Okolí nádraží těsně před začátkem přestavby.

Okolí nádraží těsně před začátkem přestavby. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

U pardubického nádraží zavládl zmatek, i když se o stavbě mluvilo dost

  • 6
Firma Strabag se v pondělí naplno pustila do přestavby okolí pardubického nádraží. Proto už k němu nemohou zajíždět vozy hromadné dopravy, a tak na místě vypukl chaos. A to i přesto, že radní dělali vše proto, aby lidé měli dostatek informací o změnách.

„Prosím vás, nevíte kudy se dostanu k nádraží?“ ptala se v pondělí v poledne důchodkyně u pardubického lihovaru a bezradně ukazovala směrem k železným plotům, které se staly hlavní dominantou náměstí Jana Pernera.

Nebyla zdaleka sama. Lidé bloudili při hledání zastávek městské hromadné dopravy nebo při pátrání po vozech taxislužby. Velká stavba přeměnila roky zažitou praxi k nepoznání.

„Počítali jsme s tím, že budou problémy, takže jsme ráno poslali na místo i naše lidi, aby cestujícím pomáhali s orientací,“ uvedl šéf pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že jeho firma rozvěsila v okolí nádraží i plakáty, které by lidem měly pomoci.

„Vždy jde udělat více, ale myslím si, že jsme v případě informací udělali hodně. I tak ale počítáme s tím, že nám lidé budou nyní nadávat,“ doplnil Tomáš Pelikán.

Jednoznačně největší změnou je to, že lidé, kteří chtějí odjíždět linkami, které začínají či končí u železniční budovy, musí nyní chodit až na autobusové nádraží. „Obě stanice přímo před nádražní budovou byly zrušeny,“ uvedla mluvčí radnice Nataša Hradní.

Pro linky jedoucí od nadjezdu do centra města tak byla nově zřízena zastávka u hypermarketu Albert, linky od Polabin staví ve stanici Albert Hypermarket a pak až u autobusového nádraží. V opačném směru od centra zůstane zachována zastávka u lihovaru.

„Hlavní komplikace pro většinu lidí je v tom, že to budou mít od spojů na nádraží dál. Musí prostě počítat s delším časem na přesun, aby svůj vlak v klidu stihli,“ doplnil Pelikán s tím, že všechny změny jsou popsány na webu podniku www.dpmp.cz.

Navíc několikrát denně o změnách u nádraží informuje i městský rozhlas, novinky jsou i na webu radnice www.pardubice.eu nebo v nejnovějším radničním zpravodaji.

Do potíží se dostanou hlavně lidé, kteří nejsou z Pardubic

Ovšem i tak se dá počítat s tím, že hlavně přespolní budou mít problémy. Informace se k nim nedostanou a oni budou před nádražím tápat.

„Už jsme například přes vedení lázní v Bohdanči informovali pacienty o tom, jak se budou moci dostat trolejbusem z Lázní Bohdaneč až k nádraží,“ uvedl Pelikán s tím, že právě linka číslo 3, která spojení s lázněmi zajišťuje, má speciální režim. Od pondělí vyjíždí až z Masarykova náměstí a v opačném směru má konečnou na třídě Míru.

Cestující se na nádraží dostanou jen koridorem

Od pondělí se cestující k budově hlavního vlakového nádraží dostanou pouze koridorem. Stavaři vymezili dva s tím, že jeden se nachází podél bytového domu na Pernerově náměstí, druhý pak u pošty. Dodavatel stavby navíc upřesnil, že koridor u bytového domu je určen POUZE pro služební účely a zaměstnance Českých drah. Veřejnost se tak do budovy nádražní haly dostane koridorem poblíž pošty.

Zdroj: magistrát

„Cestující z nebo na nádraží mohou využít ke spojení bezplatné linky číslo 30, která bude jezdit kyvadlově od autobusového nádraží na Masarykovo náměstí a v opačném směru ze třídy Míru do zastávky hlavní nádraží Albert HM,“ doplnila Nataša Hradní.

Přestavba náměstí Jana Pernera v moderní uzel začala v listopadu. Přijde zhruba na 176 milionů korun, a když nenastanou prodlevy, skončí v červnu příštího roku. Zhruba polovinu peněz poskytnou správci švýcarských fondů.

Kvůli přestavbě již dělníci v minulých týdnech zavřeli parkoviště vedle nádraží, část stojanů na kola přestěhovali k čelní zdi bytového domu, který navazuje na nádražní budovu. Další část stojanů přemístili do areálu bývalého lihovaru.