Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šance pro Svitavy. Vládní strategie znovu počítá s odepsaným obchvatem

  10:25aktualizováno  10:25
Od cedule k ceduli měří průjezd Svitavami šest kilometrů. Na úzké silnici z Lačnova do Hradce nad Svitavou se potkávají kamiony, řidiči ve špičce stojí v koloně před kruhovým objezdem. Ale teď je tu naděje na vysvobození.

Nový obchvat odvede z centra Svitav tisíce řidičů osobních i nákladních aut. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Nad chystanou stavbou obchvatu Svitav se před pár lety zavřela voda. V době, kdy město čekalo příchod stavbařů, přišla krize a akce byla odložena na neurčito.

Obchvat Svitav

Úsek silnice I/43 Hradec n. Svitavou – Lačnov. Celková délka: 9 490 metrů. Počet mostů: 8 Předpokládaná cena: 788 milionů Předpokládaný termín: 2017-19 Postup přípravy: Už v roce 2004 bylo vydáno územní rozhodnutí a v roce 2010 bylo prodlouženo. Bylo vykoupeno 21 % pozemků. Na rok 2014 je na přípravu stavby k dispozici osm milionů korun.

Pramen: ŘSD ČR

Teď se Svitavy vrací do hry. Vládou schválená dopravní strategie počítá se stavbou obchvatu od roku 2017. A Ředitelství silnic a dálnic se plánu drží s tím, že by mohl stát v roce 2019.

"Pro rok 2014 bude na přípravu stavby vyčleněno osm milionů korun na aktualizaci dokumentace pro stavební povolení a na pokračování ve výkupech pozemků," uvedla Hana Jarolímová, vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

"Je to úspěch. Jsem optimista," uvedl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Na stavbu devět a půl kilometrů dlouhé komunikace Hradec nad Svitavou -Lačnov, která by kopírovala železniční trať, je vydané územní rozhodnutí. Byla vykoupena už pětina pozemků. A o tom, že je obchvat potřeba, nemůže pochybovat nikdo, kdo někdy projížděl přes Lačnov a Svitavy v ose sever-jih.

Kaňkou v příběhu je fakt, že kvůli novele vyvlastňovacího zákona může Ředitelství silnic a dálnic vykupovat pozemky za třicet korun, když dosud platilo několikanásobně víc. Vlastníci odmítají půdu prodat a stavby stojí.

Poslanci z Pardubického kraje se v tomto týdnu na schůzce ve Vysokém Mýtě dohodli, že se pokusí vrátit výkupní cenu na původní úroveň, protože stejný problém brzdí i chystanou stavbu rychlostní silnice R35.

"Pokud se toto podaří napravit, nemělo by to s obchvatem Svitav dopadnout špatně," uvedl Čížek.

Pokud se to nepovede, Svitavám hrozí potíže. Stát chce do roku 2018 vybudovat silnici R35 až po Vysoké Mýto a pak postupovat dál. Nová silnice přiláká další kamiony, které by sjížděly na jih přes Svitavy.

R35 bez obchvatu by znamenala pohromu

"Pokud bude R35 a nebude obchvat, bude to katastrofa. Už teď ve špičce stojí auta v kolonách před kruhákem deset minut, čtvrt hodiny. Obchvat by všechno vyřešil jako mávnutím kouzelného proutku," uvedl Petr Němec z Lačnova, který sedí ve svitavském zastupitelstvu.

Zatím město chystá alespoň provizorní opatření, jak odlehčit místní části Lačnov, přes kterou projíždějí kamiony mířící do České Třebové, Polska nebo naopak do Brna a Rakouska. Nákladní vozy jedoucí od severu by nemohly pokračovat přímo na Svitavy přes místní část Lačnov, ale musely by zamířit na Moravskou Třebovou a do Svitav zatočit až na křižovatce u Koclířova.

Opačným směrem ale budou kamiony přes Lačnov jezdit dál. Trasa pro nákladní vozy těžší než 3,5 tuny přes Svitavy by se tak prodloužila asi o 3,5 kilometru.

Změna měla přijít už na konci roku, ale stále se odsunuje. Krajský úřad o návrhu ještě nerozhodl, navíc Ředitelství silnic a dálnic by nejdříve opravilo silnici vedoucí ze Svitav ke Koclířovu, která je rozbitá. "Ale pokud povolení získáme, zkusíme, zda nebude možné odklonit kamiony v jednom směru hned," uvedl Čížek.

"Kdyby kolem nás jezdilo o polovinu kamionů méně, určitě by to pomohlo," uvedl Němec.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.