Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levnější koridor u Brandýsa nad Orlicí počítá se třemi kratšími tunely

  19:42aktualizováno  19:42
Z patnácti miliard plánovaných v době před krizí se očekávané náklady na železniční koridor mezi Chocní a Ústím nad Orlicí snížily na pět miliard. Po stanici Ústí nad Orlicí budou správci železnice vylepšovat navazující úsek přes Brandýs nad Orlicí do Chocně.

Tvůrci bondovky Casino Royal natočili krátký záběr z výšky na expres uhánějící romantickou krajinou u Brandýsa nad Orlicí. Pendolino s upraveným logem Českých drah čeká na pokyn z helikoptéry k vyjetí směrem na Bezpráví v místě budoucí nové brandýské zastávky. | foto: Jiří Dryml

Stát ho chce mít dostavěný do roku 2020 kdy vyschnou zdroje, tedy skončí programovací období Evropské unie. Je to poslední mezistaniční úsek prvního tranzitního železničního koridoru v České republice, který nebyl dosud modernizován.

Zatímco minimální varianta by stála 1,7 miliardy a nejdražší patnáct miliard, zvolený kompromis zvaný Střed 2 znamená investici 4,8 miliardy korun.

"Podíl prostředků Evropské unie může dosahovat 65 až 75 procent z celkových investičních nákladů," řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Studie počítá s návrhovou traťovou rychlostí 110 až 160 kilometrů za hodinu. "Na trase jsou navrženy tři tunely o délce 691, 561 a 379 metrů. Zastávka Bezpráví je zrušena," dodal Zdeněk Neusar.

Původně plánovaná patnáctimiliardová varianta by umožnila výhled na maximální rychlost dokonce 200 kilometrů v hodině. Měla to však být úplná novostavba vedoucí buď po estakádě, nebo ze dvou třetin tunely pod zemí. Tato varianta neprošla kvůli ekonomické neefektivitě.

I nižší cena může být plýtvání

Ani nižší částka však každému nepřipadá dostatečně nízká.

"Celý nápad mi připadá jako pitomost a zbytečné plýtvání penězi. Kam všichni tak strašně spěcháme? Opravdu nám stojí pět minut ušetřeného času při průjezdu nádherným údolím meandrů Tiché Orlice za to? Není příjemnější na tu chvilku odlepit zrak od chytrého telefonu a pohladit oči i duši scenerií, kterou při cestě z Prahy do Ostravy nabízí příroda právě a jenom tady?" poznamenává obyvatel Brandýsa Zdeněk Držmíšek.

Brandýskou stanici nahradí zastávka, spolu s podchodem pro pěší ji projektanti umístili směrem na Choceň ještě před železniční přejezd u brandýské automobilky.

Dráha zůstane podle údajů ministerstva "téměř zcela na současných drážních pozemcích".

Starosta Brandýsa Petr Tomášek nové řešení vítá. "Jsem vcelku spokojen s tím, že podle studie bude trať procházet městem. Nemyslím si, že bude hlučnost tolik obtěžovat. Hlavně jsem rád, že zastávka zůstane ve městě."





Hlavní zprávy

Autoneum CZ s.r.o. - Šárka Řeháková
Nástrojař - mechanik

Autoneum CZ s.r.o. - Šárka Řeháková
Pardubický kraj
nabízený plat: 18 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.