou polovinu silnice u chemičky Paramo, provoz na starém mostu přes koridor utichl (o zprovoznění jsme psali ZDE). Po čtvrt roce bude jeho osud zpečetěn.

Po přípravných pracích z minulých týdnů stavbaři jednotlivé díly mostu s pomocí těžké techniky odstraní. Na demolici se budou podílet dva jeřáby s nosností 300 a 500 tun, které budou společně nakládat nosníky mostu, jenž stál v blízkosti chemičky zhruba od 50. let minulého století.

„Musí to zvedat oba zároveň. Jeden by to nezvládl. Váha jednoho nosníku je zhruba 100 tun,“ popsal Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Dělníci mostní konstrukci rozřezali na celkem devět částí. Dnes v noci zmizí první tři, další snesou přibližně za týden. „Demolice bude dokončená 12. dubna,“ uvedl Král.

Kvůli bourání se zcela zastaví provoz vlaků na všech kolejích, vedoucích pod mostem. Práce mají dle plánu probíhat ve čtvrtek od půl jedné do půl páté ráno. Podle informací Českých drah se uzavírka dotkne dvou spojů mezinárodních expresů Euronight. Vlaky mířící z Berlína do Budapešti Pardubice zcela minou a budou odkloněné přes Havlíčkův Brod. Větší dopad bude mít uzavírka na nákladní dopravu, která je v nočních hodinách četnější.

Práce ovšem pocítí i řidiči, které přenosné dopravní značení nasměruje na dosud nepoužívaný speciální pruh, vyhrazený vozům městské hromadné dopravy, jenž je součástí již zprovozněného širšího mostu. Na něm rovněž povede ještě cyklostezka a chodník.

Zavřený pruh poslouží dělníkům k pohybu stavební techniky a stání vozů určených pro odvoz starých nosníků. Ty jsou nyní ukotvené k dalším ocelovým, aby se při nakládání nezlomily.

„Celá sestava je připravená na snesení. Následně se nosník již mimo staveniště rozřeže na menší kousky a odveze,“ řekl Král.

Starý most byl sestavený ze dvou takzvaných polí, přičemž menší z nich již zlikvidovaly bagry a další stroje v minulých dnech. To žádné omezení pro cestující na železnici nepřineslo, jelikož pod touto částí ani koleje nevedly.

Nový most bude stát na původních opěrách

Silničáři ze základů původního mostu odstraní část vrstev betonu a staré izolace. Podle dříve provedených měření zároveň zjistili, že současné opěry jsou v zachovalém stavu a není potřeba je kompletně vyměnit.

Předchozí výsledky však raději ověří další sondy. Opěry v každém případě dostanou novou izolaci. Poté začnou stavaři budovat nový vršek mostu, který má být hotový na podzim. S pokládkou asfaltu se počítá v průběhu listopadu. O měsíc později má být v provozu celý téměř kilometr dlouhý úsek.

Stávající most nad koridorem vzhledem ke svému technickému stavu dosloužil. Do konstrukce zatékalo a rovněž výztuže nebyly kvůli postupné korozi úplně v pořádku. Nová stavba bude stejně široká a povedou po ní dva pruhy, po kterých zamíří řidiči ze směru od Hradce Králové dále na Chrudim.

Odstraní také provizorní přemostění trati na Hradec

Kromě starého mostu zmizí v nadcházejícím období také již nepoužívané provizorní přemostění hradecké trati, po kterém motoristé jezdili před loňským otevřením nové půlky silnice a které bylo hlavní příčinou častých kolon.

„Je to samostatná akce. Musel se ještě přepojit ukotvený vodovod a přeložka elektřiny. Stále ještě probíhá odtěžení komunikace z obou stran mostního provizoria. S demontáží se počítá v polovině dubna,“ upřesnil Král.

Pracuje se nadále i na jiných částech stavby. Cestující z vlaku si mohou všimnout zajímavé konstrukce, připomínající horskou dráhu, na které bude stát rampa od prodlouženého podchodu. Ten povede z lokality U Trojice pod silnicí a železniční tratí na Chrudim k novému chodníku a cyklostezce.

Stavbaři se už pustili i do jejího dokončení poblíž kruhového objezdu u odbočky na Duklu, kde se muselo čekat na vyschnutí půdy, která byla po zimě dost podmáčená. Minulý pátek se v místě provedly zátěžové zkoušky, které dopadly dobře. V úterý tak mohla začít pokládka obrubníků a chystá se i dodělání konstrukčních vrstev.