Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svitavský hotel Slavia italský podnikatel nevzkřísí, chce ho prodat

  12:52aktualizováno  12:52
Italský podnikatel Claudio Leo Personnettaz koupil před šesti lety zchátralý hotel Slavia v centru Svitav od města za tři miliony korun. Na oplátku slíbil udělat z něj moderní hotel, v areálu postavit podzemní parkoviště, byty a obchody za celkem 300 milionů korun.

Interiér hotelu Ungar, dnešní Slavie, za druhé světové války | foto: Městská galerie a muzeum ve Svitavách

Nic z toho jeho společnost Česká Real nesplnila a městu nyní oznámila, že ani nesplní. Přesto se nemusí žádných velkých sankcí bát.

Vedení města totiž podepsalo smlouvu, podle které stačí zaplatit 600 tisíc pokuty. Město má předkupní právo, ale musí čekat, co majitel dál udělá. "Znění smlouvy bylo jakousi daní za to, že slíbili postavit hotel. Pokud by město hotel nepožadovalo, smlouva by byla mnohem tvrdší a Slavia by dnes žila," říká manažer města Svitavy Petr Vítek.

Slavia původně patřila Pardubickému kraji, který ji chtěl prodat. Vedení Svitav se bálo, že nový majitel by z něj mohl udělat třeba tržnici, a tak budovu Slavie město směnilo s krajem za jinou a hledalo investora, který hotel opraví a otevře. Našlo Personnettaze, jehož právník společně s právníkem najatým městem připravili smlouvu.

"Bylo to riskantní, ale zdálo se mi, že to je rozumný pokus, jak zachránit Slavii. Kdo nic nedělá, nic nezkazí," řekl starosta Svitav Jiří Brýdl.

Projekt byl megalomanský

Neobvyklé je, že proti podepsání smlouvy se postavil tehdejší starosta Svitav a současný senátor Václav Koukal, a dokonce i tehdejší místostarosta Miroslav Větr, který měl prodej Slavie na starosti. Zastupitelé, které podle Koukala obcházel muž vyslaný italským podnikatelem, je ale přehlasovali.

"Pro mne to byl příliš megalomanský projekt, který nebyl reálný. Zastupitelé však tehdy jednoduše uvěřili všem těm slibům o obchodech a rezidenčních bytech," říká Václav Koukal.

Ke smlouvě z roku 2004 podepsalo město s firmou Česká Real postupně tři dodatky, tak jak podnikatel stále sliboval a stále nedodržoval své sliby. I když některé politické strany by chtěly po volbách Slavii zachránit, město nemá moc možností.

"Jednali jsme s právníkem Personnettaze, který nám v podstatě řekl, že objekt nebudou dostavovat. Budou se ale snažit najít nějakého zájemce, kterému by chtěli Slavii prodat, a uhradit tak náklady, které do toho dali," uvedl manažer města Petr Vítek.

V hotelu za války zatkli Schindlera

Ve chvíli, kdy podnikatel bude chtít hotel prodat, město může uplatnit předkupní právo a hotel si zase koupit. Ovšem pak by řešilo stejnou otázku jako před osmi lety - tedy jak a hlavně za co dát zchátralý hotel do pořádku. Stejnou otázku jako tehdy, ale v daleko nepříznivějších podmínkách - město je zadluženější, evropské dotace pryč a šance na provoz prosperujícího hotelu minimální.

Ve skutečnosti Svitavy doufají, že italský podnikatel sežene investora, který Slavii dá do pořádku. "Věřím, že se to povede. Podle mých informací je to na dobré cestě," řekl starosta Brýdl.

Hotel Slavia má dlouholetou historii a tradici. Je známý například tím, že v něm za druhé světové války zatkli Oskara Schindlera. Tenkrát se ještě jmenoval hotel Ungar.

Hotel Slavia leží v centru Svitav





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lékař Vítězslav Novohradský
Registr: Primátor rozdal peníze od Opatovic. Politici se potýkají s dluhy

Kdo kolik dluží na hypotéce, kdo si nejvíce vydělal mimo funkci nebo kdo si koupil nové auto či garáž. To vše se dá vyčíst z registru oznámení, které politici...  celý článek

Rybičky 48 na festivalu České hrady pod Kunětickou horou (24. 7. 2015).
Začínají „retrohrady“. Do akce jde Bílá, Olympic, Anna K i Müller

Tak trochu jiné České hrady vypuknou v pátek pod hradem Kunětická hora. Pořadatelé tentokrát vsadili na veterány české muziky. Divákům se tak představí Lucie...  celý článek

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.