Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Radní Dušek chce resuscitovat další lokálku, prodej pusté trati odmítá

  • 18
Mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem vyjel motorový vlak naposledy v prosinci 2010. Správa železniční dopravní cesty chce opuštěnou železnici prodat, krajští politici to ale odmítli a žádají obnovení provozu.

Zatímco v jiných krajích malé tratě postupně zanikají, bývalý železniční odborář Jaromír Dušek (SPO) v křesle náměstka hejtmana Pardubického kraje se pokouší malé lokálky naopak resuscitovat.

V několika případech se mu to už podařilo, byť to kraj stojí desítky milionů korun. U velmi zanedbané železnice vedoucí z Chrudimi do Heřmanova Městce však narazil. Zatímco Pardubický kraj chce lokálku obnovit, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se hodlá třináct kilometrů dlouhé tratě uzavřené před šesti lety zbavit. Pardubický kraj se nyní proti prodeji postavil.

Správa železniční dopravní cesty letos v březnu poslala hejtmanovi Pardubického kraje dopis, kterým se ho ptá na stanovisko k zamýšlenému výběrovému řízení na prodej tratě. To Duška rozzlobilo.

„Jsme roztrpčeni z nezákonného postupu SŽDC. Jak mohou připravovat prodej, když jsme opakovaně žádali ústně i písemně, aby byla trať uvedena do provozuschopného stavu, jízdní řád máme už několik let připravený, stejně tak objednávku. Bylo nám ale sděleno, že trať není provozuschopná, že by to vyžadovalo velké náklady,“ uvedl náměstek hejtmana Jaromír Dušek.

Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, tvrdí, že ve skutečnosti se trať aktuálně neprodává. „Ale je zařazena v širším zásobníku nevyužívaných tratí, které jsou výhledově určeny k prodeji. Tratě se prodávají z důvodu dlouhodobé absence objednávky dopravy,“ uvedl Marek Illiaš.

Proč dávat miliony do obnovy nevyužívané tratě?

Trať je tak zanedbaná, že se na první pohled zdá nesmyslné nalít do ní kvůli návratu motoráčků miliony na její obnovu. Navíc vlaky lidé v minulosti využívali málo. Když v roce 2008 České dráhy zrušily jeden spoj na této trati, jejich odůvodnění říkalo vše: „Ze čtyřiceti sledovaných jízd jel tento spoj v 38 případech prázdný.“

Dušek, který se ve funkci náměstka hejtmana pro dopravu pasoval do role zachránce lokálek, je přesvědčen, že doprava na této trati smysl má a odliv cestujících byl způsoben řadou kroků, které z ní vyhnaly pasažéry do autobusů.

„Tu trať znám čtyřicet let, dříve byl problém se do osobáku dostat,“ uvedl. Podle něj se zanedbala údržba tratě, mimo jiné to vedlo k velmi nízké průměrné rychlosti vlaků, byly postupně zrušeny přípoje, nepovedlo se ani zajistit, aby v Chrudimi vlaky zajížděly na nádraží v centru.

Zájem o trať může kraj potvrdit objednávkou dopravy

Dušek upozorňuje, že podle zákona o drahách musí SŽDC zajistit, aby trať byla provozuschopná. Zatímco on tvrdí, že se kraj lokálku marně snaží objednat, SŽDC namítá, že přesně na takovou objednávku čeká.

„Jestliže má tedy kraj o její zachování zájem i do budoucna, stačí, když na ni objedná pravidelnou osobní dopravu,“ uvedl Illiaš.

Po nástupu Duška do funkce radního odpovědného za dopravu v roce 2012 se vlaky znovu rozjely na úsecích Moravská Třebová - Dzbel, Dolní Lipka - Hanušovice, Dolní Lipka - Mlýnický Dvůr. Vrátily se i na úseky Holice - Borohrádek, Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a Přelouč - Prachovice.

Krajskou kasu to stojí desítky milionů ročně navíc, ale opozici to nevadí. V předešlém volebním období totiž Duškův předchůdce v křesle Jan Tichý z ČSSD omezil vlaky a nechal předělat jízdní řády tak, že se v nich lidé přestali orientovat a stěžovali si, že se nedostanou včas do práce či do škol. Úsporné kroky v dopravě to na dlouhou dobu zdiskreditovalo.

Vleklý spor o zprovoznění tratě do Heřmanova Městce mohou ukončit krajské volby letos na podzim. Pokud ve funkci Dušek skončí, je pravděpodobné, že úsilí Pardubického kraje o návrat motoráčků na trať z Chrudimi do Heřmanova Městce se rozplyne jako dým nad parním vlakem, který na ni poprvé vyjel v roce 1899.

Jste pro obnovení provozu železnice z Chrudimi do Heřmanova Městce?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 11. dubna 2016. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 664
Ne
Ne 205