Po frekventované silnici budou moci kamiony jezdit jen jedním směrem. (ilustrační foto)

Po frekventované silnici budou moci kamiony jezdit jen jedním směrem. (ilustrační foto) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Svitavy se brání náporu kamionů, v přetížené části zavedou jednosměrku

  • 3
Radním Svitav se zřejmě ještě letos podaří změnit trasu, po níž jezdí kamiony přes město od severu na Brno. Chtějí tak pomoci lidem v místní části Lačnov, kteří si léta stěžují na neúnosný provoz. Nákladní vozy budou moci úsekem projíždět jen jedním směrem.

Jednosměrku pro nákladní kamionovou dopravu na hlavní silnici I/43 přes Lačnov se rozhodlo zavést Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

K velkému přeznačování mezinárodního tahu, který začíná ve Svitavách a končí pod označením E461 ve Vídni, dojde až ve chvíli, kdy silničáři natáhnou nový asfalt na výpadovku ze Svitav na Moravskou Třebovou.

„Až bude tato komunikace v dobrém stavu, tak Pardubický kraj společně s námi a ŘSD začne připravovat uzavření Lačnova pro nákladní kamionovou dopravu směrem od Lanškrouna a České Třebové,“ řekl starosta Svitav David Šimek.

Hustý provoz a hluk ze stovek aut denně obtěžuje zejména místní část Lačnov, kde lidé už roky spílají na zatíženou a úzkou silnici. K bezpečnosti provozu neprospívá ani chybějící chodník podél silnice.

Vedení Svitav se pokouší přesvědčit úřady o změně na silnici už několik let.

„Rozhodně to není nějaké zázračné řešení. Zkusíme to,“ uvedl před časem Mojmír Myšák, vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu.

Je to však zatím taková chabá náplast pro Svitavy za to, že stavba obchvatu města se zatím jen připravuje. Čekalo se, že do Svitav zamíří stavbaři již v roce 2009 či 2010, jenže přišla krize.

Kamiony si zajedou osm kilometrů

Kamiony čeká delší, ale o trochu pohodlnější trasa Plánovaná úprava ale má logiku. Trasa pro kamiony bude sice o něco delší, ale pohodlnější. Proč by měly pět kilometrů popojíždět městem, když jej mohou po osmikilometrové trase objet?

Po změně značení budou muset kamiony ve směru od České Třebové zajíždět na křižovatku Spáleniště na silnici I/35 mezi Litomyšlí a Moravskou Třebovou, kde odbočí zpátky do Svitav a po zhruba pěti kilometrech se na kruhové křižovatce v centru města napojí na silnici I/43.

„Možný provoz silnice jen jedním směrem jsme analyzovali se správcem a vlastníkem silnice, tedy Ředitelstvím silnic a dálnic, spolu s policií. V konečné fázi se usoudilo, že jednosměrný provoz bude nejlepší navrženým směrem, ačkoli variant bylo víc,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek s tím, že ministerstvo dopravy a správce silnice musí garantovat účel mezinárodní silnice, tedy hlavně tranzitní dopravu.

Objízdná varianta by neměla dopravu ve městě nijak výrazně ovlivnit. Objížďka pro kamiony prochází mimo území bytové zástavby.

A kdy přesně by mělo ke změně značení kolem Svitav dojít? „V momentě, kdy se dokončí rekonstrukce I/34. V březnu dojde k předání staveniště a v dubnu budou zahájeny vlastní práce. Ukončení stavby se předpokládá zhruba v září. ŘSD se zavázalo, že přistoupí ke zjednosměrnění po její rekonstrukci,“ řekl místostarosta Čížek.

Uzavření silnice přes Lačnov v jednom směru je dočasné řešení, které napraví až výstavba severojižního obchvatu. Na stavbu devět a půl kilometrů dlouhé komunikace z Hradce nad Svitavou do Lačnova, která by kopírovala železniční trať, je vydané územní rozhodnutí. O tom, že je obchvat potřeba, nemůže pochybovat nikdo, kdo někdy projížděl přes Lačnov a Svitavy v ose sever-jih. Stát plánuje začít s výstavbou obchvatu v roce 2017.

,