Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stodesítce na čtyřproudovce z Pardubic do Hradce už brání jen paragrafy

  13:19aktualizováno  13:19
Poslední technickou překážku pro zvýšení rychlosti na silnici z Pardubic do Hradce Králové odstraní stavbaři koncem roku. Kvůli chybějícímu zákonu však zatím budou muset řidiči jezdit dál jen devadesátkou.

Krajská města spojuje čtyřproudá silnice. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na celém úseku mezi oběma krajskými městy řidiči využívají už rok velkorysou čtyřproudovou komunikaci, která svou kvalitou předčí i mnoho dálnic a rychlostních silnic po celé zemi.

Jenže zatímco na nich motoristé sviští 130 kilometrů v hodině, do Hradce mohou jet stále maximálně devadesátkou.

Ministerstvo dopravy nedávno dalo řidičům naději, že se na vybraných úsecích silnic I. třídy svezou rychlostí až 110 km za hodinu. A čtyřproudová silnice I/37 na seznamu je.

Také proto už si řada řidičů s dosavadním limitem hlavu neláme a na plyn šlape více, než zákon dovoluje. Co tedy v současnosti brání povolení rychlejší jízdy?

V první řadě nevyhovující křižovatka u Stéblové, jejíž přestavba bude dokončena na konci tohoto roku. Dostavbou připojovacích a odbočovacích pruhů se odstraní poslední technické překážky, bránící zvýšení rychlosti v celém úseku mezi Pardubicemi a Hradcem.

Na starších úsecích se měnila svodidla

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už kromě Stéblové odstranilo na čtyřproudové silnici veškeré stavební nedostatky, které by v případě rychlejší jízdy mohly pro řidiče představovat nebezpečí.

"V loňském roce jsme upravili svodidla. Tato akce stála celkem 3,9 milionu korun včetně DPH," uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová. Úseky jsou po nutných úpravách bezpečnější.

"Bylo potřeba ochránit místa, která už nevyhovovala stávajícím normám. Na nových úsecích už jsme počítali s tím, že tam stodesítka může v budoucnu být. Svodidla na nich proto vyhovují," dodala Jarolímová.

Nový zákon má platit až v roce 2016

Horší je, že pro zvýšení rychlosti na silnicích první třídy, kterou i přes čtyři pruhy "Hradubická" stále je, chybí legislativa. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích by měla platit až od 1. ledna 2016.

Spojnice Hradce a Pardubic měla být původně prvním úsekem z celé země, kde se mělo jet rychleji i bez patřičné legislativy.

"Ministerstvo plánovalo testování vyšší rychlosti, ale vzhledem k tomu, že se ještě musí udělat změna ve vyhlášce ve vztahu k označení silnice, tak se vše zatím odsunulo. Platí termín 1. ledna 2016, ale není vyloučeno, že by k testům mohlo dojít dříve," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích je nyní teprve ve fázi připomínkového řízení. Termín ukončení připomínek je stanoven na 22. července. Poté bude zákon posunut dál v legislativním procesu k dalšímu projednávání.

Po celé zemi ministerstvo dopravy zařadilo na seznam silnic I. třídy s plánovaným navýšením rychlosti na 110 km/h celkem 24 úseků. V rámci Pardubického kraje splňuje normy pouze "Hradubická" I/37.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Pardubický kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Dva řidiči, kteří jezdili na stejné lince, připravili pomocí falešných čipových
Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.