Evropská směrnice totiž ukládá stavět domy s takřka nulovou spotřebou energie - od roku 2016 se to týká veřejných budov a od roku 2020 i soukromých. Důvodem je snaha o snižování emisí skleníkových plynů i celkové spotřeby energie.
„Lidé u nás získají všechny informace, které potřebují, když chtějí zateplit stavení, vyměnit okna či dveře, pořídit kvalitní vytápění, vzduchotechniku či elektrické zařízení budovy. Centrum zajistí i kontakty na projekční a realizační firmy při stavění domů,“ řekl ředitel školy Pavel Vacek.
Podle jeho slov půjde o jediné zařízení podobného typu v republice. „Každá fyzická osoba, která si bude chtít postavit domek, bude muset splňovat nízkoenergetické a pasivní limity. Je třeba do roku 2020 vychovat odborníky, aby všechno běželo podle toho, jak si Česká republika předsevzala a jak se zavázala. Bude to vzdělávací centrum a zároveň informační centrum pro jakékoli fyzické či právnické osoby,“ dodal Pavel Vacek.
Centrum bude rozšiřovat povědomí žáků škol o nutnosti šetřit neobnovitelnými zdroji energie, o stavbě nízkoenergetických udržitelných budov, bude navádět a školit k ekologii i třeba v zacházení s odpady.
Ministryně: jste hodně výjimeční
Dále bude školit odborné pracovníky a informovat veřejnost o možnostech pořízení pasivního bydlení, nabídne i prezentaci nejmodernějších technologií pro tuto oblast. Využívat jej bude i mýtská stavební průmyslovka, která bude se svým nově akreditovaným vzdělávacím programem Nízkoenergetické a pasivní objekty od září 2016 jedinou školou v Pardubickém a Královéhradeckém kraji připravující odborníky na úrovni pomaturitního vzdělávání v této oblasti.
Centrum nabídne také obchodní prezentaci nejmodernějších stavebních materiálů i technologií, vhodných pro stavby udržitelných budov. Součástí budou i výuková střediska s trenažery pro praktická cvičení a rekvalifikaci.
Založení centra ocenila při své úterní návštěvě i ministryně školství Kateřina Valachová. „Jste hodně výjimeční, jestliže učíte snižování energetické náročnosti,“ řekla.
Podle ní se nedaří lákat studenty a studentky na tradiční obory a tím hůře se to daří na obory na pomezí mezi gymnaziálním a odborným středoškolským vzděláním.
„Chceme, aby se vzdělávání víc propojilo s tématy v režii ministerstva životního prostředí, což platí jak o strategii snižování energetické náročnosti, tak o ochraně a zadržování vody v území z hlediska hrozby sucha. A to jsou tedy v obou případech témata, kterými se vaše stavební škola zabývá,“ dodala Kateřina Valachová.