Lidé z okolí lomu Zárubka se těšili na slibované ukončení hornické činnosti už na začátku dvacátých let. Posudek o vlivu na životní prostředí neodmítá prodloužení těžby o desítky let. Rozhodne krajský úřad.

Lidé z okolí lomu Zárubka se těšili na slibované ukončení hornické činnosti už na začátku dvacátých let. Posudek o vlivu na životní prostředí neodmítá prodloužení těžby o desítky let. Rozhodne krajský úřad. | foto: archiv MF DNES

Spor o prodloužení těžby lomu. Přednost dostane žula, anebo klid

  • 1
Velká část obyvatel okolí lomu Zárubka na Skutečsku nechce, aby tam pokračovala těžba za stávajících podmínek. Majitel lomu, firma Skanska, požádala o prodloužení těžby až do úplného vytěžení. Což lze očekávat někdy za čtyři desítky let.

Všichni nyní čekají na vyjádření Pardubického kraje. Jasno není ani po nedávném šestihodinovém veřejném jednání o vlivu další těžby na životní prostředí.

Zpracovatel posudku má za úkol do něj připomínky zahrnout, závěrečné závazné stanovisko poté vydá Krajský úřad Pardubického kraje. „Pokud se z hlediska lidí v okolí nezmění nic k lepšímu, budeme muset spravedlnost hledat ještě někde jinde, tedy u soudů,“ řekl předseda sdružení Prosetínský trojlístek Milan Janoušek.

Ten byl pondělním veřejným jednáním zklamán. „Všechno, co jsme připomínkovali, od prašnosti a hluku až po dopravu, posuzovatel vlivu na životní prostředí odmítl s tím, že veškeré požadavky jsou splněny. Emisní normy či jiné limity se sice splní, ale co je to za normy, když v místě lidem práší tak, že nemohou v létě větrat, sušit venku prádlo, otevřít si okno, dát si venku kafe - všude je prach, což nikoho v této společnosti nezajímá,“ řekl Milan Janoušek.

Podle něj není například férové měřit průměry škodlivin ve vzduchu podle stanic ve Svratouchu a v Pardubicích, anebo chybí-li při projednávání zodpovědný zástupce za dopravu.

Lom vadí čtyřem obcím, obyvatelé Prosetína trpí hlavně dopravou. Kdysi se kámen odvážel z lomu hlavně po železnici, ale nyní po silnici, která kvalitou ani svými parametry neodpovídá množství žuly, které se po ní ročně odváží. Na přetížené a hlučné silnici navíc výfukové plyny zvedají oblaka prachu a zhoršují kvalitu ovzduší.

Sto aut denně - to je nepřijatelné

„Těžba 250 tisíc tun může znamenat sto aut denně, což je pro nás nepřijatelné. Lom měl v roce 2022 skončit a být rekultivovaný a zatopený,“ dodal Milan Janoušek.

Zpracovatel posudku však dává lomu s kvalitní žulou zelenou. Za další těžbu se postavili zástupci geologů, hydrologů nebo seismologů.

Firma upozorňuje, že neplánuje rozšiřování lomu. „Jeho rozloha je jasně dána a těžbu nechceme navyšovat, i když je poptávka vyšší. V tom se situace nemění,“ řekl před časem mluvčí společnosti Skanska Ondřej Svatoň.

Podle krajského úřadu navrhuje odborný posudek roční objem těžby do doby odstranění železniční vlečky 300 tisíc tun, tedy stejné množství jako dosud. Po odstranění vlečky bude snížen na 240 tisíc tun kamene ročně. „Při uvedeném maximálním množství těžby to představuje pokračování činnosti v lomu po dobu 40 let s novým posouzením po 20 letech,“ uvedl mluvčí krajského úřadu Dominik Barták.

Mezi desítkami účastníků jednání ve Skutči byla i Andrea Málková, která bydlí poblíž kamenolomu ze strany od Leštinky. „Když jsme si domek v Leštince kupovali, starostové i provozovatelé lomu říkali, že se za pár let lom zavírá. Nikdy bychom si tady domek nekoupili, kdybychom věděli, že lom neskončí za pár let, ale za dvacet nebo čtyřicet, a že v něm každodenní práce neskončí v 15 hodin, ale že pojedou nonstop včetně soboty a neděle,“ řekla Andrea Málková.

Navíc jestliže dřív nebyl lom vidět pro les, nyní je na tomto místě už jen holá pláň. Stálý hluk z rozbíjení a drcení kamene i občasný z odstřelů se tak ještě zvýší.

Kamenolom, který horníci neustále prohlubují, se rozkládá celkem na třech katastrálních územích, vedle Leštinky také blízko Cejřova, místní části Vrbatova Kostelce, a Klínku, místní části Prosetína.