Neochota snížit rychlost jak policií úředně, tak řidiči v praxi způsobuje, že...

Neochota snížit rychlost jak policií úředně, tak řidiči v praxi způsobuje, že křížení silnice a cyklostezky mezi Ráby a Kuněticemi zůstává velmi nebezpečným místem. | foto: Policie ČR

Policie rychlost v místě nesnížila a pod Kuňkou zemřela další cyklistka

  • 35
Je to jen pár týdnů, co kraj nechal po stížnostech veřejnosti instalovat alespoň nějaká bezpečnostní opatření na křížení cyklostezky a silnice mezi Ráby a Kuněticemi. Nové značky ale nezabránily další tragédii. V sobotu na místě zemřela po srážce s autem třiačtyřicetiletá žena a sedmiletý chlapec utrpěl vážná zranění.

V neděli před devátou večer stála na místě, kde se kříží frekventovaná cyklostezka se silnicí na Kunětice, smutná skupina lidí. Ukazovali si na místo, kde se o den dříve stala velmi vážná dopravní nehoda. Sedmdesátiletý řidič svým mercedesem smetl dva cyklisty. Stáli přitom jen pár metrů od pomníčku, který připomíná stejnou tragédii ze 26. prosince 2013.

I tehdy na nebezpečném místě zemřela cyklistka. Sobotní nehoda je však o to horší, že se při ní velmi vážně zranil sedmiletý chlapec, kterého vrtulník převezl do nemocnice.

„Sedmdesátiletý řidič jel od Rábů, přejel do protisměru a střetl se s dvěma cyklisty. Zatím vyšetřujeme, zda byli na kole, či je vedli,“ uvedla k nehodě, která se stala kolem 13. hodiny, mluvčí pardubické policie Markéta Janovská. „Dechová zkouška zjistila u řidiče alkohol. Nadýchal 0,18 a 0,17 promile,“ doplnila mluvčí.

Alkohol však zřejmě za nehodu nemohl. Nadýchané množství je v rozmezí statistické chyby a hned v několika státech je takové množství povoleno.

Daleko více pravděpodobná se jeví varianta, že klíčovou roli hrála velká rychlost auta. Na úzké silnici, která nemá ani středovou čáru a která se kříží s velmi využívanou cyklostezkou, je totiž povolena jízda devadesátkou. V praxi to znamená, že se v úseku jezdí i hodně přes stovku.

„Běželi jsme tam s kamarády a kolegu Jirku Drozda skoro zabilo auto. Ten blázen mohl jet nějakých 120 kilometrů v hodině a místo brzdění troubil. Ten přejezd je hodně nebezpečný, už se s tím dávno mělo něco dělat. Asi se čeká, až se stane něco zlého,“ uvedl už před rokem pardubický kavárník a běžec Miloslav Bajer.

Od té doby se však na místě mnoho nezměnilo. „Rychlost by se tu mohla snížit klidně na padesát. Usilovali jsme o to opakovaně, ale policie s tím nesouhlasila,“ uvedla starostka nedalekých Kunětic Jana Šilarová.

Krajský úřad, který se o silnic stará, shodou okolností před pár týdny na místě instaloval po několika urgencích MF DNES alespoň drobné bezpečností prvky. „Nechali jsme zpracovat projekt na zvýraznění svislého i vodorovného dopravního značení, které upozorní řidiče na to, že budou projíždět místem, kde je zvýšený provoz cyklistů či bruslařů,“ uvedl šéf krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

Ovšem jak se ukázalo, zákaz předjíždění, větší a výraznější značka „pozor cyklista“ nebo zákaz parkování nic moc neřeší. Místo zůstává i nadále velmi nebezpečné, zvláště v kombinaci se vzrostlou úrodou na okolních polích, která zabraňuje dobrému výhledu řidičům i cyklistům. „Připravujeme ještě opatření, které zabrání tomu, aby cyklista přímo vjel ze stezky na silnici,“ uvedl Ladislav Umbraun.