Budoucí rychlostní silnice R35 má vést jen kousek za obcí Časy. Příprava stavby...

Budoucí rychlostní silnice R35 má vést jen kousek za obcí Časy. Příprava stavby zatím vázne na výkupech pozemků. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nic nového pod sluncem. Termín padl, výstavba R35 začne o rok později

  • 14
Průtahy při přípravě rychlostní silnice R35 vedou k tomu, že silničáři posunuli termín zahájení stavby na rok 2017, zatímco doposud počítali se zahájením už na konci příštího roku. Kvůli tomu vypadla „pětatřicítka“ i z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

„Na úseku od Opatovic se nebude stavět v příštím roce, a proto není nutné, aby byla zajištěna přesná částka. Na přípravu ŘSD nicméně peníze má, jelikož ta je součástí jiné položky v rozpočtu SFDI,“ řekl poslanec a místopředseda Hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník.

Znalci určií cenu za polní cesty

Obec Časy chce získat více peněz i za polní cesty vedoucí k dalším pozemkům na jejich katastru. Zatímco znalec silničářů vyčíslil dle posudku cenu za metr čtverečný na zhruba 60 korun, tak obcí najatý vlastní znalec došel u stejného typu komunikace k ceně 115 až 120 korun.

„Nelíbí se nám, že v jednom znaleckém posudku jsou pozemky oceněné jinak než ve druhém. Uvidíme, jak se znalci domluví. Za měsíc budeme moudřejší,“ říká starosta Časů Zdeněk Seidl.

Obec nyní znovu osloví znalce, jenž určí cenu pozemků, které od nich ŘSD chce vykoupit.

„Předpokládáme, že se znalci shodnou a vysvětlí zastupitelům výši ceny. Pokud bude vyšší, slíbilo ŘSD, že ji upraví tak, aby s ní zastupitelstvo souhlasilo,“ dodal poslanec Martin Kolovratník.

Pokud by však silničáři stihli vykoupit všechny potřebné pozemky, vydat stavební povolení a vybrali zavčas zhotovitele, mohly by se stroje za opatovickou křižovatkou zakousnout do polí v roce 2016. V tom případě by se peníze na stavbu našly.

Jenže zrychlení je nepravděpodobné i kvůli tomu, že ze zbývajících deseti procent potřebných pozemků jich část vlastní obec Časy, která prodej stále odmítá. Pokud se stát s obcí a jejím starostou Zdeňkem Seidlem nedomluví, přistoupí silničáři na vyvlastnění. Bylo by to vůbec poprvé, kdy by došlo k zestátnění obecních pozemků. Zda je reálnější dohoda, či vyvlastnění, nechce Seidl odhadovat.

„Je předčasné takto spekulovat. Postoupili jsme, ale uvidíme,“ prohlásil Seidl po schůzce se silničáři, na kterou přijel osobně i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. Vyvlastnění přitom berou stále jako krajní variantu a chtějí se domluvit.

Návrhy na řešení patové situace, přednesené ze strany ŘSD, se starostovi zamlouvají.

„Domluvili jsme se, že budeme dále jednat. Jsem spokojený, že bude ze schůze pořízen zápis a konečně budeme mít doklad,“ prohlásil Seidl, který má v trase silnice i své soukromé pozemky, za jejichž prodej by získal miliony.

Jenže odkup za státem nabízený osminásobek ve výši 120 korun za metr čtverečný nadále odmítá. Silničáři potvrdili, že s žádnou vyšší cenou určenou speciálně pro starostu či obec se nepočítá.

„Stanovili jsme jasné pravidlo, že budeme nabízet až do konce výkupů osminásobek, se kterým jsme oslovili všechny předchozí majitele. Nebudeme v průběhu zvedat cenu. Nemáme k tomu důvod,“ řekl nedávno šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr. Na pondělním setkání se jeho postoj nezměnil.

Pokud by silničáři nakonec museli podat návrh na vyvlastnění, dostala by obec i její starosta 23 korun za metr čtverečný.

Posun by měl nastat v září

Nejen otázku financí by měly všechny strany projednávat na zastupitelstvu obce, které bude svoláno na konec září. Do té doby by se mohlo nalézt řešení pro financování souvisejících komunikací, které při stavbě R35 i související přeložky silnice I/36 vzniknou.

Časy totiž z důvodu nedostatku peněz odmítají, aby se staraly o nový most, který povede přes obchvat obce. Starost o nový most na silnici III. třídy nechce mít ani kraj a ŘSD se o silnice nižších tříd ze zákona nestará.

„Měla by to řešit novela zákona o SFDI. Stát by měl nově možnost financovat obcím komunikace nižších tříd, které vznikly kvůli stavbám dálnic,“ uvedl poslanec Kolovratník.

Bude se stavět jen po Rokytno?

Pokud budou váznout problémy s výkupem pozemků na plánovaném prvním úseku, je možné, že by silničáři začali stavět takzvanou salámovou metodou. Znamenalo by to, že by dálnice prozatím nekončila na mimoúrovňové křižovatce u Časů, ale už na prvním zakresleném sjezdu u Rokytna.

„V případě průtahů může Ředitelství silnic a dálnic stavbu rozdělit na dvě části a skončit o jednu křižovatku dříve. Na kratší úsek může udělat soutěž a s Časy dále jednat. Je to ale extrémní varianta a nikdo ji nechce,“ prohlásil poslanec Martin Kolovratník.

V Rokytně, do kterého by v případě dřívějšího provizorního ukončení „pětatřicítky“ zamířily tisíce aut a kamionů, o nápadu žádné informace nemají.

„O tom nic nevím. Ve čtvrtek máme zasedání zastupitelstva, kde budeme téma R35 projednávat. Ale nemám nic černé na bílém, takže se k tomu nemohu blíže vyjádřit,“ sdělila počátkem týdne starostka obce Petra Vrbatová.

První úsek dlouhý 12,61 kilometru má od opatovické křižovatky pokračovat až k Časům. Na jejich katastru leží potřebné pozemky, o jejichž odkup silničáři marně usilují. Jednání se starostou Zdeňkem Seidlem o prodeji jeho soukromých i obecních pozemků zatím nevedla k přijatelným oboustranným výsledkům. Seidl má na řadě svých pozemků právní závazky, které prodeji brání. Tvrdí však, že už činí kroky, aby se jich zbavil.

„Některé už jsou připravené k tomu, aby se dal závazek zrušit. U ostatních ještě budeme s ŘSD jednat,“ uvedl Seidl.

Starostovi pozemky nyní slouží k podnikání, a pokud by je prodal, musí odvést daň, čímž by nedostal plných 120 korun, které silničáři nabízejí všem majitelům za odkup metru čtverečního půdy.

„Mohu to z obchodního majetku vyjmout a po pěti letech prodat bez toho, aniž bych musel dělat odvody. Pokud se tak domluvíme, tak to za pět let prodám za 120 korun a nebudu s tím mít problém,“ dodal Seidl. Tak dlouho ale stát čekat nehodlá.