Po Hradubické silnici se bude jezdit devadesátkou ještě několik měsíců.

Po Hradubické silnici se bude jezdit devadesátkou ještě několik měsíců. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stodesítce brání jen chybějící značky. Na Hradubické budou až v dubnu

  • 12
Vyšší rychlostí mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se zatím nejezdí, ačkoliv to novela zákona od prvního dne roku 2016 umožňuje. Na silnici totiž stále chybí potřebné značky. Čeká se i na další povolení.

Na příchod nového roku netrpělivě čekaly tisíce řidičů, kteří každý den jezdí po takzvané Hradubické silnici I/37. Spojnice krajských měst už více než rok bez problémů splňuje veškeré parametry potřebné pro zvýšení maximální rychlosti na 110 kilometrů za hodinu. Zatímco jinde v republice už se jezdí, za Pardubicemi je vše při starém. Pardubický kraj nyní jedná o celé záležitosti s policií a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

„Když to dobře půjde, mohlo by být vše připravené ke spuštění na přelomu března a dubna,“ řekl náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Aby řidiči mohli sešlápnout více plyn, musí být na začátku úseku umístěná modrá značka s bílým autem. Právě cedule „Silnice pro motorová vozidla“, jež je podobná té, která se používala pro dnes již zrušené rychlostní silnice, se na počátku trasy v pardubické části Ohrazenice zatím neobjevila.

„Musí se připravit veškeré přeznačení nejen u samotné silnice, ale na všech blízkých, které slouží jako přivaděče. Jde o výměnu několika set značek,“ uvedl Dušek.

Zda se již tak opožděný termín stihne, závisí na tom, jak rychlá budou jednání mezi krajem, policií a ŘSD, které má výměnu značek na starosti. Ministerstvo dopravy už veškeré kroky podniklo.

Ministerstvo: Domluvit se musí kraj a silničáři

„My jsme zákonem vytvořili rámec pro zvýšení rychlosti, další postup je už nyní na kraji, který stanovuje místní úpravu, a na ŘSD, které je objednatelem dokumentace dopravního značení,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold s tím, že jakmile budou obě podmínky splněné, bude možné ihned jezdit rychleji.

Podle nového pojetí dálniční sítě se z rychlostních silnic automaticky staly dálnice. Zatímco na hlavních tazích stihli silničáři vyměnit značky ještě před koncem minulého roku, na Hradubické I/37 stále žádná změna nenastala. Silnice přitom byla už loni v březnu zařazená mezi 24 úseků, na nichž se počítalo od začátku nového roku s vyšší rychlostí. Podle informací ze zprávy ŘSD zveřejněné počátkem tohoto týdne se zdržení netýká jen Hradubické.

„V současné době již mohou řidiči využít maximální rychlost 110 km/h na silnici I/20 Nová Hospoda (R4)-Písek a I/48 Český Těšín, obchvat,“ stojí v dokumentu.

Sněmovna potřebnou novelu schválila koncem loňského dubna. Ačkoliv poté v Senátu došlo k úpravám, po podpisu novely prezidentem koncem září už bylo jasné, že od Nového roku bude platit. Že by bylo zdržení na straně Pardubického kraje a dalších institucí, radní Dušek vyvrací.

„Dokud nebyl schválený zákon podepsaný prezidentem, nešlo nic dělat. Nikdo si nedovolí vynakládat peníze za předpokladu, že by to poté definitivně neprošlo,“ prohlásil Dušek.

Mnoho motoristů překračuje povolenou devadesátku už nyní. Na moderní I/37 se čtyřmi pruhy prý ale policie od Nového roku hlídá ukázněnost řidičů stejně jako dříve. Podle policie by řidiči totiž mohli nabýt dojmu, že už mohou automaticky jezdit rychleji.

„Dokud nebude osazeno patřičné značení, platí stávající maximální rychlost 90 kilometrů za hodinu. Nicméně dopravní policie zde provádí běžnou hlídkovou činnost,“ sdělila policejní mluvčí Jana Drtinová.