Na rozšíření silnice denně pracují desítky stavařů.

Na rozšíření silnice denně pracují desítky stavařů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Železniční koridor se o víkendu zastaví, v Pardubicích postaví most

  • 6
Pokračující rozšiřování silnice I/37 u pardubické chemičky Paramo pocítí v nejbližších dnech řidiči na křižovatce u závodiště i cestující na železničním koridoru z Čech na Moravu. O víkendu se na něm kvůli instalaci nového mostu na čas zcela zastaví doprava.

Když v minulosti přijeli řidiči po klíčové pardubické dopravní tepně k semaforům, řadili se mnohdy improvizovaně do dvou pruhů. Na světelné křižovatce pak kolona čekala na zelenou, která motoristy pustila buď na nadjezd k dostihovému závodišti, nebo dál směrem na Chrudim.

Kvůli světelné signalizaci zde takřka pravidelně vznikaly kolony. Teď silničáři zařízení na „špuntu“ u Parama definitivně odpojí a odstraní. Vše je nutné kvůli výstavbě okružní křižovatky, která pod nadjezdem roste.

Větší dřina pak čeká silničáře o víkendu, kdy pomocí obřího jeřábu přemístí na připravené podpěry nový most, který překlene hlavní železniční koridor z Čech na Moravu. Mohutnou železobetonovou konstrukci déle než měsíc montovali dělníci v sousedství kolejí.

„Most je rozdělený na sedm nosníků, aby ho jeřáb uzvedl. Nejtěžší z nich váží 26 tun, nejlehčí zhruba 23. Celkově je to tedy tak kolem 180 tun,“ vypočítal stavbyvedoucí Petr Urválek ze společnosti M-Silnice.

Před náročným přesunem se nyní ladí poslední detaily. Vše musí proběhnout podle plánu, jelikož na přemístění mají silničáři předem vymezený čas, po který jim železničáři uzavřou trať, což bude mít dopad i na provoz na koridoru.

„Žádali jsme o delší výluky, ale po dohodě se SŽDC budou dvě kratší. Máme na jeden nosník zhruba hodinu a půl. Maximum prací jsme udělali bokem. Pokud se neobjeví nepředvídatelné komplikace, měli bychom to stihnout,“ uvedl Urválek.

„Omezení se nejvíce dotkne nákladní dopravy, jedná se o desítky spojů,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Koleje osiří ze soboty na neděli a z neděle na pondělí vždy na čtyři hodiny, a to úderem půl jedné do půl páté.

Odklonem přes Kolín a Havlíčkův Brod kvůli tomu zamíří dálkové noční spoje.

„Půjde o vlaky EuroNight 477/476 Budapešť - Berlín a opačně. Dále by se měla výluka dotknout rychlíku 879 a několika osobních vlaků. U nich bude zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Přelouč-Pardubice,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Silničního provozu se stěhování nedotkne

Na frekventované silnici I/37 žádné dopravní omezení na řidiče čekat nebude. Jeřáb totiž obsadí prostor vedle kolejí. Most bude kompletně vystrojený, tedy včetně kabelovodů i odvodnění.

„Až to položíme nad koridor, bude to hotové v té podobě, jak je to dole nyní sestavené a sešroubované. Na vrchu podpěr jsou umístěné čtvercové výstupky, v nichž jsou vyvrtané díry, do kterých poté přesně zapadnou přichystané nosníky,“ popsal postup stavbyvedoucí.

Po usazení na určené místo bude most ještě dodělán. „Celé to nahoře přijde zabetonovat 25 centimetrů tlustou monolitickou deskou. Betonáž proběhne ve druhé půlce srpna. Pak už bude most připravený na pokládku asfaltových vrstev. Do provozu by měl jít před Vánocemi,“ uvedl Urválek.

Do konce roku tedy bude zasypaná i dlouhá a vysoká opěrná zeď. Tuny potřebné zeminy budou tatrovky navážet v příštích týdnech. Ze starého náspu stavaři odtěží ještě zhruba dva metry, které „ukousnou“ z postupně mizejícího chodníku, jenž sloužil i jako cyklostezka. Ta nově povede v samostatném pruhu na rozšířené polovině silnice. Podle vyčnívajících železných výztuží je i patrné, kde bude stát autobusová zastávka. Podél betonové stěny navíc povede až k zastávce ocelové schodiště. Tato cesta má být ovšem neveřejná a zavřená.

Provoz na provizorním mostu potrvá déle

Vedle mostu přes koridor stavbu tvoří i rozšíření podchodu směrem k lokalitě Trojice či menší most přes trať na Hradec Králové. Ten letos ještě zprovozněn nebude, takže řidiči budou nadále muset jet přes provizorní přemostění. „Na něj z nového mostu povede šikana,“ upřesnil Urválek.

Naopak hotový bude sjezd do průmyslové zóny Vápenka, který si samostatně financuje firma Chládek a Tintěra.

Stavba zatím běží dle harmonogramu. Silničáře nezbrzdily hrozící nálezy letecké munice z války. To ovšem neznamená, že se žádné komplikace nevyskytly.

„Trochu nás zdržely zbytky materiálu z Parama. Vytékaly tam dehty a pryskyřice. Vše se muselo vyhrabat ven a místo toho se navozil štěrk a položila se takzvaná geomříž na vyztužení podloží,“ upřesnil Urválek důvod sanace většího množství půdy v místě budoucího „kruháku“ o průměru čtyřiceti metrů.