Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři sta milionů na letiště nestačí, politici chystají ořezání projektu

  18:00aktualizováno  18:00
Stavba letištního terminálu v Pardubicích narazila na vážný problém. Za 300 milionů jej stavbaři nechtějí vybudovat. Politici odmítají dát víc peněz a plánují okleštění projektu. Terminál by pak byl bez parkoviště.
Limitem pardubického letiště je malá propustnost terminálu. Ilustrační snímek.

Limitem pardubického letiště je malá propustnost terminálu. Ilustrační snímek. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Po letech váhání se politici rozhodli, že v Pardubicích postaví nový letištní terminál. Vedení firmy East Bohemian Airport, která se stará o civilní dopravu a patří magistrátu a kraji, ale vzkázali, že nový vzdušný přístav nesmí stát více než 300 milionů korun.

Pardubické letiště

O výstavbě nového terminálu na pardubickém letišti se uvažuje už dlouho. Zejména proto, že odbavovací hala nestačí počtu pasažérů, nemá ani odpovídající služby. Letiště nejvíc využívá ruská klientela, která však letos létá do Pardubic méně. Ovlivnila to nejspíš nižší hodnota rublu, která souvisí s politickou situací v Rusku a na Ukrajině. Letiště Pardubice, o jehož civilní část se stará firma EBA vlastněná městem a krajem, za první tři čtvrtiny roku odbavilo zhruba o 20 tisíc cestujících méně než loni ve stejném období. Terminálem prošlo na 160 tisíc pasažérů. V loňském roce využilo služeb letiště rekordních 185 tisíc cestujících.

„Nemůžeme investovat částky, které nebudeme schopni ufinancovat,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Jenže nedávno ukončená soutěž na dodavatele stavby ukázala, že kvalitní, vzhledný a hlavně plně funkční terminál za požadovaných 300 milionů nikdo postavit nedokáže. Nyní se tak politici musí rozhodnout, zda budou trvat jen na zeštíhlení projektu, nebo zda na něj pošlou také více peněz.

„Reálná cena stavby byla někde kolem 450 milionů. Za 300 by to nedokázal postavit nikdo. Je to letiště, a to musí splňovat nějaké nároky, tam nemůžete zásadně šetřit,“ říká šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska, jehož společnost se soutěže také účastnila.

Pravdivost jeho vyjádření dokazuje pohled na zaslané nabídky firem. Nejmenší nabízená cena zněla na 362 milionů korun. Drtivá většina z nich pak mířila vysoko nad 400 milionů. Společnost Syner z Liberce, která už opravuje třídu Míru, pak byla ochotna stavět za celých 497 milionů.

„Mám za to, že investor celé akce podcenil přípravu projektové dokumentace,“ dodal Joska, který je zároveň místopředsedou pardubické hospodářské komory.

Politici se však výsledkem soutěže nedali příliš rozhodit. Podle nich bude stačit, když projektant původní plány „ořeže“ tak, aby cena díla spadla pod požadovaných 300 milionů korun.

„Věřili jsme projektantovi. Přece jen nejsme odborníci na výstavbu terminálů. Nyní se musí projekt změnit tak, aby se dalo stavět nejvíce za 300 milionů. Více peněz totiž na stavbu není,“ uvedl dnes už bývalý náměstek primátorky Michal Koláček.

Na nový terminál si chce vzít letiště úvěr 250 milionů. Dalších 50 milionů prý má ve svých zdrojích. Podle Koláčka existuje několik možností, jak cenu snížit. „Dá se třeba vypustit parkoviště nebo zlevnit podobu střechy. Otázka ale je, jestli to bude stačit. Nebude lehké cenu výrazně stlačit.“

Projekt pro společnost EBA připravuje Petr Čiviš. Podle něj sice půjde cenu o desítky milionů snížit, ale na stavbě to bude prý jasně vidět.

„Nebude to ideální a určitě to bude ke škodě celé věci. Bude potřeba vypustit třeba parkoviště, což samozřejmě komfort cestujících značně poškodí. Stavba sice vznikne, ale to, že nebude úplná, bude přinášet provozní potíže,“ uvedl Čiviš, který se na změnu projektu připravuje. „Změníme ho z gruntu,“ dodal.

Politici se shodují, že na novém terminálu záleží

Existuje teoretická možnost, že město a kraj se spolu dohodnou a na vybudování terminálu dají víc peněz. Ostatně nový pardubický primátor Martin Charvát ve svém prvním projevu na zastupitelstvu dal najevo, jak mu na kvalitním terminálu záleží.

„Slova nového primátora mě naplnila optimismem, určitě najdeme cestu, jak terminál postavit co nejkvalitněji,“ uvedl ředitel společnosti East Bohemian Airport (EBA) Michal Červinka s tím, že by celou věc nyní raději více nekomentoval. „Počkáme na další jednání,“ doplnil.

Důležitou schůzku, na které chce celou kauzu vyřešit, hodlá co nejdříve svolat hejtman Martin Netolický. „Chci se co nejdříve setkat s primátorem Charvátem a celou věc projednat. Podle mě je terminál teď to nejdůležitější, na čem se musíme dohodnout,“ uvedl Martin Netolický.

Toho celá situace kolem letiště značně naštvala. Zlobí se hlavně na lidi z bývalého vedení představenstva firmy EBA. Ti mu prý několikrát tvrdili, že zmíněných 300 milionů na stavbu musí stačit.

„Když se teď podívám na výsledky soutěže, tak musím říct, že se cítím podveden. Přesně si vzpomínám, jak nám členové představenstva společnosti říkali, že terminál bude stát 200 milionů korun a příjezdová cesta sto. Realita je jinde,“ uvedl.

Bývalý člen vedení společnosti Jiří Skalický, který za stavbu terminálu hodně bojoval, říká, že za dramatickou změnu ceny může jiná situace na stavebním trhu. Politici počítali s tím, že cena díla spadne v rámci tvrdého konkurenčního boje stavbařů.

„Přece jen jsme stavbu terminálu připravovali zhruba rok a za tu dobu se ve stavebnictví dost zdražovalo,“ uvedl Skalický.

Práce na novém letištním terminálu přitom měly původně začít na podzim. Nyní je start stavby v nedohlednu, celá soutěž se bude muset opakovat. „Musíme respektovat zákon o veřejných zakázkách, proto mít nějaká jasná očekávání je věštění z křišťálové koule,“ řekl k novému termínu stavby Červinka s tím, že alespoň doufá v jarní termíny.

Otázkou ale je, za kolik bude jeho společnost stavět. Podle hejtmana by sama EBA měla najít položky, na kterých lze ušetřit.

„Předně si musíme říct, že nestavíme žádnou Ruzyni. Jde o malé regionální letiště. Toho se je třeba u konečné ceny držet,“ uvedl Martin Netolický a hned přidává konkrétní náměty na úspory.

„Například si myslím, že není nutné, aby v novém terminálu mělo kanceláře vedení firmy. Myslím, že klidně mohou zůstat v těch starých budovách, přece je nebudeme bourat,“ dodal hejtman.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oblíbený Mrhal má problém, hrází rybníka u Budějovic prosakuje voda.
Tonoucí holčičku oživovali lékaři přes hodinu, život už jí nezachránili

Dvouletá holčička se v pondělí odpoledne utopila v jedné obci na Orlickoústecku. Nepomohl jí ani okamžitý zásah záchranářů. Policisté událost potvrdili, ovšem...  celý článek

Rybičky 48 na festivalu České hrady pod Kunětickou horou (24. 7. 2015).
Začínají „retrohrady“. Do akce jde Bílá, Olympic, Anna K i Müller

Tak trochu jiné České hrady vypuknou v pátek pod hradem Kunětická hora. Pořadatelé tentokrát vsadili na veterány české muziky. Divákům se tak představí Lucie...  celý článek

Vazební věznice Hradec Králové
Soud snížil trest matce novorozence z krabice. Neví se, zda po porodu žil

Žena z Chrudimska, která se nepostarala o své čerstvě narozené dítě a jeho tělo později ukryla do krabice, si ve vězení odpyká devět let. Původní patnáctiletý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.