Tunel Panenská na dálnici D8 přijde v budoucnu o svůj primát

Tunel Panenská na dálnici D8 přijde v budoucnu o svůj primát | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Na trase budoucí R35 se řidiči svezou nejdelším tunelem v republice

  • 11
Stávající nejdelší český dálniční tunel Panenská na trase D8 měří přes dva kilometry. Primát si udrží ale jen do chvíle, než bude dokončena rychlostní silnice R35 vedoucí přes Pardubický kraj na Moravu. Tunel Dětřichov bude totiž téměř dvojnásobně dlouhý.

Na dostavbu rychlostní silnice R35 čekají řidiči nejen v Pardubickém kraji jako na smilování. Třebaže třetí patro opatovické křižovatky bude ještě letos hotové a příští rok se možná začne stavět „pětatřicítka“ do Ostrova, páteřní komunikace Pardubický kraj v celé své délce jen tak neprotne. A už vůbec ne do roku 2020, jak před volbami slibovali někteří politici.

Na stavbaře totiž čekají lahůdky v podobě tří tunelů s celkovou délkou téměř pěti kilometrů včetně tunelu Dětřichov, který se stane se svojí délkou 3,7 kilometrů nejdelším silničním tunelem na našem území.

Když v předloňském roce tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura navštívil Pardubický kraj, sliboval představitelům kraje modré z nebe. „Optimistickým výhledem dokončení celé rychlostní silnice je rok 2020,“ konstatoval tehdejší ministr.

Plánované tunely na silnici R35

Na trase budoucí R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Mohelnicí jsou navrženy tři tunely. U Vraclavi protne vrchol Homole tunel dlouhý 190 metrů v hloubce až 23 metrů pod povrchem. Primát mezi tunely bude mít tunel Dětřichov, který se stane svou délkou 3 700 metrů pod Hřebečským vrchem nejdelším dálničním tunelem v zemi. V hloubce až 180 m projde pod vrcholem Mladějovského vrchu s nadmořskou výškou 647 metrů. Tunel Maletín s délkou 1 100 metrů v nadmořské výšce 550 metrů je naplánován na samé hranici Pardubického a Olomouckého kraje.

Teď už je zřejmé, že to byl velký optimismus. Vše nezbrzdí jen vypracování projektové dokumentace, výkupy pozemků, ale i náročné budování tunelů. Pro příklad jen stavba nejdelšího dálničního tunelu Panenská s délkou dva kilometry trvala stavbařům tři roky.

Tunel Dětřichov bude téměř dvojnásobně dlouhý a ve své nejhlubší části bude až 180 metrů pod povrchem terénu. Na tunel včetně trasy z Ostrova do Starého Města je téměř tři roky schválena studie vlivu na životní prostředí (EIA).

„Na stavby v úseku Ostrov - Mohelnice byla v roce 2013 zpracována Studie proveditelnosti, která je pro stavební úseky R35 s tunely tou nejaktuálnější dokumentací,“ uvedla k trase mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

V ní jsou zakreslené i další dva tunely, kterými za několik let pojedou řidiči na Moravu. Jejich konkrétní technické řešení stejně jako k tunelu Dětřichov bude známo až v další dosud nezpracované dokumentaci.

Starosta Dětřichova, jehož katastrem má téměř čtyřkilometrový tunel s dvěma tubusy procházet, dokončení stavby do roku 2020 nepovažuje za reálné.

„Tady ještě vůbec nic neproběhlo, jen jsme byli v minulosti seznámeni s návrhem,“ uvedl starosta Dětřichova Tomáš Mrštný.

Ani k přes kilometr dlouhému tunelu Maletín, který je těsně na hranici Pardubického a Olomouckého kraje, nepodalo ŘSD bližší informace.

Délka tunelu u Vraclavi je dosud nejasná

Nejblíže realizaci je tunel Vraclav pod vrchem Homole nedaleko Vysokého Mýta, který bude dokonce kratší, než se původně uvažovalo.

Namísto půl kilometru dlouhého tunelu se v investičním záměru stavby Ostrov - Vysoké Mýto počítá s tunelem dlouhým pouze 190 metrů a navazující mostní estakádou přes údolí, kde vede současná silnice mezi Chrudimí a Vysokým Mýtem.

Starosta Vraclavi o kratší variantě zatím neslyšel. „Projekční firma nás ujistila, že aktuální varianta je ta prostřední, tedy tunel dlouhý 450 metrů,“ řekl starosta Vraclavi Oldřich Koblížek.

„V současné době probíhá výběrové řízení na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Obecně platí, že v rámci dokumentace ještě může dojít k nepodstatné změně délky či polohy tunelů,“ uvedla Nina Ledvinová.