Student Matyáš Medek má zlatou medaili z mezinárodního klání za své jazykovědné

Student Matyáš Medek má zlatou medaili z mezinárodního klání za své jazykovědné schopnosti. Foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pro studenta dosud nebyla jazykověda koníčkem, přesto si přivezl zlato

  • 0
Student pardubického gymnázia Mozartova Matyáš Medek získal na Mezinárodní lingvistické olympiádě zlatou medaili. "Když jsem to zjistil, měl jsem velkou radost. Trochu jsem to oslavil už v Manchesteru a trochu doma," řekl Medek, který se vrátil z Anglie o víkendu.

Po dubnovém vítězství v národním kole se účastnil červnového třídenního soustředění nejlepších osmi Čechů. Už tam se uvedl jako absolutně nejlepší.

Ve Velké Británii byl členem českého čtyřčlenného týmu, který se utkal s mladými jazykovědci z více než 25 zemí celého světa. Účastníci řešili část úloh samostatně, část v týmu.

Nejdůležitější je u jazykovědy logika

"Soutěž není znalostní, o tom, kolik toho člověk ví, ale je spíše o matematické logice. Ale každá znalost lingvistiky se tam hodí. Třeba máte několik vět českých a několik vět v cizím jazyce a musíte zjistit, jak v jiném jazyce fungují skladba, tvarosloví, jak se tvoří časy v jazyce. Potom máte za úkol přeložit nějaké věty do češtiny a do toho cizího jazyka. Ale to je jen jeden příklad typové úlohy," upřesnil Medek.

Díky lingvisticky vzdělané porotě, která nemá problémy ani s češtinou, si může každý tým vybrat, v jakém jazyku chce mít zadání soutěže - Češi si zvolili češtinu.

Zlatou medaili nedostával v Manchesteru jen ten absolutně nejlepší soutěžící, ale všichni, kteří měli úspěšnost 98 až 100 procent. Spolu s úspěšným pardubickým gymnazistou tak zlatou medaili obdrželo šest talentovaných jazykovědců z celého světa - jeho kolegové, gymnazisté z Jihočeského a Zlínského kraje, na žádné medaile nedosáhli.

Matyáš Medek se v celkovém pořadí umístil na třetím místě, před ním byl první Američan a druhý Rus. Zároveň byl vyhlášen nejlepším řešitelem dvou úloh z pěti.

"V týmu jsme se na bedně neumístili, ale byli jsme mezi úspěšnějšími, čímž si Česká republika dost zvedla reputaci," řekl mladík z Němčic.

Jak soutěží lingvisté

Soutěžící v národním kole dostali například text "Všichni jsme trochu molističtí".

Představte si, že vám kamarád vylíčil svůj den ve specifickém nářečí takto:

Ráno jsem vstal, nasnídal se a šel do školy. První hodina byla celkem blitní, ale druhá mi naopak připadala kluviózní. O velké přestávce jsme hráli na chodbě fotbal s víčkem od láhve. Já jsem dneska byl úplně dantní, ale zato můj kamarád Pepa hrál význě. Další hodinu jsme psali test z dějepisu. V dějepise jsem většinou nejslatóznější ze třídy, ale tenhle test jsem napsal strungně a mám pocit, že budu mít dantní známku. Po dalších hodinách, které byly blitní a slatózní, jsme šli na oběd do jídelny. Sedli jsme si s Pepou ke stolu a doufali, že si k nám sednou ty dvě frumzní a brastické holky z nižšího ročníku, místo toho ale přišel molistický a význí Karel z vedlejší třídy. Po obědě jsme měli výtvarku. Ta mi normálně připadá kluviózní, ale dneska byla slošná...

Soutěžící poté musí odpovědět na tyto otázky:

Které z následujících vět byste pravděpodobně mohli v dotyčném nářečí zaslechnout?

1. Mirka je blitní a brastická.

2. Zpěvák byl nejen molistický, ale také kluviózní.

3. Marie našla psa, který byl dantní, ale přesto slošný.

Které z těchto vlastností byste u lidí vyhledávali?

a) blitní, b) význí, c) slošný, d) frumzní

Někteří spolužáci se o úspěchu Matyáše dozvědí možná až na začátku září, jeho ředitel však může být na něj pyšný už teď. Podle něj se jedná o výrazný úspěch a skvělou reprezentaci nejen školy, ale i Pardubického kraje a České republiky.

"Tato olympiáda patří mezi 12 celosvětově certifikovaných studentských soutěží. Když zvážíme, že například Severní Amerika má dva týmy po čtyřech studentech a ty hledá společně v USA a Kanadě dohromady, Čína si taky může dovolit vybrat své čtyři zástupce z milionů studentů, je zvláště Matyášovo osobní hodnocení nejlepšího řešitele u dvou úloh světovým výsledkem," reagoval na zlatou medaili svého žáka ředitel gymnázia Marek Výborný.

Budoucí povolání? To se ještě uvidí

Úspěch gymnazisty označil ředitel doslova za "fenomenální". Zároveň připomněl zásluhy angličtinářky Venduly Lensmith na jeho intenzivní přípravě.

Trochu paradoxní je, že Matyáš Medek až donedávna jazykovědu nepokládal za své hobby a ještě není ani rozhodnut, zda ji hodlá po maturitě dál studovat.

"Na soutěž jsem se ve volném čase připravoval tím, že jsem si vypracovával úlohy pro mezinárodní olympiádu z minulých kol, což mně jako příprava stačilo. Teď už však rozhodně pustím lingvistiku z hlavy a budu si užívat tepla a volna. Plánuji jeden týden brigádu a potom pojedu na dovolenou do Karpat na Ukrajinu," dodal Medek.