Krajská města spojuje čtyřproudá silnice.

Krajská města spojuje čtyřproudá silnice. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stodesítce na čtyřproudovce z Pardubic do Hradce už brání jen paragrafy

  • 8
Poslední technickou překážku pro zvýšení rychlosti na silnici z Pardubic do Hradce Králové odstraní stavbaři koncem roku. Kvůli chybějícímu zákonu však zatím budou muset řidiči jezdit dál jen devadesátkou.

Na celém úseku mezi oběma krajskými městy řidiči využívají už rok velkorysou čtyřproudovou komunikaci, která svou kvalitou předčí i mnoho dálnic a rychlostních silnic po celé zemi.

Jenže zatímco na nich motoristé sviští 130 kilometrů v hodině, do Hradce mohou jet stále maximálně devadesátkou.

Ministerstvo dopravy nedávno dalo řidičům naději, že se na vybraných úsecích silnic I. třídy svezou rychlostí až 110 km za hodinu. A čtyřproudová silnice I/37 na seznamu je.

Také proto už si řada řidičů s dosavadním limitem hlavu neláme a na plyn šlape více, než zákon dovoluje. Co tedy v současnosti brání povolení rychlejší jízdy?

V první řadě nevyhovující křižovatka u Stéblové, jejíž přestavba bude dokončena na konci tohoto roku. Dostavbou připojovacích a odbočovacích pruhů se odstraní poslední technické překážky, bránící zvýšení rychlosti v celém úseku mezi Pardubicemi a Hradcem.

Na starších úsecích se měnila svodidla

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už kromě Stéblové odstranilo na čtyřproudové silnici veškeré stavební nedostatky, které by v případě rychlejší jízdy mohly pro řidiče představovat nebezpečí.

"V loňském roce jsme upravili svodidla. Tato akce stála celkem 3,9 milionu korun včetně DPH," uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová. Úseky jsou po nutných úpravách bezpečnější.

"Bylo potřeba ochránit místa, která už nevyhovovala stávajícím normám. Na nových úsecích už jsme počítali s tím, že tam stodesítka může v budoucnu být. Svodidla na nich proto vyhovují," dodala Jarolímová.

Nový zákon má platit až v roce 2016

Horší je, že pro zvýšení rychlosti na silnicích první třídy, kterou i přes čtyři pruhy "Hradubická" stále je, chybí legislativa. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích by měla platit až od 1. ledna 2016.

Spojnice Hradce a Pardubic měla být původně prvním úsekem z celé země, kde se mělo jet rychleji i bez patřičné legislativy.

"Ministerstvo plánovalo testování vyšší rychlosti, ale vzhledem k tomu, že se ještě musí udělat změna ve vyhlášce ve vztahu k označení silnice, tak se vše zatím odsunulo. Platí termín 1. ledna 2016, ale není vyloučeno, že by k testům mohlo dojít dříve," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích je nyní teprve ve fázi připomínkového řízení. Termín ukončení připomínek je stanoven na 22. července. Poté bude zákon posunut dál v legislativním procesu k dalšímu projednávání.

Po celé zemi ministerstvo dopravy zařadilo na seznam silnic I. třídy s plánovaným navýšením rychlosti na 110 km/h celkem 24 úseků. V rámci Pardubického kraje splňuje normy pouze "Hradubická" I/37.