První část obchvatu Chrudimi je již v provozu. Svitavy na novou silnici stále čekají.

První část obchvatu Chrudimi je již v provozu. Svitavy na novou silnici stále čekají. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Smlouvy už se tisknou, výkupy půdy pro obchvat Svitav se opět rozjedou

  • 8
Desítkám staveb po celém Česku hrozí kvůli starým posudkům jejich vlivu na životní prostředí zdržení. Příprava projektů v jiných oblastech však pokračuje. Příkladem je obnovení výkupů pro obchvat Svitav.

Na budoucím více než devítikilometrovém obchvatu na silnici I/43 sice Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výkupy zahájilo již ve druhé polovině roku 2008, ale v roce 2010 se zastavily. Momentálně silničáři mají podepsanou zhruba pětinu smluv. Další ovšem mají začít opět přibývat.

„Na obchvat Svitav jsou znalecké posudky postupně znalcem vyhotovovány a v současné době se zpracovávají první návrhy kupních smluv,“ uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.

Obchvat na frekventované trase z Brna na Svitavy má začít u Hradce nad Svitavou a vyústit za Lačnovem. Z části kopíruje stávající stopu silnice a taktéž železniční koridor na Moravu. Kupní smlouvy už vyhlíží i samotné město.

„Návrhy smluv čekáme každým dnem,“ prohlašuje starosta David Šimek.

Cena za pozemky by neměla být překážkou k prodeji

Podle ŘSD má své parcely v trase obchvatu 146 vlastníků. Samotné Svitavy mají desítky pozemků, což by výkupy mělo urychlit. Otálení by měla zamezit i cenová nabídka silničářů za polnosti i cesty.

„Finální cena ještě není odsouhlasená, ale ta částka bude rozhodně zajímavá. Získané peníze použijeme na rozvoj infrastruktury ve městě,“ slibuje Šimek.

Budoucí obchvat města

Svitavy totiž dostanou za pozemky miliony. S návrhy by proto zastupitelstvo mělo souhlasit.

„Vzhledem k očekávané výši bychom měli jako město celou záležitost podpořit. Doby, kdy jsme mohli dostat desetinu ceny, jsou pryč. Tato je dle mého přijatelná,“ říká starosta.

Zatímco v případě budoucí dálnice D35 se výkupy protahují kvůli podmínkám či právním závazkům některých obcí, tak v případě Svitav prý nic podobného nehrozí.

„Speciální požadavky jsme si nekladli. Vše bylo podle podmínek, které se na začátku stanovily. Jede se podle zadání. Věřím, že prodej proběhne bez problémů i ze strany dalších majitelů. Dříve to bylo za nízkou cenu neprodejné, ale nyní snad nikdo nebude bránit rozvoji a stavbě,“ potvrzuje Šimek.

U Chrudimi už výkupy úspěšně běží

O krok dál jsou na tom silničáři v případě pokračování obchvatu Chrudimi.

„Na druhou část postupně rozesíláme vlastníkům návrhy kupních smluv. Již se nám první smlouvy podařilo uzavřít a vkládáme je do katastru nemovitostí,“ dodává Jarolímová z ŘSD.

Její slova potvrzují i konkrétní čísla. V navazující části za současným koncem prvního úseku získalo ŘSD za necelý měsíc pět pozemků. A další dva od jednoho majitele přibudou do majetku silničářů ve středu.