Pohled na místo zvané Pod lanovkou, kde původně vedla visutá lanová dráha,...

Pohled na místo zvané Pod lanovkou, kde původně vedla visutá lanová dráha, která vozila vytěžené suroviny z překladiště Na Vekslu dolů do šamotky. (2011) | foto: Martin Jeřábek

Nadšencům zbývá opravit poslední kilometr úzkokolejky v Mladějově

  • 0
Černá parní lokomotiva si proráží cestu krajinou. Už z dálky budí tahle devadesátiletá "dáma" respekt. Každou sobotu vozí turisty po mladějovské úzkokolejce na Svitavsku. Šestikilometrovou trasu zvládne za necelou hodinu. O oživení druhé poloviny této dráhy se snaží skupina zhruba čtyřiceti nadšenců z celé republiky.

První vlak se na trati rozjel v roce 1920. Vozil uhlí a žáruvzdorný materiál mezi průmyslovým areálem v Mladějově a dolem na nedalekém kopci Hřebeč. Provoz fungoval až do roku 1991, parní lokomotivy pak skončily v depu. O sedm let později se dobrovolníci z různých koutů republiky rozhodli, že provoz na železnici obnoví.

Jedním z nich je jednadvacetiletý Vít Opočenský. "Asi jako každý kluk jsem měl rád vláčky. Ten svět železnic se mi moc líbil, a tak jsem šel studovat dopravní školu v České Třebové. Od loňska jezdím jako strojvedoucí regionálních vlaků. Před časem jsem viděl o dokument o mladějovském muzeu a úplně mě to nadchlo. Tyhle staré vlaky mají své kouzlo, na rozdíl od těch moderních mašin, které mám v práci. V roce 2011 jsem přijel na první brigádu. Kdykoliv mám volno tak se sem vracím," říká Opočenský.

Projekt Think Big

Think Big je celoevropský program skupiny Telefónica, který pomáhá na svět nápadům mladých lidí, kteří chtějí něco vytvořit nebo změnit ve svém okolí. Mladým lidé získají pro realizaci projektů nejen potřebou finanční podporu, ale i vzdělání a telekomunikační vybavení.

Logo Think Big, nadace společnosti Telefónica O2

V ČR řídí program Think Big Nadace Telefónica a ročně tak podpoří přes 300 projektů.

Každý rok s přáteli organizuje veřejné brigády. Opravují trať nebo prozkoumávají mechanismy starých strojů. Na letní brigády lákají hlavně studenty nejrůznějších technických oborů, kteří si mohou v praxi vyzkoušet, jak fungují stroje z minulého století.

"Pro mladé lidi je to výborná příležitost, jak se ledacos zajímavého naučit. Letošní brigáda byla trochu jiná, protože jsme získali finance z programu Think Big od Nadace Telefónica. Díky této pomoci jsme mohli naše aktivity zpropagovat, a tak jsme získali pět nových dobrovolníků. Také jsme nakoupili nářadí, které nutně potřebujeme při rekonstrukci trati. Povedlo se nám opravit dalších několik set metrů, ještě nám zbývá poslední kilometr a celá dráha bude zase v provozu," vysvětluje Vít Opočenský.

Výlety parním vlakem lákají nejen rodiny s dětmi, ale také milovníky technických památek. Do Mladějova jezdí také skupiny nadšenců, kteří se zajímají o konstrukci vagonů a lokomotiv. Občas si někdo celý vlak pronajme, třeba na svatební oslavu.

Historie mladějovského areálu

V roce 1991 byl ukončen provoz na úzkokolejce. O čtyři roky později našlo v Mladějově své působiště Muzeum průmyslových železnic, organizátoři provedli nejnutnější opravy trati a v roce 1998 zahájili první jízdy historickým vlakem. Od roku 2002, resp. 2005 působí v Mladějově dvě neziskové organizace Průmyslové muzeum Mladějov a Mladějovská průmyslová dráha. V areálu muzea můžete obdivovat expozice železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky, mnohé exponáty v provozu. Každou prázdninovou sobotu se mohou návštěvníci projet historickým vlakem. Více na www.mladejov.cz.

"Jízda historickým vlakem je prostě zážitek pro každého. Já si sem chodím odpočinout, protože když jsem v práci, tak jedu třeba tři hodiny sám v kabině. Zato tady je rušno až dost. Čtyři hodiny chystáme s kolegy kotel, než se dá lokomotiva do pohybu, a pak vyrazíme. Každý má ve vlaku své místo, topič i strojvedoucí, a navzájem si musíme pomáhat. Zatím jsem u kotle, ale snad se brzy dostanu i k řízení," říká mladý technik Vít.

Kromě sobotních jízd se v Mladějově každoročně koná i rekonstrukce bitvy z první světové války. Desátého srpna se celý areál dočasně promění v bojiště. A pokud vyjde počasí, tak se nad diváky proletí i dvouplošník.

"Organizace takové akce zabere hodně času, ale mně to nevadí. Občas mi kamarádi říkají, že jsem blázen, když sem jezdím z druhého konce republiky. Jenže já to tak neberu, prostě mě baví tady pomáhat. Nejvíc mě baví, když se nás děti ptají, co a jak funguje. Vždycky se jim rozzáří oči, když se můžou na vlak podívat zblízka," uzavírá Opočenský.