Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z recese je nejstarší pochod v kraji, turisté vyrazí „skrz Maló Hanó“

  8:32aktualizováno  8:32
Už popadesáté se v sobotu vydají turisté v Moravské Třebové na dálkový pochod stylově nazvaný Vandr skrz Maló Hanó. Akce se řadí k nejstarším pochodům v Česku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Myšlenka pořádat turistický pochod se zrodila v hlavách Josefa Schneeweisse a Pavla Grunty, kteří navrhli jak základní námět, tak první trasu. Vedla z Moravské Třebové na jih, do královského města Jevíčka, kterému se někdy říká hlavní město Malé Hané.

„Říkali jsme si, když to jde v Praze, do Prčic, proč bychom to nemohli zkusit tady. A skutečně jsme byli v kraji takovými průkopníky. Prakticky dva roky po prvním pochodu Praha - Prčice jsme v dubnu 1968 pochod zahájili. Další známý pochod, Lanškrounská kopa, byl až dva roky po nás,“ řekl Josef Schneeweiss, spoluzakladatel a organizátor nejstaršího turistického pochodu v Pardubckém kraji. Koná se každoročně každou druhou sobotu v dubnu.

Pochod Vandr skrz Maló Hanó

Prezence pro všechny účastníky začíná v sobotu ve vestibulu radnice v Moravské Třebové od 7 do 9.30 hodin.

Všechny trasy končí na nádvoří zámku v Moravské Třebové, kde bude letos připraven kulturní program.

Za padesáti ročníky tradičního pochodu se v moravskotřebovském muzeu ohlíží i výstava, která potrvá do 15. dubna.

V prvních letech se trasy v délkách 50 a 25 kilometrů chodily hlavně po silnicích. Organizátoři zprvu netušili, o jak masovou akci za pár let půjde.

„V prvních ročnících šlo svým způsobem o recesi. Šlo nám o to vytáhnout z domů mládež. Na sobě měl každý kde co. Chodili jsme s různými transparenty, aby nám to ubíhající cestu zpestřilo. Přitáhlo to další a další lidi. Po několika málo ročnících jsme dospěli k názoru, že pořádat pochod po silnici není zcela nejvhodnější, protože většina z účastníků nebyla trénovaná a náplastí na puchýřích s přibývajícími kilometry přibývalo,“ vzpomíná Josef Schneeweiss coby režisér půl století trvající akce. Dnes se jí účastní každoročně kolem tisícovky lidí.

„Během prvních pěti let nám narůstal počet účastníků tak, že dospěl do maxima 2 500 lidí, a to už byla do jisté míry komplikace. Nebyli jsme na to vůbec připraveni. Brigády socialistické práce se musely účastnit chtě nechtě. Místní šéfové fabrik i tajemník strany se chtěli ukázat. Zjistili však, že jsme málo političtí, tak je to pak velmi rychle přešlo. Vždycky šlo o sportovně turistickou záležitost. Nakonec se to nějakým způsobem zvládlo, jen sehnat pro všechny diplomy byl docela oříšek,“ směje se Josef Schneeweiss, který letos oslaví sedmasedmdesáté narozeniny.

Na trase pochodu přibývaly zastávky

Postupně se vandr přenesl na polní a lesní cesty, které byly k nohám účastníků vstřícnější.

Začalo přibývat i různých zastavení postupně propojených turistickými značkami - zřícenina hradu Cimburk nad Městečkem Trnávkou, památník padlých členů partyzánské skupiny Borkaňuk u Předního Arnoštova či lesní hřbitov válečných zajatců u Vísky u Jevíčka u nedobudované Hitlerovy dálnice.

Dnes je pravidelnou zastávkou například nedávno postavená rozhledna Pastýřka, odkud je úchvatný výhled na Moravskou Třebovou.

„Za těch 50 let jsme si jistí, že je to na Moravskotřebovsku to nejlepší, co můžeme nabídnout,“ dodává 170. držitel čestného odznaku Vojty Náprstka a titulu zasloužilého mistra turistiky.

Dnes už „padesátku“ účastníci pochodu neabsolvují, vybírat mohou z variant 13, 22, 32 a 42 kilometrů. Podle organizátorů lidé o delší trasy ztrácejí zájem, narůstá i pohodlnost.

Od 90. let je pochod rozšířen také o padesátikilometrovou trasu pro cyklisty. Několik let se chodí i dětský vandr doplněný soutěžemi a hry pro ty nejmenší na šestikilometrovém okruhu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Centrum zprovoznilo nový přístroj pro léčbu onkologických onemocnění.
Onkologie v Pardubicích má pacientů víc než většina center v republice

Srovnávat kvalitu péče mezi jednotlivými nemocnicemi lze těžko, nebo vůbec. Je možné ale zjistit, kam pacienti nejčastěji jezdí. V tomto ohledu je Komplexní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.