Továrna bývalé Tesly v Pardubicích (květen 2011) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Areál Tesly už hájí jen nadšenci. Chtějí v ní muzeum nebo úřad

  • 7
Nadšenci začali bojovat proti demolici areálu bývalé pardubické Tesly. Navrhují v ní zřídit nový úřad práce nebo muzeum. Zástupci magistrátu mluví spíše o bourání. Klíčové rozhodnutí ale nechají na svých nástupcích.

"Neměli jsme si areál Tesly od kraje vůbec brát," řekl nedávno náměstek pardubické primátorky Michal Koláček.

Jeho postesknutí má hned několik důvodů. Jednak údržba bývalého podniku stojí radnici dva miliony ročně, radní nevědí, jak ho dál využít, a ani demolice by nebyla rozhodně zadarmo.

Navíc stát na sklonku minulého týdne převedl na město zchátralá Masarykova kasárna a v dobré kondici není ani další vojenský areál na Hůrkách.

"Já osobně jsem pro likvidaci drtivé většiny objektů v bývalé Tesle. Jen platíme za odvod dešťové vody a budovy drancují sběrači kovů," uvedl další náměstek František Brendl ze Sdružení Pardubáci.

Jeho názor sdílí většina lidí ve vedení města. To si nechalo vypracovat i studii na demolici Tesly. "Hrubý nástřel je 20 milionů, ale ten nepočítá s využitím stavebního materiálu z demolice. Myslím, že se můžeme pohybovat na zlomku této ceny," řekl Koláček.

Jenže takové plány se moc nelíbí lidem, kteří aktivně začali bojovat za záchranu kdysi slavné továrny. Ti přicházejí i s nápady, co by na místě areálu nedaleko nemocnice mohlo vzniknout.

"Za peníze na demolici by se dala obnovit funkčnost areálu. A když uvážíme, že by k záchraně areálu s nezpochybnitelným významem stačil zlomek financí, které se vkládají do hokeje, není důvod váhat," říká předseda sdružení Naše Pardubice Filip Sedlák s tím, že by na místě mohl stát třeba nový úřad práce. Jenže ten se už pomalu začíná stavět v bývalém vojenském prostoru na Višňovce.

Nápadů však mají bojovníci za zachování Tesly více. Padla i zmínka o obligátním muzeu.

"V Pardubicích má tradici zejména elektrotechnická výroba. Již v roce 1922 zde byla zahájena výroba telegrafů firmou Telegrafia, později se elektrotechnická výroba rozšířila a firma Tesla Pardubice byl pojem," řekl Jan Řeháček, jednatel Klubu přátel Pardubicka.

"Dnes je možné techniku představit interaktivně, zajímavě i pro mladou generaci. A není nereálné, aby byly podobné projekty financovány z dotačních titulů," dodal Řeháček.

Všichni, kteří si myslí, že by budovy měly dál stát, upozorňují na historickou kvalitu a význam areálu. "Likvidace tohoto areálu je nejhrubším vyjádřením neúcty vůči předkům a všemu, co městu dali. Nebýt podniků, jako je Tesla, Prokopka nebo Fantova rafinérie, byl by počet obyvatel našeho města stěží poloviční," dodal Sedlák.

Ovšem zástupci města, kteří spíše mluví o stavbě záchytného parkoviště pro nemocnici, nebo o domově důchodců, však nadšení milovníků Pardubic tlumí.

"Jasně, je fajn říct, postavíme tam muzeum. Ovšem už nikdo neřekne za co," dodal Koláček s tím, že definitivní rozhodnutí o areálu vyřknou až na podzim nově zvolení zastupitelé. "My už se do toho pouštět nebudeme, je to zásadní věc," dodal náměstek.