Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Chvaletic doplul po Labi obří tanker, pod mosty šlo o centimetry

  11:06aktualizováno  11:06
Neobvyklá podívaná se po sobotním rozbřesku naskytla lidem na břehu Labe mezi Týncem a Chvaleticemi. Před jejich očima se hlemýždím tempem ploužila po vodě část obřího ropného tankeru, kterou dopravil remorkér na východ Čech z loděnic v Lovosicích.

Sobota byla posledním dnem, kdy se budoucí tanker vydal na posledních šest kilometrů po Labi do loděnice ve Chvaleticích. Na Labe ho spustili za velkého zájmu veřejnosti už v úterý.

Fotogalerie

Zkušený kapitán tlačného remorkéru František Hamza si musel po celou dobu plavby počínat zvlášť opatrně. Jak potvrdil, dopravovat podobné plavidlo do Chvaletic je ojedinělé. Plechová vana tankeru totiž neměla příď ani záď. Do cíle však dorazil s posádkou po čtyřech dnech bez potíží.

„V Kolíně jsme museli před mostem zapumpovat ponor, abychom se vešli, protože jsme byli vysoko. Nad ventily té vany bylo maximálně 15 centimetrů místa. Jinak byla cesta poměrně slušná. Časově jsme na tom velice dobře. Šlo to hladce,“ říká Hamza, který se v minulosti plavil po Labi do Německa a Francie s dvakrát tak dlouhými plavidly.

Remorkér plul rychlostí svižné chůze

S vanou ropného tankeru o hmotnosti 350 tun dokázal tlačný remorkér plout až 5 kilometrů za hodinu. „Je to takové rychlejší pěšky. Mít to příď, plujeme dvakrát rychleji,“ potvrzuje záludnost plavidla kapitán.

Loďmistr Jiří Stehlík měl na lodi na starosti tu nejdůležitější věc - navigaci, protože kapitán neměl šanci před 60 metrů dlouhé plavidlo vidět.

„Pod mosty je to jednoduché, horší jsou zdymadla a komory. Tam jsme tahali bláto, protože loď nemá špičku a klade to velký odpor. Zdrželi jsme se klidně i půl hodiny,“ popisuje průběh plavby muž, který stál na předku lodi s vysílačkou a komunikoval s kapitánem.

Ve chvaletických loděnicích už byli připraveni další „šífáci“, tedy muži na lodích, kteří měli na starost ukotvení lodi masivními lany k molu. „Budeme to ručně tahat dovnitř, tak to potřebuju mít na dosah rampě,“ ukazuje na obří výtah v loděnicích správce Jan Tůma. Od začátku března tady na středovou část čeká odříznutá příď i záď z chemického tankeru Christoph, který je ve Chvaleticích od 6. března.

Šestaosmdesát metrů dlouhou loď tam zkompletují do konce dubna, poté tanker popluje za zákazníkem do světa. Po zprovoznění uveze až 1 800 tun ropy.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.