Třídou Míru nyní projíždí podstatně méně spojů, cestující si na změny v MHD zvykli.

Třídou Míru nyní projíždí podstatně méně spojů, cestující si na změny v MHD zvykli. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Opravená třída Míru zatím funguje lépe, než se čekalo. A přibude zeleň

  • 8
Je to zhruba rok, co se na opravenou třídu Míru vrátil obvyklý život, včetně městské hromadné dopravy. Za tu dobu se nevyskytl žádný větší problém, který by se týkal provozu na hlavní ulici. Už i na mastné fleky si lidé pomalu zvykají.

Pokud bychom dnešní podobu pardubické třídy Míru hodnotili čistě na základě tradiční ekonomické rovnice, která určuje poměr ceny a výkonu, tak oprava ulice dopadla na jedničku.

Za necelých sto milionů korun radnice získala důstojně obnovený střed města, který navíc funguje bez větších potíží i rok po jeho otevření. Přitom mnoho kritiků už dopředu počítalo třeba s tím, že ulice neunese zátěž vozů městské hromadné dopravy.

„Z našeho pohledu je vše v pořádku. Třídu využíváme a nic špatného se neděje. Dlažba drží, trakce funguje. Není si nač stěžovat,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Pravda je, že spojů nyní projíždí ulicí podstatně méně než před její rekonstrukcí. Ovšem i tak je zarážející, že se žádné potíže neobjevily. I cestující si na změny v MHD zvykli. „Dříve projelo třídou denně na 600 spojů. Dnes jich je 60. Z čísel, které máme k dispozici, plyne, že přímo do ulice jezdí hlavně starší lidé. Naopak velké skupině pasažérů změny vyhovují v tom směru, že mohou bez běhání přestupovat na uzlu, který nově vznikl u Paláce,“ řekl Pelikán.

Ten měl ještě před rokem i obavy z toho, jak bude vypadat zásobování v nejužší části třídy Míru, ve které se vedle sebe dva vozy nevejdou. Ani s tím však není žádný větší problém. „Občas se stane, že tam řidiči na chvíli nechají zaparkovanou dodávku a my musíme čekat. Jde ale o naprosté výjimky. Horší už je to ve Sladkovského ulici, kterou občas blokují zaparkovaná auta,“ dodal Tomáš Pelikán.

Třída Míru po letech opět začala fungovat jako místo odpočinku. Přibyly restaurace a kavárny, které navíc hned zavedly i posezení venku. Jejich provozovatelé mají snad větší problém jen s tím, jak včas stihnout zásobovat své zařízení. Musí k tomu využít určené hodiny, později pak mohou jen dovážet zboží z vedlejších ulic. „Právě kvůli tomu jsou speciální parkovací místa ve Sladkovského i Jindřišské ulici,“ uvedl šéf odboru dopravy pardubické radnice Vladimír Bakajsa.

Jen skvrny pořád zůstávají

A tak vlastně jedinou potíží ulice zůstávají nevzhledné skvrny na nevyčistitelné dlažbě. Ovšem i tady nastal určitý posun. Zatímco krátce po otevření třídy se na radnici valila kritika, tak nyní se již většina lidí s mastnými fleky na nové dlažbě smířila (více jsme o problému psali také zde).

„Já jsem byla největším zastáncem čištění, ale teď, když se po té třídě Míru projdu, tak mi to zas tolik nevadí po tom roce. Může to být tím, že to máme okoukané,“ řekla i náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Vyčištěním žulových obdélníků se nicméně město hodlá znovu zabývat. Radní budou probírat, zda má vůbec smysl platit za odstranění skvrn. Firmy se o to totiž již pokoušely v loňském červnovém „konkurzu“.

Z původní šestice firem nakonec dali magistrátu nabídku tři zájemci o vyčištění frekventované ulice. „Minimálně dvě firmy aplikovaly penetraci. Její životnost se musí zkontrolovat zhruba po roce, aby to nebyly vyhozené peníze,“ dodala Dvořáčková.

Zástupci města si přijdou prohlédnout zkušební místa pravděpodobně tento týden. Čistou dlažbu mohou návštěvníci a občané města vidět zatím alespoň na místě vedle pošty, kde vzniká nová tržnice. Dělníci už mají položený nový povrch, který nahradí předchozí neupravený vyštěrkovaný plácek.

Na třídě Míru by měla přibýt i zeleň. Na sloupech veřejného osvětlení by se měly objevit květináče s muškáty. Svoji „výzdobu“ na ulici umisťují i obchodníci. Většinou jde o už zmíněné předzáhradky, ale nechybí ani květiny či třeba flašinet.

,