V sousedství železničního koridoru stavbaři skládají základy nového mostu.

V sousedství železničního koridoru stavbaři skládají základy nového mostu. | foto: Martin Švec, MAFRA

Stavbaři skládají vedle koridoru v Pardubicích nový odlehčený most

  • 1
Pracovníci stavební firmy sestavují v sousedství hlavního železničního koridoru nový most, který překlene současný prázdný prostor nad kolejemi. Stavba konstrukce je poslední větší akcí, kterou silničáři dodělávají při rozšiřování silnice I/37 u pardubického Parama.

Při cestě od Chrudimi na Hradec Králové si na stavbě ničeho zvláštního všimnout příliš nejde. Pravdou je, že se to kolem projíždějících aut a kamionů všude hemží lidmi s různě barevnými přilbami na hlavách. Ti v úterý například připevňovali další desítky metrů nového zeleného zábradlí na okraj opěrné zdi.

Zásadní práce pro dokončení se však dějí bokem a mohou si jich všimnout cestující z vlaku. V sousedství železničního koridoru na Prahu jsou smontované dlouhé ocelové nosníky, které tvoří základ nového mostu.

Ten nahradí původní, zhruba 60 let starý, který dvojice obřích jeřábů nedávno snesla (psali jsme o tom zde). Na připravených podstavcích je již spojena pětice více než dvacet metrů dlouhých nosníků, které na místo dovezly v minulém týdnu kamiony.

„Nad nimi bude nadbetonována osmicentimetrová vrstva, která bude sloužit jako ztracené bednění. Po naskládání na pilíře nebude nutné nic bednit nad kolejemi,“ popsal Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Znamená to tedy, že kvůli pracím nebudou muset železničáři plánovat žádné výluky, maximálně v menším rozsahu, než původně očekávali.

Vedlejší most je podstatně širší

Nový most bude mít stejnou konstrukci jako jeho „bratr“ na sousední polovině. Ten je ovšem značně širší, jelikož na něm povede ještě samostatný pruh pro vozy městské hromadné dopravy a cyklostezka s chodníkem. Zatímco s otevřením pruhu pro MHD na mostě se ještě nepočítá, po stezce i chodníku se budou moci lidé pohybovat od konce června. Nový most se dvěma pruhy pro směr od Hradce na Chrudim bude lehčí než ten předchozí.

Nedaleko od místa, kde se skládá mostní konstrukce, již silničáři položili všechny vrstvy asfaltu na novou cestu, která povede z nadjezdu do průmyslové zóny Vápenka.

V těchto dnech silničáři hodlají betonovat rampu, která bude klesat z nadjezdu do prodlouženého podchodu, který vede dále do lokality U Trojice.

Staré opěry budou sloužit dále

Na opačné straně silnice je za betonovými svodidly zatím díra, kterou ze dvou stran lemují opěry starého mostu. Po nezbytných drobných úpravách v podobě nové izolace se s nimi počítá i nadále. Provedené sondy neodhalily žádné poškození železobetonové části. Hned vedle opěr stál ještě před týdnem speciální stroj.

„Vrtal piloty o hloubce 18 metrů. Na každé straně vzniknou tři a budou pomáhat snášet zatížení nového mostu,“ podotkl Král.

V minulých týdnech dělníci rozebrali nedaleké mostní provizorium. Po něm tisíce řidičů jezdily od října roku 2015 do loňského prosince, kdy silničáři převedli veškerou dopravu na nově postavenou polovinu silnice. Kvůli zatížení se úzké dočasné přemostění muselo po několika měsících používání vyztužit (psali jsme o tom zde). V současnosti je železná konstrukce již ve skladu v Litomyšli a po nutné renovaci se s jejím použitím počítá na jiných stavbách.

Aktuálně pracovníci stavebních firem pokračují s opravou zídky, která odděluje právě rekonstruovanou polovinu silnice od železniční trati vedoucí na Chrudim.

Zmizet má v brzké době provizorní sjezd za trafostanicí směrem k nádraží, který od konce dubna pozbyl na významu. Motoristé se totiž vrátili na původní trasu mířící od Parama ke kruhové křižovatce u Lidlu.

Stavba zhruba kilometr dlouhého úseku má být hotová za půl roku. Pracuje se na ní už od března 2015.