Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Mnoho polí za miliony. Svitavy prodaly státu pozemky pod obchvatem

  • 1
Silničáři získali od města Svitavy desítky pozemků pod plánovaným obchvatem. Město za parcely obdrží miliony, které plánuje použít na vlastní stavby.

Příprava dopravních staveb je záležitostí několika let. A výkupy pozemků pod budoucími silnicemi patří mezi kroky, které mohou celý proces ještě výrazně prodloužit. V případě budoucí devět a půl kilometrů dlouhé přeložky silnice I/43 vedoucí od Hradce nad Svitavou do Lačnova však nastal výrazný posun.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má nově v majetku parcely, jejichž vlastníkem bylo ještě před nedávnem město. Nejde přitom o pár polí, ale rovnou o téměř pět desítek různě velkých pozemků. „Takové množství jinde neevidujeme,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Podle údajů silničářů má v trase obchvatu zčásti kopírujícího železniční koridor vedoucí od Brna své pozemky 146 vlastníků. Výkupy na celkem čtyřech katastrech, z nichž tři spadají pod Svitavy, zahájili silničáři již ve druhé polovině roku 2008, ale v roce 2010 se zastavily.

„Výkupy se obnovily v dubnu letošního roku. Návrhy kupních smluv jsou postupně rozesílány. Obvyklá cena u této stavby je 25 korun za metr čtvereční a ŘSD vykupuje za osminásobek této ceny,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Třeba za největší parcelu o rozloze více než 8 tisíc metrů čtverečních ležící na katastru Moravského Lačnova může město očekávat více než 1,6 milionu korun. Další polnosti už jsou sice menší, ale i tak nejde o nezanedbatelné množství financí. „Cena se celkově blíží k deseti milionům,“ prohlásil starosta Svitav David Šimek.

Zatímco u jiných staveb se silničáři vypořádávají s obcemi často až po dohodě se soukromými majiteli, v případě Svitav tomu bylo naopak. „Domluvili jsme se, že budeme jedni z prvních, kteří všechny pozemky převedou,“ podotkl Šimek.

Silničářům nahrálo do karet, že město nemělo vůči pozemkům žádné právní závazky, které by prodeji bránily. Podle informací z katastru nemovitostí už polnosti patří ŘSD, avšak peníze město ještě na účtu nemá.

S výkupy pozemků nejsou problémy

„Nabídli jsme pozemky a čekáme na smlouvy. Je tam smlouva o smlouvě budoucí,“ upřesnil starosta, který nepředpokládá, že by zastupitelstvo města prodej neodsouhlasilo. „Cena, na které jsme se dohodli, je rozumná a očekávám, že zastupitelstvo prodej podpoří,“ uvedl starosta. Získané peníze přitom hodlá město použít na rozvoj infrastruktury v okolí obchvatu.

„Potřebujeme k němu udělat přivaděč z průmyslové zóny. Na něj chceme získané peníze použít,“ řekl Šimek.

Před výkupem městských pozemků měli silničáři uzavřenu třetinu smluv. Nyní to už bude více a přibývající počty podepsaných smluv si ŘSD chválí. „Proti jiným stavbám jdou výkupy zatím bez problémů,“ uvedl ředitel Vebr, podle něhož by ale mohly nastat potíže u pozemků v zahrádkářské kolonii, kde prý nejsou některé stavby postavené zcela legálně.

Obchvat Svitav

Nový úsek silnice I/43 má být dlouhý 9 490 metrů a má výrazně ulehčit městu od kamionové a osobní dopravy na ose sever-jih. Na trase se počítá se stavbou osmi mostů o celkové délce 176 metrů. Obchvat ve směru od Brna začne před křížením se silnicí II/366 vedoucí k obci Sklené. Vyústit má na křižovatce se stávající silnicí I/35. Vzhledem ke stavbě dálnice D35 projektanti nyní řeší úpravu křižovatky. Pramen: ŘSD ČR

Vedle katastru Svitav zasáhne obchvat rovněž i do již zmíněného sousedního Hradce nad Svitavou, který má v trase více než deset pozemků. „S panem starostou jsme domluvení. Pro obě obce je stavba důležitá a snaží se nám pomoci,“ uvedl Vebr.

Svitavy si při jednáních se silničáři nekladly žádné speciální požadavky. Spolupráci při domluvě oceňuje jak ŘSD, tak i město. „Vše, na čem jsme se dohodli, platí,“ zmínil starosta.

ŘSD momentálně stále jedná se zbývajícími desítkami soukromých majitelů. U všech dotčených parcel má přitom tato státní organizace zapsané předkupní právo.

Stejně tak je tomu i u několika společností, z nichž většina podniká v oblasti zemědělství. Na přípravu budování obchvatu jsou i pro příští rok vyčleněné prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Pokud vše půjde podle plánu, mohla by stavba začít v roce 2018.

„Stále doufáme, že se termín zahájení stihne,“ věří starosta. Nevyhovující posudek vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA) by dle něj neměl začátek zásadně zdržet. „Posun by tam byl maximálně v řádu měsíců,“ dodal Šimek.