Více turistů by mělo do kraje zamířit i díky Stezce v oblacích pod Králickým Sněžníkem.

Více turistů by mělo do kraje zamířit i díky Stezce v oblacích pod Králickým Sněžníkem. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Stáje, bridž, chodník nad lesy i fanzóny. Turisty mají přilákat novinky

  • 0
Přibližně 150 tisíc zahraničních návštěvníků zamíří každý rok do Pardubického kraje, a to především z Polska, Německa a Slovenska, ale i z Asie. Přesto se kraj co do návštěvnosti stále drží na chvostu republikových žebříčků. Většina turistických cílů proto na letní sezonu chystá řadu novinek.

Dvě velké události by měly letos v létě přilákat návštěvníky do kraje. Po rozsáhlé rekonstrukci se otevřel Národní hřebčín Kladruby, který se přibližuje k zápisu na seznam světového a kulturního dědictví UNESCO, do krajského města bude lákat Olympijský park Pardubice 2016. I další místa ale mají co nabídnout.

K nejnavštěvovanějším městům v kraji patří tradičně Litomyšl se svým zámkem, jenž je jedinou památkou zapsanou na seznamu UNESCO v kraji. „Označení památky emblémem UNESCO je z hlediska cestovního ruchu velmi důležité. Někdo za vás prověřil, že právě tuto památku opravdu stojí za to vidět,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar. Novinkou ve městě je letní festival na Primátorské hrázi a vydání turistických novin s názvem Litomyšlské lázeňské novin(k)y. Každý první čtvrtek v měsíci je navíc možné se v památce UNESCO přímo ubytovat.

Nečekaný úspěch má letos po rekonstrukci znovu otevřený Národní hřebčín Kladruby nad Labem. Opravami prošly téměř všechny objekty historického areálu. Jedním z cílů projektu bylo rozšířit poskytované kulturní služby a zvýšit atraktivitu hřebčína i okolního regionu. K tomu mají sloužit nově zřízené expozice v císařských pokojích na zámku, v kočárovně a postrojovně, dále v lesovně, kde bude živá expozice původního řemesla sedlářství, expozice lesnictví a část věnovaná dětem včetně simulátoru jízdy spřežením.

„Na novou sezonu jsme se dlouhodobě pečlivě připravovali. Rekonstruovali jsme stáje, vybudovali nové zámecké instalace, připravili interaktivní expozice. Naše činnost je vystavěna na koncepční práci v chovu světově unikátního plemene, ale připravujeme širokou škálu akcí pro naše publikum - prezentační akce se starokladrubskými koňmi, koncerty, akce pro děti i seniory a noční prohlídky zámku,“ uvedl ředitel hřebčína Jiří Machek.

Zájem je i o Stezku v oblacích na Dolní Moravě v oblasti Králického Sněžníku, která byla otevřena na konci loňského roku. Jedná se o konstrukci z modřínového dřeva a ocelových prvků, která výrazně převyšuje okolní smrkový les a je spletí různě se prolínajících chodníků o celkové délce 750 metrů.

„I ti, kteří mají strach z výšek, ho zde odbourají. K atrakci se dostane každý snadno. Nahoru se dá vyjet lanovkou a chceme tam pořádat různé akce včetně koncertů a sportovních akcí. Věříme, že stezka přiláká k nám do střediska další návštěvníky,“ řekla za resort v Dolní Moravě marketingová manažerka Lenka Strculová.

Lákají i pardubické festivaly

Tradičním cílem je také Soubor lidových staveb Veselý Kopec nedaleko Hlinska nebo Muzeum řemesel v Letohradě.

Krajské město letos nabídne především Olympijský park Pardubice 2016, který spojuje hned několik lokalit města a také různé akce. „Je připraveno 19 stálých sportovních stanovišť, lidé si budou moci vyzkoušet 66 sportovních disciplín, máme připraveny dvě fanzóny. Součástí programu bude Latinofest, Festival chutí, řemesel a vůní, nebudou chybět exhibice, workshopy a autogramiády,“ uvedl náměstek primátora zodpovědný za cestovní ruch Jakub Rychtecký.

Tradičně turisty láká i pardubický zámek, na kterém jsou připraveny dvě nové stálé expozice Proti proudu času a Pardubice - příběh města. Mezi další velké akce patří například Pardubické letní kino Pernštejn, Mezinárodní festival šachu, bridže a her Czech Open, Pardubická juniorka nebo Pardubický festival vína.

V Ústí nad Orlicí se před letošní turistickou sezonou podařilo dokončit opravu centra města, nové je také značení navigačního systému ulic a atraktivit ve městě. „Pro návštěvníky má město připraveny nové propagační materiály pro různé cílové skupiny, seznam sportovišť a sportovních aktivit. Nové jsou také suvenýry a upomínkové předměty s motivy města,“ uvedla vedoucí oddělení cestovního ruchu a propagace města Ústí nad Orlicí Zdenka Kroulíková.